افزایش نقدینگی ۱۰۵ هزار میلیارد تومانی

 

برابر نماگرهای بانک مرکزی حجم نقدینگی در دوره اسفندماه ۱۳۸۳ تا پایان دی ماه ۱۳۸۷ با ۱۰۴ هزار و ۸۲۱ میلیارد تومان افزایش و رشد ۱۵۲.۸ درصدی از ۶۸ هزار و ۵۸۷ میلیارد تومان به ۱۷۳ هزار و ۴۰۸ میلیارد تومان رسیده است.

  روزنامه سرمایه نوشت:

نسبت سپرده دیداری (پول) به سپرده بلندمدت (شبه پول) نیز از ۵۸ درصد در سال ۸۳ به ۳۶ درصد در دی ماه ۸۷ رسیده و ۲۲ درصد کاهش یافته است. برابر این گزارش حجم نقدینگی در دوره ۱۰ ماهه منتهی به دی ماه ۱۳۸۷ با افزایش ۹ هزار و ۳۷۹ میلیارد تومانی و رشد ۵.۷ درصدی و در دوره ۱۰ ماهه منتهی به دی ماه ۱۳۸۶ از افزایش دو هزار و ۳۴۰ میلیارد تومانی و رشد ۱۹.۷ درصدی برخوردار بوده است.

حجم نقدینگی در دوره ۱۰ ماهه منتهی به دی ماه ۱۳۸۷ نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن ۱۵ هزار و ۹۶۱ میلیارد تومان کاهش یافته و رشد آن نیز ۱۴ درصد کمتر بوده که نشان دهنده سیاست های انقباضی بانک مرکزی همچنین کاهش عمده در پرداخت تسهیلات بانکی به علت کاهش ۱۱ هزار و ۸۷۱ میلیارد تومانی و هفت هزار و ۲۶۲ میلیارد تومانی در افزایش حجم سپرده های دیداری و بلندمدت در دوره مورد بررسی است که منجر به کاهش قدرت وام دهی بانک ها شده است. سپرده های بلندمدت (شبه پول) برابر نماگرهای بانک مرکزی، جدول تغییرات نقدینگی از اسفندماه ۱۳۸۳ تا پایان دی ماه ۱۳۸۷ نشان دهنده افزایش ۸۴ هزار و ۱۹۱ میلیارد تومانی و رشد ۱۹۴.۴درصدی در سپرده های بلندمدت است.

برابر آمار اعلامی از سوی بانک مرکزی سپرده های بلندمدت در اسفندماه ۱۳۸۳ تا دی ماه ۱۳۸۷ به ترتیب سال برابر است با ۴۳۳۰۵ ،۶۰۳۱۰ ، ۸۶۹۶۵، ۱۱۰۴۵۸ و ۱۲۷۴۹۶ هزار میلیارد تومان که از افزایش مداوم برخوردار بوده است. لازم به ذکر است افزایش صورت گرفته در سپرده های بلندمدت در ۱۰ ماهه منتهی به دی ماه ۱۳۸۷ نسبت به ۱۰ ماهه منتهی به دی ماه ۱۳۸۶ بالغ بر چهار هزار و ۸۳ میلیارد تومان کمتر بوده در حالی که میزان افزایش سپرده های بلندمدت در دوره ۱۰ ماهه منتهی به دی ماه ۱۳۸۶ بالغ بر ۲۱ هزار و ۱۲۱ میلیارد تومان بوده است. افزایش سپرده های بلندمدت در دوره ۱۰ ماهه منتهی به دی ماه ۱۳۸۷ تنها ۱۷ هزار و ۳۸ میلیارد تومان است که نشان دهنده کاهش چهار هزار و ۸۳ میلیارد تومانی در حجم سپرده های بلندمدت، به رغم کاهش ۱۱ هزار و ۸۷۸ میلیارد تومانی در حجم سپرده های دیداری در این دوره است. در واقع در دوره مورد بررسی هم از حجم سپرده های دیداری و هم از حجم سپرده های بلندمدت کاسته شده است.برابر این گزارش سپرده های بلندمدت در دی ماه ۱۳۸۷ نسبت به اسفندماه ۱۳۸۶ دارای رشد ۱۵.۴درصدی و در دی ماه ۱۳۸۶ نسبت به اسفندماه ۱۳۸۵ دارای رشد۲۴.۳ درصدی بوده که نشان دهنده کاهش رشد ۸.۹درصدی در دوره مورد بررسی نسبت به دوره مشابه سال قبل است.

همچنین سپرده های دیداری در دی ماه ۱۳۸۷ نسبت به اسفندماه ۱۳۸۶ دارای رشد منفی ۱۴.۳درصدی و در دی ماه ۱۳۸۶ نسبت به اسفندماه ۱۳۸۵ دارای رشد ۱۰.۲ درصدی بوده که نشان دهنده کاهش ۲۴.۵ درصدی رشد در دوره مورد بررسی نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن است (۲۴.۵درصد از جمع جبری دو عدد منفی ۱۴.۳ درصد و مثبت ۱۰.۲ درصد حاصل می شود).


سپرده های دیداری (پول)

برابر نماگرهای بانک مرکزی، جدول تغییرات نقدینگی نشان دهنده افزایش ۲۰ هزار و ۶۳۰ میلیارد تومانی و رشد ۸۱.۶درصدی در سپرده های دیداری (پول) طی دوره اسفندماه ۱۳۸۳ تا پایان دی ماه ۱۳۸۷ است.سپرده های دیداری (پول) طی سال های ۱۳۸۳ تا اسفندماه ۱۳۸۶ و به ترتیب سال از ۲۵ هزار و۲۸۲ میلیارد تومان در اسفندماه ۱۳۸۳ به ۳۱۷۹۲ ، ۴۱۴۵۴ و ۵۳۵۷۱ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۸۶ افزایش یافته و در ۱۰ ماهه منتهی به دی ماه ۱۳۸۷ با کاهش هفت هزار و ۶۵۹ میلیارد تومانی و رشد منفی ۱۴.۳ درصدی به ۴۵ هزار و ۹۱۲ میلیارد تومان بالغ شده است.

این در حالی است که در دوره ۱۰ ماهه منتهی به دی ماه ۱۳۸۶ مجموع سپرده های دیداری نسبت به اسفند ماه ۱۳۸۵ با افزایش چهار هزار و۲۱۹ میلیارد تومانی و رشد۱۰.۲درصدی از ۴۱ هزار و۴۵۴ میلیارد تومان به ۴۵ هزار و۶۶۹ میلیارد تومان افزایش یافته که بیانگر کاهش ۱۱ هزار و ۸۷۸ میلیارد تومانی در جمع جبری سپرده های دیداری (پول) در ۱۰ ماهه منتهی به دی ماه ۱۳۸۷ نسبت به ۱۰ ماهه منتهی به دی ماه ۱۳۸۶ است.

بنابر نظر کارشناسان کاهش در جذب سپرده های دیداری به عواملی چون کاهش فعالیت های مولد و مبادلات تجاری بازار بستگی دارد و در حالتی که سود و بازدهی سرمایه در تجارت و تولید از بازدهی و ریسک کمتری نسبت به سرمایه گذاری در بانک ها (سپرده های بلند مدت) برخوردار است. دارندگان سرمایه تا زمان خروج بازار از رکود حاکم بر آن و کسب حداقل سود ممکن، در دوره رکود بازار نسبت به انتقال سپرده های خود از دیداری به بلند مدت اقدام می کنند.

نکته مورد اشاره در فوق را می توان عملاً در جابه جایی سرمایه ها از بخش سپرده های دیداری به سپرده های بلند مدت طی سال های ۱۳۸۳ تا دی ماه ۱۳۸۷ مشاهده کرد.

برابر گزارش بانک مرکزی سهم سپرده های دیداری از کل نقدینگی موجود در بازار در مقایسه با سهم سپرده های بلند مدت طی اسفند ماه ۱۳۸۳ تا پایان دی ماه ۱۳۸۷ به ترتیب سال از ۳۷ درصد در اسفند ماه ۱۳۸۳ به ۳۴.۵ ، ۳۲.۳ ، ۳۲.۶ و۲۶.۵ درصدی در دی ماه ۱۳۸۷ کاهش نشان می دهد و این در حالی است که طی این دوره سهم سپرده های بلند مدت نسبت به سپرده های دیداری در مقایسه با کل نقدینگی موجود در اقتصاد کشور از ۶۳ درصد در اسفند ماه ۱۳۸۳ به ۷۳.۵ درصد در دی ماه ۱۳۸۷ افزایش یافته است.

سهم سپرده های بلند مدت نسبت به سپرده های دیداری در مقایسه با کل نقدینگی طی اسفند ماه ۱۳۸۳ تا پایان دی ماه ۱۳۸۷ به ترتیب سال برابر است با ۶۳ ،۶۵.۵ ، ۶۷.۷ ، ۶۷.۴ و۷۳.۵ درصد.

منبع: خبر آنلاین

به اشتراک بگذارید
فریناز مختاری
فریناز مختاری
مقاله‌ها: 35594

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *