منظور از وام ۴ درصدی بانک چیست؟

شنبه ، 9 آذر 1398 ، 14:28

یکی از خدمات بانک‌ها برای رفاه حال مشتریان و رفع نیازهای مالی آنان، ارائه انواع وام و طرح‌های تسهیلاتی است. وام‌ها یکی از خدمات بانکی است که علاوه بر تأمین نیاز مالی مشتریان، به دلیل ماهیت سودآوری وام، تأمین‌کننده بخشی از نیازهای بانک است. کارمزدهایی که به جهت انجام پروسه طرح‌های تسهیلاتی وضع می‌شود؛ هزینه‌های جاری بانک را تأمین می‌نماید. وام 4 درصدی از جمله وام‌های ارزان‌قیمت بانکی است.

وام ۴ درصدی

وام ۴ درصدی عنوانی است که برای وام‌های با کارمزد پایین اطلاق می‌شود. سنت وام و قرض یکی از سنت‌های نیکو در اقتصاد اسلامی است که در ارتباط با مسائل اخلاقی و به طور خاص نیکوکاری و احسان است. در قرض‌الحسنه فرد خود را در مقابل پروردگار قرار می‌دهد؛ نه با شخص قرض‌گیرنده. بدین صورت سود و بهره خود را چه به صورت مادی و چه به صورت معنوی از خدای خود می‌خواهد. وام قرض‌الحسنه تنها در جوامع اسلامی از سوی بانک‌ها ارائه می‌شود چرا که بر اساس قواعد و قوانین بانک‌داری نوین، منافع مشتریان و بانک باید از طریقی تأمین شود. تأمین بخش مالی خدمات بانکی از طریق سودی است که بر انواع وام و تسهیلات بسته می‌شود.


وام‌های قرض‌الحسنه در سیستم بانکی دارای محدودیت منابع مالی است. بسیاری از سپرده‌گذاران، به خاطر سوددار بودن وجوه خود اقدام به سپرده‌گذاری در بانک‌ها می‌کنند. بانک‌ها نیز این وجوه را در بخش‌های مختلف اقتصادی جامعه سرمایه‌گذاری نموده و در واقع واسطه میان سپرده‌گذاران و بخش‌های صنعتی و تولیدی یا هر پروژه سوددار دیگر در جامعه می‌شوند. چنانچه این پروژه‌ها با موفقیت به اتمام برسند، سود قابل توجهی نصیب بانک خواهد شد. از همین طریق بانک می‌تواند سود سپرده‌های به امانت گذاشته شده نزد خود را تأمین و رضایت مشتریان و سپرده‌گذاران خود را جلب نماید؛ هرچند برخی منتقدین سیستم بانکی در ایران معتقدند که این وجوه سپرده به جای هدایت و تزریق در بخش‌های اقتصادی و تولیدی؛ اغلب در دلالی‌های سکه و طلا و ارز صرف شده و به همین دلیل سود این معاملات دارای اشکال شرعی است.

از سوی دیگر بسیاری از مشتریان بانک‌ها که متقاضی وجوه وام هستند، توان بازپرداخت اقساط تسهیلات و وام دریافتی خود را به دلیل سنگین بودن درصد سود این تسهیلات ندارند. این طبیعی است که کلیه متقاضیان به دنبال وام و تسهیلاتی باشند که یا بدون سود و بهره باشد و یا با کمترین سود و کارمزد قابل بازگرداندن باشد.

وام قرض‌الحسنه تأمین‌کننده این خواست متقاضیان وام است. وام ۴ درصدی، بعد از وام ۲ درصدی جزء وام‌هایی است که کمترین کارمزد را داراست؛ در نظام بانک‌داری نوین منظور از وام قرض‌الحسنه همان وام ۴ درصدی است که منظور از ۴ درصد، کارمزدی است که بر اقساط بازپرداخت آن اعمال می‌شود.

منابع مالی وام ۴ درصدی

وام‌های قرض‌الحسنه که به دلیل محدودیت منابع مالی، در موارد خاص و ضروری ارائه می‌شود؛ اغلب در بخش‌های تولیدی، اشتغال، درمان و ازدواج تزریق می‌گردد. ایجاد فرصت‌های شغلی و کمک به گسترش کارگاه‌ها و کارخانجات تولیدی، سهم عمده‌ای در رونق اقتصادی کشور دارد. بخش درمان نیز به دلیل هزینه‌های هنگفت درمانی، از دیگر بخش‌هایی است که نیاز به حمایت گسترده مالی دارد. ازدواج که رکن اساسی تشکیل یک خانواده است؛ امروزه با هزینه‌های سرسام‌آوری همراه شده است؛ در این بخش نیز خانواده‌ها بیشترین نقش را برای حمایت مالی از فرزندان خود به عمل می‌آورند. با همه تلاش‌های فردی، هزینه‌های بخش‌های فوق به قدری سنگین است که از عهده و توان اشخاص خارج می‌شود. به همین دلیل دولت‌ها وارد کار شده و کنترل مالی چنین بخش‌هایی را بر عهده می‌گیرند. یکی از راه‌های اعمال چنین حمایت‌هایی، استفاده از بانک و خدمات بانکی است. بانک‌ها به دلیل استفاده از کارشناسان اقتصادی، شروع به تحلیل اوضاع اقتصادی بازار و نیازسنجی نموده و بر اساس نیازها و حوایج جامعه، اقدام به طراحی طرح‌های حمایتی در قالب تسهیلات و اعطای وام می‌نمایند. بخشی از منابع مالی وام ۴ درصدی از سوی بودجه دولت‌ها تأمین می‌گردد و بخش دیگری از منابع مالی وام ۴ درصدی به واسطه سپرده‌هایی است که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در قالب سپرده قرض‌الحسنه در بانک‌ها افتتاح می‌شود.

چه بانک‌هایی وام ۴ درصدی ارائه می‌کنند؟

مشارکت هر چه بیشتر مردم در بانک‌ها،‌ نقش عمده‌ای در بقای سیستم بانکی دارد. جذب و جلب مشتریان توسط بانک‌ها باعث ایجاد فضای رقابتی در این زمینه شده است. بانک‌ها در تلاش‌اند سهم بیشتری در جذب منابع مالی پراکنده در میان مردم داشته باشند. برای رسیدن به این هدف، ارائه خدمات بانکی از سوی بانک‌ها هرچه تخصصی‌تر به‌روزتر و گسترده‌تر باشد، افراد بیشتری اقدام به سپرده‌گذاری و استفاده از خدمات بانکی خواهند نمود. خدمات بانکی شامل ارائه انواع کارت‌های بانکی، وام، انواع تسهیلات،‌ امکان انواع سپرده‌گذاری، سوددهی هرچه بیشتر سپرده‌ها، دستگاه‌های خودپرداز، امکان تبادلات بین بانکی، امکان انجام عملیات بانکی با بانک‌های خارج از کشور و… می‌باشد. یکی از مهمترین خدمات بانکی، خدمات دلسوزانه مربوط به ارائه تسهیلات و وام است؛ و از میان انواع وام‌ها و تسهیلات، ارائه تسهیلات و وام‌هایی با سود حداقلی یا صفر مطلوب‌ترین حالت ممکن برای مشتریان است. در میان تمام خدمات ارائه شده توسط بانک‌ها،‌ وام ۴ درصدی به دلیل پایین‌بودن کارمزد آن،‌ جزء وام‌های ارزان‌قیمت به شمار می‌رود. بسیاری از بانک‌ها با کسب مجوزهای لازم از سوی بانک مرکزی و با تأمین سرمایه لازم، اقدام به پرداخت وام ۴ درصدی به مشتریان خود می‌نمایند. بانک‌های نوپا تلاش بیشتری برای ارائه چنین وام‌هایی می‌نمایند. کافی است متقاضیان وام ۴ درصدی سری به پایگاه‌های اینترنتی بانک‌های مختلف زده و نسبت به خدمات بانک مزبور، اطلاعات کافی را کسب نمایند.

شرایط عمومی دریافت وام ۴ درصدی

دریافت هر وامی شرایط خاص خود را دارد، وام ۴ درصدی نیز در بانک‌های مختلف با شرایط متفاوتی ارائه می‌گردد. در برخی بانک‌ها افتتاح حساب جزء شرایط اعطای این وام است؛ در برخی بانک‌ها ارائه ضامن جهت دریافت وام ۴ درصدی ضروری است و در برخی بانک‌ها مبلغ سپرده افتتاح شده نزد بانک، به عنوان وثیقه بازپرداخت اقساط وام بلوکه می‌شود. در برخی طرح‌های تسهیلاتی میزان ۴ درصد صرفا سود تسهیلات است و در برخی طرح‌ها این ۴ درصد به عنوان کارمزد تلقی شده و مشتری علاوه بر آن ملزم به پرداخت سود مصوب بر اساس قرارداد منعقده خواهد بود. برای درک هر چه بهتر شرایط اعطای هر وام توسط بانک‌های مختلف، لازم است با مراجعه به شعب بانکی مربوطه و یا پایگاه‌های اینترنتی هر بانک،‌ اطلاعات جامعی نسبت به انواع وام هر بانک کسب شود.

نقش وام‌چی در تعاملات وام ۴ درصدی

با توجه به پرطرفدار بودن وام ۴ درصدی، خرید و فروش امتیاز این وام،‌ یکی از معاملات مرسوم در فضای مجازی است. وام‌چی نیز با قرارگرفتن در میان خریداران و فروشندگان امتیاز این وام؛ تلاش می‌کند امنیت معاملات وام ۴ درصدی را در بالاترین حد ممکن برای طرفین معامله فراهم نماید.

 این مطلب با همکاری بخش بلاگ وام چی منتشر شده و مسئولیت مطالب با نویسنده است

► تسهیلات طرح فاخر بانک قوامین
دریافت بیشترین سود سپرده مربوط به چه سپرده‌هایی است؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر