امروزه دنیای کسب و کار بر پایه مشتری مداری و رضایتمندی مشتریان استوار شده است به گونه ای که گسترش و ارایه خدمات بدون در نظر گرفتن این اصل نه تنها مشکل بلکه غیر ممکن است.
سازمانهای مشتری مدار درک این سخن که همیشه حق با مشتری است را سر لوحه برنامه های خویش می دانند زیرا حضور مشتری در یک واحد اقتصادی علاوه بر آنکه سود مالی به دنبال دارد، امکان رقابت را نیز فراهم می سازد. برای همین احترام به ارباب رجوع و تکریم مشتریان سالهاست که در دنیا رواج پیدا کرده است.
مسلماً براي مشتريان مشکلات سازمانها اهميت ندارد بلكه آنها ميخواهند كسي مشكلاتشان را حل نمايد و سازمان مشتري مدار سازماني است كه پاسخگویی به همین مشکلات را هدف خود می داند و رضايت مشتري را سرمايه خود و ضامن برگشت سرمايه سازمان ميدانند.
از طرفی بدون شک ملاك واقعي برای ارزش گذاری يك شركت، میزان رضايت مشتريان است چیزی که اگر نباشد هيچ كسب و كاري نميتواند ادامه حيات داده و ايجاد شغل نموده و يا زندگي كساني را كه در آن كار كرده و به مردم خدمت ارائه ميدهند تأمين نمايد.
تقریبا از اواخر سالهای دهه هفتاد با آغاز به کار بانک های خصوصی در ایران نگرش ها و دیدگاه های تازه ای وارد حوزه بانکداری شده است و خدمات بهتر و شایسته تر به مشتریان هدف اصلی بانکها قرار گرفته است.زیرا بانکها بدون نگرشی مشتري مدارانه و بدون ايجاد ارتباط مناسب با مشتريان خود نميتوانند موفقيتي حاصل كند. لذا در دنياي سازمانهای مشتري مدار، بانکها بایستی مشتري مداری را زيربناي تمامی فعاليتهاي تجاري و اقتصادي خود سازند.
مسلما بایستی به دنبال پاسخگویی به این سئوال باشیم که یک بانک مشتری مدار چه باید انجام دهد تا بتواند به اهداف خود نزدیک شود. اهدافی که بقا و توسعه آن را تضمین می کند. برای این منظور محورهای اساسی زیر به عنوان اصول مشتری مداری در بانکها بایستی مد نظر قرار گیرد:
اعتقاد به مشتری: آنچه باعث موفقیت برخی سازمان ها در اجرای طرح های مشتری مداری شده است در درجه نخست اعتقاد کامل به نقش و جایگاه مشتری و ارباب رجوع در بقا و تداوم کاری سازمان است و در درجه بعد ایجاد ساختار سازمانی بر مبنای مشتری مداری و مشتری محوری است. این موضوع دارای اهمیت زیادی است به گونه ای که امروز سازمان های بین المللی در سطح بازار رقابت پیوسته در حال پژوهش در جهت ایجاد روشهای جدید و کارآمد به منظور جذب و جلب و رضایتمندی مشتریان هستند.
مدیران مردمدار: بانکها اگر می خواهند موفق باشند بایستی مدیرانی را به خدمت بگیرد که ظرفيت انتقادپذيري سازمان را افزايش ميدهند و نسبت به حقوق مشتریان و جامعه حساس هستند و کارکنان را مهمترین مشتریان هر سازمانی می دانند زیرا اگر رضایتمندی کارکنان به دست نیاید دستیابی به رضایتمندی مشتریان امکان پذیر نیست.
جذب كاركنان مشتري مدار: کارکنانی بایستی استخدام شوند که زیربنایی اخلاقی و اجتماعی مطلوب داشته باشند کارکنانی که به سوالات مشتري پاسخ مناسب مي دهند و حرف هاي مشتري خوب گوش مي دهند. و شكايت و اشكالات وارده را بطور دقيق و در اسرع وقت رفع كنند. زیرا سازمانی می تواند در این راه موفق شود که هر عضوي از آن مفهوم مشتري مداري و رضايت مشتري را بخوبي درك كرده باشد.
آموزش مستمر: مهمترین نکته ای که باید در تولید و توسعه نگرش مشتری مداری بانکها اشاره کنیم تلاش و سرمایه گذاری گسترده بانکها در مقوله آموزش نیروها به ویژه افرادی است که در پشت باجه اولین برخورد را با مشتری دارند. زیرا لازم است کارمند مفهوم خدمات را به طور جامع درك كرده باشد تا به طور صحيح عمل نمايد. آموزش و فراگيري مستمر موجب رشد کارکنان ميشود و كاركنان را تبديل به منابعی ارزشمند برای رقابت با سایر بانکها ميكند.
تجهیز به تکنولوژیهای روز:شاید مهمترین علت موفقیت بانکها در جلب رضایت مشتریان همگام شدن آنها با فناوریهای بانکداری الکترونیکی باشد به گونه ای که سیستم های یکپارچه بانکی این فرصت را به مشتری خود می دهد که مشتری بانک آنها باشد نه مشتری شعبه. از طرفی سیستمهای الکترونیکی سهولت ارتباط مشتریان با بانکها و سرعت دسترسی به خدمات را افزایش می دهد. سرعت در ارایه خدمات در دو بعد فیزیکی و مجازی یکی از اصلی ترین امکانات سیستمهای بانکهاب الکترونیکی است.
اخبار منتخب بانکی دات آی آر:
=================
- راه رسیدن به توئیتر هموارتر شد
- ۱۰ بالابر شگفت انگیز دنیا + عکسهای جالب
- هیچ وقت نا امید نشو/داستان واقعی کار پیدا کردن یک جوان
- اختصاصی/آخرین اخبار از استخدام بانک گردشگری
- ازدواج کنید ؛ بانک در کنار شماست !
- توئیتر برای درآمد زایی دور خیز می کند
- تصاویر تکان دهنده از جوانان معتاد به بازیهای رایانه ای
- معنای واقعی برنده بودن در زندگی چیست؟
- میلیاردر ها بیشتر کجا زندگی می کنند؟ + عکس
- ارائه خدمت جاری بدون دسته چک در بانک رفاه کارگران
- ساعت کار عملیات ساتنای بانک سامان تغییر یافت
- هشت پله تا ملاقات موفقیت
- راهکارهایی جالب و موثر برای داشتن یک پسورد قوی و ایمن
- ۹۰۰ میلیون تومان پاداش برای فراموش کردن مردم !
- خیلی ها پولدارند اما …
- کار اجباری از نوع آنلاین!
- ۳۰ توصیه جالب مالی برای ۳۰ روز ماه
- ۱۰ برند برتر لپ تاپ در سراسر دنیا + عکس
- ایرانگری در بانکی/نگاهی به شهرستان بیرجند
- ۵ اشتباه بزرگ در کسب و کار + عکس
- در خواست کمک یک جوان ایرانی +تصویرتاسف بار
- قرعه کشی حساب های یارانه بانک رفاه برگزار شد
- “مجرم” فرصت دارد از خود دفاع کند آقای رئیس جمهور
- جویندگان کار کجا میروند؟
- شناسایی باند فساد مالی در بانک مرکزی
- وقتی بانک ایران زمین استخدامش را پس می گیرد
- هکرها دست از سر سونی برنمی دارند!
- برای تو که آزاد شدی ولی آباد نشدی !
- باز هم چین اول شد!
- بدشانس ترین گردشگران دنیا + عکس
- اعتراض به نحوه استخدام بانک پاسارگاد+جوابیه این بانک
- آخرین روش بانک ها برای دور زدن بانک مرکزی
- یاهو، دستی به سرو روی ایمیلش می کشد
- هجوم غیرمنتظره بانک ها برای خرید طلا !
- پذیره نویسی صندوق سرمایه گذاری یکم سامان
- راه را باز کنید؛ یوآن وارد می شود
- نمایندگی سایپا در زاهدان کلاهبردار از آب درآمد
- ۶ فن موثر برای جذب مشتری در قالب پرسش و پاسخ
- کلاهی که برسر تولیدکنندگان نفت میرود
- ۱۰ شرکت نرم افزاری برتر دنیا + عکس
► استخدام سازمان زندانها در ۵۳۲ ردیف شغلی و در مقاطع دیپلم ، کاردانی ، کارشناسی و کارشناسی ارشد در سراسر کشور
نتایج نهایی آزمون گمرک ◄