در دنیایی که این روزها دنیای ارتباطات می خوانندش و پیوستگی انسان ها باعث شده تغییر قیمت ها در بورس ژاپن یک ساعت بعد در یک کشور آفریقایی موثر باشد. کشف معدن جدید طلا در آفریقا در قیمت جهانی طلا و در بازار های آسیایی موثر باشد ارتباطات انسانی موثرترین عامل در موفقیت تجارت ها و کسب و کار های کوچک و بزرگ است.
به گزارش بانکی دات آی آر، یکی از اصلی ترین عواملی که سبب موفقیت افراد می شود توانایی برقراری ارتباط با دیگران است. حتی برای پیدا کردن کار علاوه بر مهارت های لازم می بایست توانایی ارتباط برقرار کردن صحیح با رئیس خودتان را داشته باشید.
پس بهانه مشغله زیاد و یا خجالتی بودن تنها شما را از آنچه که باید انجام دهید دور می کند و بین شما و اهدافتان فاصله می اندازد.
ارسطو معتقد است ارتباطات عبارت است از جستجو براي دست يافتن به كليه وسايل و امكانات موجود براي ترغيب و اغناي ديگران. قطعا ابراز در دوران ارسطو بسیار محدود بود اما در حال حاضر با یک کیبورد و اینترنت می توانیم افکارمان را به اطلاع جهانیان برسانیم. آن هم در عرض چند دقیقه.
ارتباط از خويشتن آغاز مي شود دين بارنلود معتقد است مي توان ارتباط بين دو فرد را به شش شخص تامين داد
۱- آنچه كه شما در مورد خود چه نظري داريد
۲- به گونه اي كه شما به ديگري نظر داريد
۳- نظرتان در مورد اينكه شخص ديگر به شما چگونه مي نگرد
۴- چگونه شخص مقابل به خود مي نگرد
۵- چگونه شخص ديگر به شما مي نگرد
۶- شخص ديگر مي انديشد كه شما چگونه به او مي انديشيد
دنباله تصوري كه ممكن است درست يا نادرست باشد و دنباله 5 تصوري كه او واقعا در مورد ما دارد (توضيح در مورد 3 و 5)
پس می بایست بهترین ارائه را از خودتان به نمایش بگذارید تا در همان برخورد اول بیشترین اثر گذاری را در طرف مقابلتان داشته باشید همچنین دید مناسبی نسبت به خودتان داشته باشید.
ارتباط کلامی و مستقیم
برای این منظور راه های متعددی وجود دارد،پیش از اینکه وارد جلسه و یا همایشی شوید، لیستی از کلیه مهمان هایی که قرار است در این گردهمایی حضور داشته باشند، تهیه کنید. ابتدا نام آنها و سپس کلیه اطلاعات دیگری که از آنها موجود است را مرور کنید. باید در مورد رقبای آنها نیز اطلاعات کافی بدست آورید و ببینید روند فعالیت شرکت ها و کارخانه های آنها چگونه است. با در اختیار داشتن این نوع اطلاعات به راحتی متوجه خواهید شد که باید از آنها چه سوال هایی را بپرسید. مطرح کردن سوالات مناسب شما را در جمع از سایرین متمایز می سازد .
همچنین بد نیست که تلفظ صحیح نام ها را هم یاد بگیرید، حتی اگر تعداد آنها به ۲۰۰ نفر برسد. باید بتوانید آنها را به راحتی تلفظ کنید. سپس به دنبال نقاط مشترک میان خود و آنها باشید تا بتوانید گفتگو را از جایی شروع کنید. در نهایت هم باید یک جمله تحلیلی در مورد خود بیان کنید. جمله تحلیلی عبارت است از یک معرفی مختصر و مفید از خودتان که اگر حساب شده باشد به راحتی می تواند شما را وارد عرصه های تجاری کند .
در روز موعود باید مطمئن باشید که از هر نظر آماده هستید. “آمادگی کلید موفقیت است.” کاملاً حرفه ای لباس بپوشید (معمولاً رنگ های تیره انتخاب کنید)، و پیش از ورود به مکان مورد نظر یک مرتبه دیگر ظاهر خود را چک کنید تا مشکلی پیش نیاید. قبل از ورود به جلسه حتماً چیزی میل کنید. کارت معرفی خود را در بالاترین قسمت سمت راست بدن خود الصاق کنید تا همه بتوانند به راحتی نام شما را بخوانند .
حالا شما آماده ملاقات با افراد مهم شده اید. شاید این دشوارترین قسمت باشد؛ شک نکنید که درصد بسیاری از افراد درست در همین نقطه گیر می افتند و دچار لکنت زبان می شوند. برخی از افراد زمانی که وارد یک جمع می شوند، تمایل دارند تا نزد کسانی بروند که آنها را از قبل می شناسند و اگر چنین افرادی وجود نداشتند یکسره به میز بوفه می روند، اما هیچ دلیلی ندارد که پیش زمینه آشنایی قبلی با تک تک افراد مورد نظر را داشته باشید .
افراد به راحتی متوجه تمام حرکات شما می شوند، چه گوشه گیری کنید، چه در بحث های جمعی وارد شوید. باید اینقدر اعتماد به نفس داشته باشید که هم به کسی که تنها در گوشه ای نشسته نزدیک شوید و هم خودتان را وارد یک جمع ۳ نفری کنید. سعی کنید در کنار شهرت، اعتماد به نفس خود را نیز تقویت کنید. همیشه خوب است که شما اولین نفری باشید که دست خود را برای دست دادن دراز می کند. اگر خودتان را آرام و راحت نشان دهید، حتی اگر از درون هم عصبانی باشید، با بر لب داشت یک لبخند به راحتی می توانید به دیگران نزدک شده و با آنها ارتباط برقرا کنید .
زمانیکه خودتان را معرفی کردید، از طرف مقابل سوال های بپرسید که پاسخش نامحدود باشد. مردم دوست دارند که در مورد خودشان صحبت کنند. اگر با دقت به حرف هایشان گوش دهید، آنها به راحتی شما را به خاطر می سپارند. البته همیشه باید این نکته را در ذهن داشته باشید که شما برای دوست یابی به این مکان وارد نشده اید، بلکه اینجا هستید تا روابط تجاری و بازرگانی خود را بهبود بخشید. البته شاید قدری خوشی هم در آن وجود دشته باشد، اما باید درصد قابل توجهی از تمرکز خود را بر روی روابط کاری معطوف کنید. هر چقدر افراد بیشتری را ملاقات کرده و با آنها آشنا شوید احتمال اینکه در آینده شغلی برای شما مفید باشند نیز افزایش پیدا می کند .
با هر فردی که آشنا می شوید ۵ تا ۶ دقیقه و حداکثر ۷ دقیقه وقت بدهید. به هر حال وقت شما در این گردهمایی محدود است و کارهای زیادی برای انجام دادن دارید. پس نتیجه می گیریم همانطور که شروع یک گفتگو مهم است، خاتمه دادن به آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. هیچ گاه اگر قصد برگشت مجدد برای ادامه گفتگو را ندارید، به طرف مقابل نگویید که من چند لحظه دیگر بر می گردم. اولین هدف شما ایجاد اعتماد است. می توانید از عباراتی مانند: “از مصاحبت شما خوشحال شدم، از وقتی که به من دادی، ممنونم، شخص دیگری هست که باید با او صحبت کنم، اگر فرصت نشد که امروز مجدداً همدیگر را ملاقات کنیم، در طول هفته با شما تماس خواهم گرفت.” استفاده کنید. با این برخورد با وجود اینکه هیچ گونه تعهدی نسبت به طرف مقابل ندارید، اما در عین حال درهای ارتباط آینده را هم مسدود نکرده اید .
زمانیکه نوبت به رد و بدل کردن کارت های ویزیت می رسد، شما باید در نهایت رعایت ادب باید سوال کنید: “می تونم کارت شما را داشته باشم” و یا “می تونم کارتم را به شما بدهم.” همیشه باید کارت خود را در یکی از جیب هایتان بگذارید تا به آن دسترسی آسان داشته باشید. یک جیب را به کارت های خودتان اختصاص دهید و جیب دیگر را به کارت هایی که از دیگران دریافت می کنید. فقط به خاطر داشته باشید که هیچ گاه از سران مملکت و یا مدیران اجرایی بالارتبه تقاضا نکنید که کارتشان را به شما بدهند .
در پایان نشست باید یادداشت برداری را شروع کنید. نوشتن مطالبی در مورد اشخاص آن هم در پشت کارهای ویزیتشان می تواند کمک بسزایی به شما کند. با این کار میتوانید جزئیات مهم را به خاطر بسپارید، اما به یاد داشته باشید که این کار را هیچ گاه نباید در حضور خودشان انجام دهید. صبر کنید تا به منزل برسید و بعد بنشینید و هر چیزی که می خواهید بنویسید .
و اما از دیگر بخش های مهم در ایجاد ارتباط موفق تجاری، فرستادن پیغام تشکر است . باید برای کسانی که به نحوی از آنها اطلاعات مهمی بدست آورده اید، پیام تشکر بفرستید. با این کار درب های گفتگوی آتی همچنان باز نگه داشته می شوند. همچنین موقعیت ارتباط تجاری خود را نیز افزایش می دهید. یک دست نوشته کوتاه با نوشت افزار مناسب تاثیر دو چندانی را بر روی طرف مقابل می گذارد .
هر قدم در ایجاد یک ارتباط موفق کاری نیازمند ایجاد اعتماد و تداوم آن است . بنابراین به خاطر داشته باشید که همیشه سوال کنید: “برای ارتقای یک ارتباط باید سعی کنید که به حقوق خودتان دست پیدا کنید” به این معنا که هر نوع رابطه مانند یک خیابان دو طرفه است و هر چقدر که بدست آوردید باید همان مقدار هم ببخشید تا رابطه تان دائمی و پابرجا شود .
ارتباط مجازی و از راه دور
آنچه در ارتباطات اهمیت ویژه ای دارد پیام است ، یعنی آنچه شما قصد دارید به گوش مخاطبان برسانید که صد البته اینجا منظور ما معرفی توانایی ها ، مهارت ها، خدمات و کالاهایی است که عرضه می کنید. استفاده از فضای مجازی به ویژه بستر شبکه های اجتماعی و نرم افزار های متعددد ارتباطی موجود فضای مناسبی برای شما ایجاد می کند.
در فضاهای اجتماعی حضوری فعال داشته باشید، بادیگران تعامل کنید، نظرات آنها را جویا شوید و با برخورد مناسب با انتقادات و پیشنهاد همچنین برخورداری از روی گشاده ، درهای موفقیت را به سوی خود بگشایید.
حضور در سایت های تخصصی حرفه و کسب و کارتان عضویت در شبکه های تجاری مثل لینکد این هم می تواند راهگشا باشد به شرط آنکه نحوه ارائه مطالب مناسب با مخاطبان هر رسانه در نظر گرفته شود.
شهرزاد کیافر(کارشناس ارشد ارتباطات)
……………..
منابع:
۱.علی اکبر فرهنگی،مبانی ارتباطات انسانی۱،موسسه خدمات فرهنگی رسا،
۲.جودیت بومن،قوانین نوین تجارت،انتشارات کریر۲۰۰۷
۳.سایت ها و وبلاگ های تجارت وبازاریابی