در حالی وزیر تعاون، کار و رفاه حضور کارگران چینی در پروژه آزادراه تهران – شمال را تکذیب میکند که هماکنون 600 کارگر چینی در قطعه یک این آزادراه فعال است و به زودی مشاوره این قطعه هم به چینیها واگذار میشود.
روز گذشته خبری به نقل از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایگاه اطلاعرسانی دولت منتشر شد که تعجب همگان را برانگیخت.
عبدالرضا شیخالأسلامی مدعی شده بود که بکارگیری کارگران چینی در آزادراه تهران – شمال کذب محض است.
وی ادعای مربوط به تسریع در ورود کارگران چینی به کشور به منظور ساخت پروژه آزادراه تهران – شمال را کذب محض عنوان کرده و گفته بود: این ادعا کذب محض است و به نظر میرسد مصرف سیاسی برای برخی بود که تمایل به فضاسازی و اظهار نظر به هر عنوانی را دارند.
بنابراین گزارش گفتههای شیخالأسلام در حالی مطرح میشود که پیمانکار قطعه یک این آزادراه، شرکت STA چینی است که به صورت EPCF پروژه را طراحی میکند و از سال 81 در این پروژه به همراه کارگران خود فعال است.
* چگونگی ورود شرکت چینی و کارگرانش به آزادراه تهران – شمال
مطالعات ساخت آزادراه تهران – شمال برای نخستین بار با وعده پنج ساله برای ساخت در سال ۱۳۵۶ به تصویب رسید و هزینه آن طبق نظر فرانسویهایی که داوطلب اجرای آن بودند تا پایان زمان 10 ساله پس از بهرهبرداری حدود 750 میلیارد ریال برآورد شده بود، اما در نهایت کلنگ آن در سال 1375 به زمین خورد و قرارداد مشارکت با بنیاد مستضعفان با برآورد دو هزار و 500 میلیارد ریال و سهمالشراکه وزارت راه به مبلغ 150 میلیارد ریال به صورت مقطوع جهت تملک اراضی به وسیله دولت و بقیه تعهدات و هزینههای تکمیل و بهرهبرداری توسط بنیاد منعقد شد.
اما گرهها و مشکلات متعدد همچنان ساخت و عملیات این پروژه را متوقف کرد و به سال 1382 کشاند؛ به طوری که در آن سال قرارداد ساخت منطقه یک این آزادراه با یک شرکت چینی به مبلغ 245 میلیون دلار امضا شد، اما به دلیل بروز مشکل در باز کردن اعتبار اسنادی (LC) توسط ایران، نارضایتی از مدیریت شرکت چینی، تملک اراضی، موافقت بیمه چین و بسیاری از عوامل دیگر به تعویق افتاد و عملاً اعتبار اسنادی آن تا اواخر سال 1385 باز نشده بود که به دلیل گذشت مدت زمان طولانی و مقطوع بودن قرارداد، پیمانکاران چینی خواستار تغییر و افزایش قیمت تا 790 میلیون دلار شدند اما با 400 میلیون دلار دوباره با شرکت جدید چینی قرارداد امضا و مقرر شد به مدت سه سال منطقه یک این آزادراه تحویل داده شود.
در حالی که قرار بود ۵۰ درصد سرمایهگذاری ساخت این قطعه از سوی فرانسویها و 50 درصد از سوی چینیها تأمین شود، وزیر وقت وزارت سابق راه و ترابری (بهبهانی) خبر از کنار گذاشتن فرانسویها از مشارکت در ساخت آزادراه تهران ـ شمال خبر داد؛ نهایتاً قرار شد شرکت سرمایهگذار چینی جایگزین فرانسویها شود که این امر پس از طی پروسههای گوناگون و زمانبر انجام و مقرر شد که قطعه یک این آزادراه توسط چینیها ساخته شود اما این پروژه کماکان نیمهکاره است و از آن سالها تاکنون حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.