بانکی دات آی آر: زمانی ابزارهای تولید و عرضه محتوای جمعی، تنها روزنامهها و رادیو و تلویزیون بودند؛ حال اما تغییراتی چون رشد اینترنت و ضریب نفوذ آن و گسترش و هر چه کاربردی و البته همهگیرتر شدن تلفنهای هوشمند، ابزارهای عرضه و دریافت پیامهای ارتباطی را هم بیشتر، متنوعتر و البته خلاقانهتر کردهاند.
این همه نشان میدهد که حوزه معرفی برند کاملا تغییر کرده و این موضوعی مهم و کلیدی برای مدیران سازمانها، برندها و بنگاههای اقتصادی است.
زمانی یک کمپین تبلیغاتی، به آگهیهای روزنامهها و بیلبورهای خیابانی ختم میشد اما اکنون با توجه به ابزارهای جدیدی چون تلگرام و اینستاگرام و محتواهایی در قالب اینفوگرافی، موشنگرافیک و فیلمهای کوتاه تبلیغاتی قابل ارایه در گوشیهای همراه، شیوه ارایه پیام تبلیغاتی داستان دیگری دارد.
معرفی برند در زمانه نو
کارشناسان ارتباطات معتقدند، تبلیغات گسترده و بیش از قاعده در نهایت به افول توجه مخاطب و حتی افت فروش منجر میشود.
راهکار پیش رو بهره بردن از الگوی برندهای بزرگ است؛ راهکاری که هم به اقناع مصرفکننده منجر میشود و هم مستقیما بر فروش محصول اثر دارد.
برندهای بزرگ و موفق از حضور در شبکههای مجازی به صورت مداوم بهره میگیرند. انتشار خبرنامههای مجازی، طراحی اپلیکیشنهای کاربردی و تولید اینفوگرافیکهایی برای راهنمایی مصرفکنندگان، از جمله روشهایی ساده اما مقرون به صرفه هستند که میتوانند یک برند را به پرچمدار بازار تبدیل کند؛ وقتی صحبت از هزینه میشود کافی است هزینه چنین کمپینهایی را با شیوههای سنتیتر مثل تبلیغات محیطی مقایسه کرد.
روزگار «خبر»
تولید خبر و اطلاعرسانی در قالب خبر، روی دیگر سکه معرفی برند در زمانه تازه است؛ شما روزانه در معرض تبلیغات مستقیم برندهای بزرگ قرار ندارید اما پیوسته مطالب و اخباری در مورد این برندها میخوانید. واقعیت این است که انتشار خبر موجب خرسندی و افزایش وفاداری مشتریان نسبت به برندها میشود و آنها را به خرید دوباره تشویق میکند. خبرسازی 9 کمک اساسی به برندها میکند:
کمک اول خبرسازی، کاهش هزینه تبلیغات است. روشهای سنتی هزینههای بسیار بیشتری از تولید خبر دارند؛ وقتی صحبت از هزینه میشود بدون شک به هزینه در قالب هزینه – فایده نگاه میکنیم.
خبرسازی کمک میکند که برند بتواند شریکان تجاری قدرتمندی برای خود پیدا کند. برند پر خبر، برند قدرتمندی است و برند قدرتمند میتواند شریک قدرتمند داشته باشد.
کمک سوم تولید خبر برای برندها، افزایش قدرت شبکه توزیع و فروش است. مردم کالایی را بیشتر میخرند که در موردش در رسانهها مطلبی مثبت خوانده باشند.
افتتاح یک فروشگاه، عرضه محصول جدید و هر رویداد تجاری دیگر، زمانی اثر نهایی خود را میگذارد که گروه هدف بتوانند در جریان این رویداد قرار بگیرند؛ موثرترین و بهترین راه آگاهیبخشی از هر رویدادی هم بیشک تولید و انتشار خبر است.
تولید خبر به شناخته شدن بیشتر برند کمک میکند و این شناخت است که به شما قدرت میدهد که به عنوان یک برند بتوانید بر بازار تاثیر بگذارید؛ گرفتن نبض بازار، بدون شک سهم برند را از بازار بیشتر میکند.
در سیستم جدید معرفی برند، تولید خبر به افزایش وفاداری مشتریان و جلب اعتماد آنها یاری میرساند.
تولید خبر از برند، حضور برند را در رسانه پر رنگ و موثر میکند و حضور پر رنگ رسانهای، برگ برنده بسیار بزرگی است.
روابط عمومی تجاری، راهکاری برای مدیران پیشرو
تغییرات رسانهها، تاثیرات خود را بر روابط عمومی گذاشته و امروز روابط عمومی تجاری به عنوان الگویی برای استفاده از ظرفیتهای جدید مطرح است. الگوی تازه در معرفی برند عبارت از الگویی است که هم از ظرفیت تولید خبر بهره میبرد و هم از آن در راه کارهای محتوایی تازه خصوصا محتوای مناسب شبکههای اجتماعی استفاده میکند.
روابط عمومی تجاری ابزاری در خدمت مدیران پیشرو روابط عمومی است که برند خود را جهانی کنند.
کاما؛ سوپر مارکت روابط عمومی
گروه رسانهای کاما مجموعهای با تجربه چندین ساله است؛ تیمی متخصص در تولید محتوا و انتشار اخبار برندها در رسانههای مکتوب و فضای مجازی.
کاما با سرلوحه قرار دادن الگوی روابط عمومی تجاری، به انتشار بولتنها و مجلههای داخلی برای معرفی بهتر محصولات، خدمات و فعالیتهای برندها میپردازد.
این مجموعه شبکههای اجتماعی برندها چون اینستاگرام و تلگرام را مدیریت کرده و سایت اینترنتی برندها را پویا و مفید نگه میدارد.
تدوین و مستندسازی تاریخچه برند در قالب کتاب تاریخ شفاهی، تولید اینفوگرافیک راهنمای مشتریان و معرفی محصولات و خدمات از جمله راهکارهای این گروه رسانهای برای برندهاست.
کاما معتقد است: اگر ارتباطات تجاری یک برند یکپارچه باشد، در کوتاهترین زمان ممکن به دستآوردهای شگفتانگیزی میرسد؛ بر اساس همین الگو هم سوپرمارکتی از خدمات مورد نیاز روابط عمومیها را ارایه داده است.
منبع: ایسنا