خبر خوش برای دانشجویان بدهکار دانشگاه آزاد

چهارشنبه ، 7 تیر 1391 ، 12:34

دانشجو كه باشي روزهاي پايان ترم كه مي رسد روزهاي پر اضطرابي را پشت سر مي گذراني ، حتي اگر بسيار هم اهل درس و مطالعه باشي.

در همين ايام همه دانشجويان با نگراني‌هاي مشتركي مانند حجم بالاي جزواتي كه بايد براي آن برنامه ريزي كنند ، نمره‌ و هزار اما و اگر ديگر روبرو هستند. به همه اين موارد دغدغه بدهكاري شهريه را هم بايد براي دانشجويان دانشگاه هاي غيرانتفاعي و پولي اضافه كنيد.

ممانعت از ورود به جلسه امتحان و صادر نكردن كارت آزمون و گرفتن تعهد كتبي از دانشجو در حين جلسه روندي است كه در برخي از دانشگاه هاي غيردولتي به خصوص برخي واحدهاي دانشگاه آزاد به چشم مي خورد. رويه اي كه سال ها به دليل برخي سياست هاي خاص، دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي با آن دست به گريبان بوده اند.

اصلاح اين روند در رويه هفته هاي اخير دانشگاه آزاد اسلامي موجب آن شد تا در نخستين اظهار نظر مدیرکل دفتر تسهیلات اعتباری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی از برخورد با واحدهايي كه شان دانشجو را به خاطر بدهي مالي رعايت نمي كنند، خبر دهد.

سدهي نيا تاكيد كرده بود با واحدهايي كه به خاطر بدهي مالي اجازه ورود دانشجويان به جلسه امتحان را نمي دهند برخورد مي شود.

اما عليرغم تاكيد مسئولان دانشگاه آزاد اسلامي بر اين مسئله هنوز هم برخي واحدهاي دانشگاه آزاد اين رويه غلط را اصلاح نكرده و بر رويه اشتباه سابق پافشاري مي كنند.

برگه تعهد مالي به جاي سوالات امتحان

فراهاني دانشجوي كارشناسي ارشد واحد علوم تحقيقات در اين باره به فرهيختگان مي‌گويد: سايت دانشگاه براي دريافت كارت ورود به جلسه براي دانشجوياني كه بدهي مالي دارند باز نمي شوند و ما نمي توانيم كارت ورود به جلسه آزمون را از اين طريق دريافت كنيم.

او ادامه مي‌دهد: متاسفانه دانشجوياني كه بدون كارت در جلسه حضور پيدا مي كنند، همزمان با شروع امتحان بايد به امور اداري مراجعه كنند و برگه تعهد براي تسويه حساب را امضا كنند در غير اين صورت از ورود آنها به جلسات بعدي امتحان جلوگيري خواهد شد.

اين موضوع در حالي اتفاق مي افتد كه چند روز گذشته معاون آموزشي واحد علوم و تحقيقات دانشگاه بر اين نكته كه نبايد به خاطر مشكلات مالي دانشجويان را از امتحانات محروم كنيم تاكيد كرده بود. اما اينكه چرا برخي در واحد علوم و تحقيقات صحبت هاي مسئولان اين واحد را جدي نمي گيرد قدری عجيب به نظر مي رسد.

از سوي ديگر پيگيري هاي خبرنگار فرهيختگان نيز از واحد علوم و تحقيقات براي صحت و سقم اين گزارش ها تا لحظه تهيه گزارش نتيجه اي نداده است و مديريت روابط عمومي اين واحد به اين جمله كه با توجه به توضيحات معاون آموزشي واحد، ديگري نيازي به توضيح بيشتر نيست اكتفا كرده‌اند.

دستوري 30 ثانيه‌اي براي بازكردن سايت دانشگاه

جالب آنكه گلايه هاي دانشجويان در واحدهاي بزرگ دانشگاه آزاد اسلامي بيشتر از واحدهاي شهرستان ها در اين خصوص است.

دانشجوي ديگري نيز از واحد قيام دشت (تهران شرق) در گفت و گو با فرهيختگان ضمن ابراز گلايه از اين موضوع مي گويد: هر بار كه براي دريافت كارت ورود به جلسه به سايت دانشگاه مراجعه مي كنيد امكان دريافت كارت وجود ندارد و شما با پيغامي كه تاكيد مي كند "به صندوق رفاه مراجعه كنيد" مواجه مي شويد.

وي ادامه مي دهد: البته وقتي كه با مسئولان صحبت مي كنيم امكان حضور دانشجويان در جلسه امتحان را مي دهند و تنها براي تك امتحان كارت ورود به جلسه صادر مي كنند. بسياري از دانشجويان بدهكار از اين راهكار براي امتحانات استفاده مي كنند.

جعفري تاكيد مي كند:‌ من تعجب مي كنم عليرغم آن كه مسئولان و رئيس جديد دانشگاه آزاد رويكرد مناسبي با دانشجويان دارند و تاكيد كرده اند كه بايد با احترام با دانشجو برخورد شود اما چرا برخي در واحد ها اين موضوع را جدي نمي گيرند.

اما دكتر بهروز ميرزا دبير منطقه 8 و رييس واحد قيام دشت در گفت و گو با فرهيختگان در اينباره مي‌گويد: در جلسه اي كه با معاونين آموزشي منطقه 8 در هفته گذشته در اين باره داشتيم، هيچ گونه گزارشي مبني بر ممانعت از ورود دانشجو به جلسه امتحان به خاطر مشكل بدهي دريافت نكرده ام.

رييس واحد قيام دشت در توضيح گفته‌هاي خود مي‌افزايد: تا پيش از روي كار آمدن مديريت جديد دانشگاه آزاد اسلامي بسياري از واحدها طبق روال گذشته سخت گيري هاي بسياري را به خاطر عدم تسويه برخي دانشجويان در زمان امتحان ها اعمال مي كردند، اما اين رويكرد تغيير كرده است.

وي با بيان اين مطلب كه برخي از دانشجويان نيز وضعيت بدهي خود را مشخص نمي كنند مي افزايد: برخي از دانشجويان وجود دارند كه با وجود گذشت 5 ماه از سال جديد هنوز حتي يك قسط از اقساط وام خود را پرداخت نكرده اند. اما با اين وجود باز هم به مسئولان آموزشي منطقه 8 دستور داده ايم، سخت گيري نكنند و به دانشجو اجازه دهند كه در جلسه امتحان شركت كند.

نكته جالب در پيگيري هاي خبرنگار فرهيختگان عنوان اين نكته از سوي رئيس واحد قيامدشت بود كه تاكيد كرد: "تا 30 ثانيه ديگر سايت دانشگاه براي دريافت كارت دانشجويان باز خواهد شد" اما عليرغم گذشت بيش از 24 ساعت از بيان اين مطلب (تا لحظه انتشار اين گزارش) هنوز امكان دريافت كارت ورود به آزمون از سايت دانشگاه براي دانشجويان ميسر نشده است.

عالمي دانشجوي دانشگاه آزاد تهران مركز نيز باز هم به مشكل باز نشدن سايت به خاطر بدهي اشاره مي كند و ادامه مي دهد: متاسفانه اطلاع رساني ضعيف دانشگاه نيز در تشديد اين موضوع دخيل است زيرا بسياري از دانشجويان اصلا نمي دانند كه دانشگاه براي حل مشكلشان وام به آن ها مي دهد.

وي ادامه مي دهد:‌ حتي در گذشته براي وام هاي دانشجويي دانشگاه بايد سفته يا چك مي داديد اما چند وقتي است كه براي حل مشكل دانشجويان چك و سفته نيز از روال اداري حذف شده اند و دانشجويان به راحتي مي توانند وام دريافت كنند اما عدم اطلاعات كافي آن ها مشكلات پايان ترم را به وجود مي آورد.

وضع بدهي را هنگام ثبت نام مشخص كنيد نه آزمون

سدهي نيا مدیرکل دفتر تسهیلات اعتباری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی، در گفت و گو با فرهيختگان با بيان اين مطلب كه وضعيت بدهي دانشجو بايد هنگام ثبت نام مشخص شود نه ايام امتحانات مي‌گويد: هيچ يك از واحدها اجازه ندارند از ورود دانشجويان به جلسه امتحان به دليل بدهي خودداري كنند.

وي در ادامه مي‌افزايد: اين موضوع به هيچ وجه منطقي نيست كه دانشجو در طول يك ترم از امكانات آموزشي يك واحد دانشگاهي بهره مند شود و در طول ترم هيچ حرفي از بدهي در ميان نباشد، اما زمان امتحانات به دليل بدهي از شركت در جلسه آزمون منع شود و يا با او رفتارهاي نامناسبي شود.

سدهي نيا همچنين در مورد نحوه برخورد با واحدهاي متخلف گفت: اگر دانشجويان در اين باره نارضايتي دارند مي‌توانند مشكلات خود را به سازمان بازرسي دانشگاه‌ آزاد اطلاع دهند، اين موضوع قطعا به سرعت پيگيري مي‌شود.

وي خاطر نشان كرد: متاسفانه بسياري از دانشجويان نيز از هر راهكار و چانه زني به غير از راه هاي قانوني براي حل مشكل خود استفاده مي كنند در حالي كه اگر با تلفن هاي 22598622 -22549332 – 22581786- 22598621 تماس بگیرند يا به سايت www.bazresi.iau.ir مراجعه کنند، مي توانند اين تخلفات را گزارش كرده و به خوبي آن را پيگيري كنند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► تصویر/نتیجه اختلاط دختروپسردردانشگاه ها!
روش های غلبه بر استرس امتحان در ۱۰ دقیقه ◄

مطالب مرتبط
بنر