آخرین وضعیت بانک‌های دولتی از زمان ورود به بورس


 

بر اساس آمار بورس اوراق بهادار تهران، بانک‌ها، موسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی که در مجموع هفت شرکت را در بورس تهران به خود اختصاص داده‌اند، 13.6 درصد از کل بازار سهام را در اختیار دارند و ارزش بازارآنها در 31 خرداد امسال 73،828 میلیارد ریال ومتوسط E/P آنها‌ 4.76 مرتبه است. این در حالی است که در خرداد سال گذشته که هنوز سه بانک دولتی وارد بورس نشده بود، ارزش بازار 4 بانک خصوصی 24،670 میلیارد ریال وسهم آنها از کل بازار 4.5 درصد بود.  

براین اساس در خرداد ۸۸ حجم معاملات بانکها و موسسات مالی موجود در بورس ۱،۹.۸۸۰ میلیون سهم به ارزش ۲،۸.۱۰۳ میلیارد ریال بود و در سه ماه منتهی به ۳۱ خرداد ۷،۴۳۶ میلیون سهم به ارزش ۸،۷۳۴ میلیارد ریال از صنعت بانکداری در بورس معامله شد.  

آخرین سود(زیان) خالص پیش بینی شده ۷ موسسه پولی و مالی موجود در بورس با سرمایه ۵۴،۸۴۰ میلیارد ریال، ۱۵،۵۲۳ میلیارد ریال است ،همچنین تعداد سهامداران ۷ بانک خصوصی موجود در بورس ۱۴۴هزار و ۶۵۱ نفر است که از این نظر در بین ۳۷ صنعت حاضر در بورس رتبه نهم را به خود اختصاص داده است.  

در بین شرکت‎های واگذار شده، بانک‎های صادرات و تجارت به عنوان مهمترین شرکت‌هایی بودند که از ابتدای سال 88 تاکنون وارد تالار شیشه‌ای شدند به طوری که پس ‎از واگذاری، بیش از 1.27 میلیارد سهم بانک صادرات و 1.5 میلیارد سهم بانک تجارت توسط سهامداران دادوستد شد.  

در ۲۸ اردیبهشت امسال ۶ درصد بانک تجارت با قیمت۱۲۰ تومان واگذار شد و اکنون بعد از گذشت۴۳ روز از واگذاری سهام این شرکت، قیمت آن با۳.۳ درصد رشد به ۱۲۴ تومان رسیده است. شش درصد از سهام بانک صادرات نیز در ۱۹ خرداد با قیمت هزار و یک ریال وارد بورس شد که در حال حاضر با قیمت ۱۰۳ تومان در تابلو بورس معامله می شود.  

گفتنی است در خرداد یک میلیون و ۲۶۷ هزار و ۲۷۲ سهم از بانک صادرات به ارزش۱،۲۷۴،۹۰۰ میلیون ریال معامله شد که این بانک با ۲۴ درصد بیشترین در صد از سهم کل بازار را از نظرارزش معاملات به خود اختصاص داد در این ماه بانک صادرات ۳۵.۴ درصد از سهم کل بازار را از لحاظ حجم معاملات به خود اختصاص داد.  

همچنین در ماه گذشته ۴۰۲هزار و ۸۸۷ سهم از سهام بانک تجارت به ارزش ۵۰۱،۷۹۸ ملیون ریال معامله شد که ۹.۴ درصد از ارزش کل بازار را از نظر ارزش معاملات به خود اختصاص داد، این بانک در خرداد ۱۱.۳ درصد از حجم معاملات بازار را به خود اختصاص داد.  

از بین بانک‌های موجود در بورس بانک صادرات بیشترین ارزش بازار را به خود اختصاص داده است به طوری که سهام این بانک در بورس، 17 هزار و 273 میلیارد و 484 ریال ارزش دارد. بانک ملت پس از صادرات بیشترین ارزش بازار را با رقمی معادل 15 هزار و 523 میلیارد و 500 میلیون ریال را به خود اختصاص داده است. ارزش بازار سهام بانک تجارت هم 12 هزار و 399 میلیارد ریال است. این در حالی است که در سه ماه نخست امسال بیش از سه میلیارد و 358 میلیون سهم بانکی در تالار بورس اوراق بهادار معامله شد.  

در بهار امسال یک میلیارد و ۲۶۷میلیون و ۳۰۷ هزار سهم بانک صادرات به ارزش یک هزار و ۲۷۴ میلیارد و ۹۳۶ میلیون ریال، ۲۲۳ میلیون و ۹۱۱ هزار سهم بانک ملت به ارزش ۲۵۶ میلیارد و ۱۰۸ میلیون ریال در بازار سهام دادوستد شد. همچنین در فصل بهار امسال یک میلیارد و ۲۶۳ میلیون سهم بانک تجارت به ارزش یک هزار و ۵۵۰ میلیارد و ۸۲۳ میلیون ریال در بورس اوراق بهادار معامله شد.  

در عین حال قیمت سهام بانک‌های حاضر در بورس از ابتدای سال جاری تاکنون، تا بیش از 31 درصد رشد داشته است. براین اساس، طی سه ماه نخست امسال سهام بانک ملت که در 30 بهمن 87 با قیمت 105 تومان وارد بورس شد، 11.27 درصد افزایش داشته است. به علاوه قیمت سهام بانک صادرات 2.59 درصد رشد قیمت را تجربه کرده‌اند. در این مدت قیمت سهام بانک تجارت نیز به میزان 3.3 درصد افزایش یافته است. 

منبع: خبرگزاری اقتصاد ایران(اکو نیوز)

به اشتراک بگذارید
فریناز مختاری
فریناز مختاری
مقاله‌ها: 35594

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *