بانکی دات آی آر: در دنیای دیجیتالی امروز، راهاندازی وبسایت راهی فوقالعاده برای ارتقای برند به شمار میرود، اما آیا این روش واقعاً به افزایش فروش کمک خواهد کرد؟ آیا روزهایی را به خاطر دارید که فرآیند فروش محصولات در تبلیغات گسترده تلویزیونی خلاصه میشد؟ این روش عمومی، در دنیای دیجیتالی این روزها با تلفیق و استفاده از دادههایی که استراتژیک تر هستند و به وجود آمدن کمپینهای تبلیغاتی نقشی کمرنگتر پیدا کرده و دیگر منحصر به تبلیغات تلویزیونی نیست.
بههرحال نکته قابل توجه این است که چگونه برندها روشهای قدیمی فروش و تکنیکهای بازاریابی را در دنیای امروز جایگزین کردهاند و چه رازی در پس این تغییرات نهفته است. سوالی که در این میان مطرح میشود این است که چگونه وبسایتتان میتواند فروشتان را افزایش دهد؟ جالب است بدانید امروزه راهاندازی وبسایتهای تبلیغاتی یکی از کلیدیترین ابزارهای فروش در دنیا به شمار میرود.
نهتنها یک سایت میتواند برای گسترش و ادامه کار کسبوکارهای کوچک مقرونبهصرفه تر باشد، بلکه سطوح بالاتری از تعامل را رقم میزند، بهطوری که تخمین زده میشود آمار فروش به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند. چنین ابزاری صاحب هر کسبوکاری را بدون توجه به بزرگ یا کوچک بودن حوزه فعالیت یا ماهیت ماجراجوییاش به خود جلب میکند. در این میان آنچه اهمیت دارد، طرحریزی ساختاری منظم برای سایت و رعایت نکاتی است که میتواند در هرچه بیشتر گسترده شدن برندتان نقش داشته باشد.
ساختن یک اجتماع
بیایید با حقایق مواجه شویم؛ موفقیت بلندمدت به فروش محصولات به مشتریان وفادار و تکرار آن بستگی دارد. بدون این دو مورد، کسبوکارتان وارد چرخه کوتاهمدت موفقیت خواهد شد که دیگر نمیتواند تکرار شود، فرقی هم نمیکند که چقدر محصولاتتان خلاقانه باشد یا به چه میزان موردنیاز مردم باشد، بدون مشتریان وفادار موفقیت درازمدت نخواهد بود. اگر میخواهید وفاداری مشتریان را نسبت به برندتان گسترش دهید و آنها را از مصرفکننده صرف به اجتماعی از دنبال کنندگانتان تبدیل کنید، وبلاگتان ابزاری تأثیرگذار و قدرتمند خواهد بود.
با انتشار مرتب و دقیق محتوا، میتوانید خوانندگان را درگیر سطحی عمیقتر از مصرفکننده بودن کرده و ارتباطی عاطفی بین آنها و یک برند فراگیر ایجاد کنید. درعینحال اگر میخواهید چنین کاری را بهطور موثر انجام دهید، باید از سایتتان بهعنوان وسیلهای مستقیم برای فروش محصولاتتان استفاده نکنید. برعکس، از تمام مزایای این پلتفرم برای افزودن ارزش و دانش استفاده کنید، درحالیکه توضیحاتی نیز درباره اینکه چگونه محصولاتتان ساخته میشود و چه افرادی در پس آن قرار دارند، میدهید. حتی میتوانید از مشتریهای وفادارتان بخواهید تا بهعنوان یک عامل انسانی برندتان را دائما به خریداران معرفی کنند و از این طریق در وبلاگتان سهیم شوند.
درحالیکه استفاده از کلمه اجتماع ممکن است برای بازاریابان بهنوعی شعار تبدیل شده باشد، اما واقعاً میتواند در یک سایت تبلیغاتی ایجاد شده و به کار گرفته شود. در واقع سایت کسبوکارتان را میتوانید به منبعی مطمئن برای مشتریانتان تبدیل کنید.
تمرکز روی المانهای تکنیکال
درحالیکه ایده اولیه راهاندازی وبسایت ارائه کسبوکار و معرفی محصولاتتان، تبلیغاتی است، اما اهمیت اجرای آن نباید به دست فراموشی سپرده شود. در واقع، حتی بهترین ایدههای جهان هم میتوانند با شکست مواجه شوند، اگر در اجرا ضعیف عمل کنند و همین مسئله بهویژه در رابطه با وبسایت تبلیغاتی نیز صدق میکند. نخستین نکتهای که باید در این زمینه موردتوجه قرار بگیرد ارتباط مطالب و محتوایتان است که باید منعکس کننده تخصص و صنعتی باشد که در آن فعالیت میکنید. اهمیت محتوا زمانی مشخص میشود که گوگل جایگاهی را به کیفیت وبسایتتان در بین صفحاتش اختصاص دهد.
در مورد سایتتان هم مهم است که المانهای تکنیکال را رعایت کنید تا پلتفرمتان را هم در موتورهای جستوجوی اینترنتی و هم از نظر تعداد بازدیدکنندگان ارتقا دهید. علاوه بر این میزان محتوای سایتتان نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. مطالعات متعدد نشان داده بین تعداد کلمات و رنکینگ موتورهای جستوجو برای صفحات خاص ارتباطاتی وجود دارد.
نتیجه یکی از جدیدترین مطالعات که تقریبا یک میلیون نتیجه جستوجو را در گوگل تحلیل کرده این است که طول محتوای صفحاتی که این موتور جستوجو در نخستین صفحهاش به نمایش میگذارد، 1890 کلمه است. نتیجه این تحقیق در ارتباط با وبسایت شما به این معنا است که محتواهای طولانیتر و با جزییات بیشتر امکان دیده شدن برندتان را بهصورت آنلاین محتملتر میسازند.
با شرح کامل موضوعات و بیان جزییات، تعداد کلمات سازماندهی شده و رعایت دستور زبان مناسب و. . . میتوانید وبسایتی داشته باشید که عملکرد خوبی هم در موتورهای جستوجو و هم در نظر مصرفکنندگان و مقابل چشم بازدیدکنندگان دارد.
آگاه کردن مشتریان
پیشازاین به این حقیقت اشاره کردیم که یک وبسایت تبلیغاتی نباید بهعنوان ابزاری برای فروش مستقیم محصولات مورد استفاده قرار بگیرد، بلکه باید فراتر از آن باشد و بهعنوان یک منبع علمی برای آگاهی هرچه بیشتر درباره برند، محصول و کسبوکارتان محسوب شود. در واقع وبسایتتان یک منبع مهم آگاهیدهنده باید باشد نه اینکه محصولی را بهطور مستقیم در آن به فروش برسانید. اشتباه نکنید و این نکته را به خاطر داشته باشید که یک وبسایت آگاهیدهنده با مطالب مفید میتواند زندگی روزمره مشتریانتان را بسیار ارزشمندتر کند.
نکته اساسی اینجاست که باید هم بینش محصول محور و هم اطلاعاتی گستردهتر درباره صنعت مربوطه ارائه دهید تا سایتتان با محتوایی که دارد به منبعی مورداطمینان در میان سایرین تبدیل شود. انجام چنین کاری مزایای بسیاری در پی خواهد داشت، بهخصوص زمانی که قرار است ارتباطات جدیدی را با بازار هدف برقرار کنید. در ارتباط با ارائه منحصربهفرد و بینش محصول محور وبسایتهای زیادی هستند که میتوانند الگویی مناسب باشند و ایدههای خلاقانهای را پیشنهاد میدهند که ذهن مشتریان را به وجد میآورد. از این ایدهها استفاده کنید.
این دسته از وبسایتها درعینحال که اطلاعات محصولاتشان را بهطور غیرمستقیم در اختیار خوانندگانشان قرار میدهند، محتوای مطالبشان فعال و هدفمند است، بهطوری که به مشتریان کمک میکنند تا تصمیمی آگاهانه اتخاذ کنند و این تصمیم آگاهانه در نهایت منجر به خریدی رضایتمند و به معنای پیدا کردن مشتریهای وفادار برای کسبوکارتان است. البته در این میان دستیابی به قدم بعدی کمی دشوارتر به نظر میرسد، زیرا باید وبسایتتان اجزایی صحیح و معتبر در میان صنایع دیگر و محصولاتشان داشته باشد.
در این مرحله نهتنها باید در محتوای وبسایتتان از دانش و آگاهی خودتان استفاده کنید، بلکه باید متخصصان این صنعت را نیز به وبسایتتان دعوت کنید و از نظرات و بینش منحصربهفردشان بهرهمند شوید. انجام چنین کاری به اعتبار برندتان میافزاید، در واقع پلتفرمی را گسترش میدهید که مشتریان اطمینانی محسوس نسبت به آن پیداکردهاند.
با به خاطر سپردن این نکات در ذهن، میتوانید امیدوارانه وبسایتتان را هم بهعنوان وسیلهای برای برقراری ارتباط و هم ابزاری برای فروش گسترش دهید، بهطوری که به پایگاه بزرگ مشتریانتان تبدیل شود و از این طریق میتوانید نیاز کسبوکارتان را در زمینه تبلیغات بهخوبی تامین کرده و برندتان را گسترش داده و فروشتان را افزایش دهید.
منبع: فرصت امروز