اقتصاد خانواده/ چطور محدودیت های مالی خانواده را به اعضا بگوییم

مسائل مالی از آن مباحثی است که در هر اجتماعی  جایگاه مهمی  برای خودش دارد اما گاهی در مطرح کردن مباحث مالی رودر بایستی می کنیم و یا به عبارت ساده تر رویمان نمی شود برخی مسائل را مطرح کنیم.

به گزارش بانکی دات آی آر،یک از مباحثی که باعث حفظ و رونق اقتصاد خانواده ها و به تبع آن اقتصاد کشورها می گردد، آموختن این مطلب است که چگونه با کسانی که به آن‏ها علاقه و ارتباط عاطفی داریم، ارتباطات مالی سالم و مناسبی داشته باشیم. شاید این کار ساده به نظر برسد اما در واقع چندان هم ساده نیست.

اقتصاد خانواده دو جنبه ی اساسی دارد:  اول؛ مدیریت درآمد از طریق کسب روزی حلال و دوم؛ مدیریت هزینه ها از طریق دستیابی به الگوی مصرف صحیح است. تلاش کافی در جهت دستیابی به منافع اقتصادی در صورتی که با یک سری اصول همراه باشد اقتصاد خانواده را سالم و پایدار می نماید. برخی از این اصول عبارت اند از:

۱ـ محل کار:

بچه‏ ها  و همسرتان باید از محل کار شما، حرفه تان و سختی های شغل‏تان آگاهی داشته باشند.

۲.اهمیت خانه داری:

همه اعضا باید اهمیت وظایف، کار و زحمات خانه‏ داری را بدانند و به آن احترام بگذارند. حتی بچه‏ ها باید بدانند که کارهای خانه به زحمت و تلاش فراوان نیاز دارد.

۳.احتیاجات عمومی و مشترک:

همه اعضا باید احتیاجات عمومی و مشترک خانواده مانند فرش، رادیو، تلویزیون، کتاب و … را تشخیص داده و یاد بگیرند از بعضی نیازهای خود جهت رفع نیازهای دیگر اعضای خانواده صرف نظر نمایند.

۴.بودجه خانواده:

بهتر است  همه با بودجه خانواده آشنا باشند و از مقدار حقوق و یا دستمزد یکدیگر  آگاهی یابند.

۵.پس انداز کردن:

لازم است از درآمد خانواده مبلغی  از سوی همه برای روزهای مهم و حساس پس‏ انداز شود.

۶.پرهیز از افراط و تفریط

همه اعضای خانواده باید یاد بگیرند از غرور هنگام رفاه پرهیز کنند و در تنگدستی صبور باشند.

۷.ملاحظه‏ کاری در استفاده از وسایل:

ملاحظه‏ کاری جنبه خاص دلسوزی است. دلسوزی بیشتر در افکار و تصورات انسان‏ها تجلی می‏ یابد اما ملاحظه ‏کاری در عادات ظاهر می‏شود. بچه‏ ها باید قادر باشند و یاد بگیرند بدون اینکه لوازم و وسایل خانه را کثیف کنند یا بشکنند، از آنها استفاده نمایند.

۸.روحیه تلاش و کوشش:

همه ما در خانواده  باید بدانیم که انسان‏ها در سایه ی تلاش و کوشش بیشتر برای معاش حلال و بهبود زندگی احساس غرور می‏کنند تا در پول اضافی و ثروتی که بدون دردسر به دست آمده است، سهیم باشند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

 

به اشتراک بگذارید
فریناز مختاری
فریناز مختاری
مقاله‌ها: 35594

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *