شرایط دریافت وام بانک مسکن

شنبه ، 5 بهمن 1398 ، 16:52

بانک مسکن

دانستن تاریخچه و آشنا شدن با ماهیت و موجودیت اصلی مسئله ای که با آن رودرو هستید باعث می شود آگاهانه تر نسبت به آن فکر کنید و تصمیم بگیرید. قبل از شروع صحبت در مورد بانک مسکن، وام چی قصد دارد در وحله اول همین چراغ را برایتان روشن کند. بانک مسکن در ۲۵ دی ماه سال ۱۳۱۷ بانک رهنی با مشارکت وزارت دارایی وقت و بانک ملی ایران با سرمایه دویست میلیون ریال بعنوان بانکی تخصصی در امر مسکن و ساختمان، تأسیس و از شروع سال ۱۳۱۸ رسماً فعالیت خود را آغاز کرد. موضوع فعالیت بانک رهنی را‌ موضوعات بانکی مرتبط با امر مسکن تشکیل می داد. پرداخت تسهیلات در برابر رهن اموال غیر منقول با هدف خرید، ‌احداث، تکمیل، ‌تعمیر و اعطای اعتبار به شرکت های ساختمانی بخش عمده فعالیت بانک را در بر می گرفت.

انواع

وام‌ مسکن به دو گروه کلی تقسیم می‌شود؛ وام‌هایی که افراد با خرید اوراق ممتاز از بازار بورس دریافت می‌کنند و وام‌هایی که از محل صندوق پس‌انداز مسکن پرداخت می‌شود. شرایط گرفتن وام‌های مسکن در نحوه پرداخت، زمان انتظار و سود بازپرداخت متفاوت است. هر دو گروه این وام‌ها با شرایط مختلف به زوج‌ها و به صورت انفرادی پرداخت می‌شود. در ادامه انواع و شرایط گرفتن وام‌های مسکن را معرفی می‌کنیم.

محکم

یکی از کارهای اصولی که این بانک در آغاز آن را پیگیری می کرد که اکنون بی خیال آن شده است، حضور مهندسین و عاملان بانک و دنبال کردن روند ساخت با نقشه تایید شده از شهرداری بوده است. به طوری که قبلاَ خانه هایی که تحت پوشش این وام ها و با نظارت بانک مسکن ساخته می شده است اصولی ساز و با تمام تجهیزات بوده است که در قدیم در هنگام خرید و فروش برای خودش برند معتبری به حساب می آمده.

اوراق

چون بانک مسکن در آغاز برای تامین منابع و فعالیت های تجاری خود در بورس و اوراق بهادر به فعالیت پرداخته است، یکی از راه های اخذ وام را برای مشتریان خرید اوراق بهادار معرفی کرده است. برای مثال فردی که قصد دریافت وام ۷۰ میلیون تومانی دارد، باید تا ۱۴۰ برگ اوراق خریداری کند و هزینه‌ای در حدود ۱۰ میلیون تومان پرداخت کند. با خرید این اوراق دیگر نیاز نیست برای دریافت وام منتظر رسیدن نوبت خود بمانید. بعد از خرید اوراق اقدامات لازم برای پرداخت وام صورت می‌گیرد.

نکته مثبت

در این نوع وام با اوراق بهادر، شما طی ۱۲ سال باید اقساطتان را پرداخت کنید و نکته مهم این نوع وام اینجا است که خانه اولی بودن یا نبودنتان در گرفتن این وام بی تاثیر است.

بدون ضامن

اگر منبع مالی و درآمد شخص شفاف سازی شد و بانک اطمینان لازم را پیدا کرد با بررسی حقوق و درآمد فرد بدون ضامن به او وام می دهد و خودش ضامن وامش می شود. البته این پروسه ایی است که از طرف بانک دقیق بررسی می شود.

شفاف سازی

شرط وجود تمکن مالی و درآمد کافی متقاضی برای بازپرداخت تسهیلات و پرداخت اقساط ماهانه به عنوان یکی از شروط اساسی و اصلی در ضوابط پرداخت تسهیلات مسکن به متقاضیان این وام می باشد. باید خاطرنشان کرد: یکی از مقررات اصلی در خصوص نحوه شناسایی واجدان شرایط دریافت تسهیلات مسکن احراز تمکن مالی فرد متقاضی برای پرداخت اقساط ماهانه به منظور بازپرداخت تسهیلات است؛ به این معنا که شعب تسهیلات دهنده در زمان مراجعه فرد متقاضی برای دریافت تسهیلات باید حتماً این موضوع را بررسی کنند که آیا فرد متقاضی توانایی بازپرداخت تسهیلات و پرداخت اقساط ماهانه را به لحاظ بنیه مالی و سطح درآمدی دارد یا خیر؟ منبع درآمد آن باید کاملاَ شفاف و برای بانک قابل درک باشد تا از بازگشت سرمایه اش اطمینان حاصل کند.

ضامن

ضامن تنها زمانی مورد نیاز است که فرد نتواند توانایی مالی خود برای بازپرداخت اقساط تسهیلات را به اثبات بانک برساند؛ در غیر این صورت ارائه مدارک درآمدی و حقوقی فرد متقاضی برای دریافت تسهیلات کفایت می‌کند و نیازی به معرفی ضامن وجود ندارد.

اگر

اگر سخت است در سالهای اول که وام مسکن گرفته اید با مبلغ بالا باز پرداخت داشته باشید بانک برای شما یک امتیاز در نظر گرفته است. بازپرداخت پلکانی را انتخاب کنید و در سال های اول مبلغ قسط های شما کم است با گذر چند سال مبلغ روند پلکانی طی می کند و زیاد می شود. این هم روش خوبی می باشد چون در چند سال اول که شما در شُک وام گرفتن هستید و هنوز عادت نکرده اید به روند جدید مالی زندگیتان، کمک بزرگی به شما است.

ضامن خوب

ضامن، جزء لاینفک وام است. اگر نمی خواهید تعداد ضامنین شما زیاد شود به زحمت بیفتید یک ضامن خوب انتخاب کنید. حالا مشخصه یک ضامن خوب چیست؟ ضامن را با مبلغ وامتان بسنجید. مبلغ سررسید قسطتان را که فهمیدید باید ضامنی پیدا کنید که سه برابر مبلغ سررسید قسط شما درآمد ماهانه داشته و فیش حقوقی اش فقط آماده کپی کردن و تحویل بانک دادن باشد.

چرا در رهن بانک

بانک مسکن به خبرگزاری تسنیم اعلام کرد هیچ علاقه ایی ندارد خانه هایی که با وام خودش خریداری می شود را در رهن بانکش نگه دارد. دلیل این کار را برای حصول اطمینان ۱۰۰ درصدی برای بازگشت سرمایه دانست تا فرد بداند تا آخرین قسطش پرداخت نشود امکان از دست دادن خانه برایش وجود دارد. با تعداد بالای خانه های در رهن بانک و در صورت عدم خوش حسابی فرد و اقدامات قانونی برای بانک هم وقت گیر و هم پرهزینه است. محمدی مدیر امور طرح و برنامه بانک عامل بخش مسکن گفت: اگر خیالمان از بازگشت سرمایه راحت باشد اصلاَ تمایلی نداریم خانه ایی را در رهن بانک نگه داریم.

دقت

عدم وجود سابقه چک برگشتی و تسهیلات سررسید گذشته درسیستم بانکی الزامیست. اگر دسته چک دارید در استفاده درست از آن کوشا باشید و این را بدانید که وام هایتان بدون ضامن در گرو آن است.

توضیح آخر

تحویل مدارکتان به بانک به منظور بررسی درخواست تسهیلات بوده و تا زمان ارزیابی ملک و تایید مستندات ارایه شده توسط شعبه بانک ، هیچ گونه تعهدی جهت پرداخت تسهیلات ایجاد نمی کند. پس مرتب پیگیر درخواستان به بانک باشید.

منبع : بلاگ وام چی

► شرایط وام بانک رفاه
وام بدون ضامن چیست ؟ باور نکنید. ◄

مطالب مرتبط
بنر