چگونه تحصیل در دانشگاه می تواند باعث طول عمر شود؟

دوشنبه ، 9 اسفند 1389 ، 14:12

 

 

بر اساس مطالعات جدید ، تحصیلات عالیه می تواند باعث زندگی طولانی تر شود.


به گزارش بانکی دات آی آر، تحقیقاتی جامع با حضور 4000 مرد و زن بالای 30 سال در دانشگاه "بروان " آمریکا انجام شده است که نتایج آن نشان می دهد کسانی که تحصیلات عالیه خود دارند فشار خون کمتری را به نسبت جوانانی که بعد دوره مدرسه درس را رها می کنند تجربه می کنند.


از آن جایی که فشار خون عاملی است که خطر مرگ ناشی از حمله های قلبی و مغزی را افزایش می دهد ، به نظر می رسد که در صورتی که تحصیلات بالاتر به کم شدن این احتمال کمک کند و بتوان به زندگی طولانی تری امیدوار شد.


این تحقیق که که در مجله سلامت بی ام سی به چاپ رسیده است اشاره می کند که سلامتی افراد با تحصیلات لیسانس و دکترا بیش از سایر سایرین بوده است . همچنین تاثیرات مثبت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر بر روی زنان بیشتر بوده است.


این تحقیقات دریافته است که افراد تحصیل کرده به نسبت کسانی که آینده تحصیلی ای ندارند، تمایل کمتری به لاغری، مصرف دخانیات و الکل دارند. و این خود نیز به سلامت بیشتر این افراد کمک می کند.


هر چند لاغری و کشیدن سیگار در افراد تحصیل کرده  در مقاطع بالا هم مشاهده می شود اما این میزان به نسبت کسانی که ادامه تحصیل نداده اند بیشتر است.

 


از طرف دیگر نوع کاری که افرادی با تحصیلات دیپلم می توانند داشته باشند با افراد تحصیل کرده متفاوت بوده و نوع شغل نیز عامل موثر دیگری بر این جریان است.


مدیر تحقیقات دکتر اریک لوکئس معتقد است که تحصیلات پایین و در سطح دیپلم ،فرد را با مشاغلی که دستوری و یا به نوعی با کار بدنی باشد روبرو می کند،  کارهایی که با درخواست کمتر استخدام مواجه بوده و به تبع آن استرس ها و فشارهای بیشتری را وارد می کند.


هر چند به طور دقیق علت آن که چرا تحصیلات بالاتر بر سلامت و طول عمر زنان تاثیر بیشتری دارد مشخص نشده است اما به نظر می رسد که با توجه به تغییر نحوه زندگی و تغییر دید و موقعیت اجتماعی زنان با ادامه تحصیل، استرس های محیطی آنان نیز کاهش یابد.


دکتر لوکئس در تایید این دلیل می گوید، "زنانی که تحصیلات دیپلم به پایین دارند ، به نظر می رسد که فشار بیشتری را به  واسطه اداره کردن مسائل خانه، زندگی در شرایط پایین تر تحمل کنند و در بعضی موارد با فقر مالی بیشتر به نسبت همسالان و هم نوعان خود روبرو هستند."


نتایج این تحقیق موجب شگفتی بسیاری از نهاد های اجتماعی و آموزشی شده است و این سوال را مطرح می کند که چگونه این پتانسیل نهفته در جوانان را با امکانات آموزشی و عرضه و تقاضای کار در اجتماع می توان تنظیم کرد.

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر

==================

► تصویری/ زندگی از نوع دانشجوییش
عجیبترین رشته های دانشگاهی دنیا ◄

مطالب مرتبط
بنر