حتما حکایت و ضرب المثل معروف “زیره به کرمان بردن” را شنیده اید برخی از افراد که قبل از انجام هر کاری فکر نمی کنند دچار سرنوشت تاجری می شوند که می خواست زیره را به کرمان ببرد و به قیمت خوب بفروشد!
به گزارش بانکی دات آی آر، نمونه های زیر نمونه تجربه های عملی کمپانی های بزرگ و افراد معمولی است که انجام گرفت و چون به درستی برنامه تجاری و سند چشم اندازش تعیین نشده بود با شکست مواجه شد.
شکست بزرگ و کوچک ایرانی و خارجی ندارد تاجران موفق همیشه باید گوش به زنگ باشند که هر زمانی توجه و تلاششان اندکی کم شود صدای ناقوس ورشکستگی و شکست به گوش خواهد رسید.
۱. تولید موز
این که چه کسی این فکر را کرد نمی دانید اما خواست در تولید موز به خود کفایی برسیم رفت در جنوب کشور که آب و هوایی گرم داشت در گلخانه موز تولید کرد که نتیجه اش موز هایی به کوچکی خیار سبز و طعم پنبه شد. گرمای جنوب ایران کجا و جنگل های آفریقا کجا؟
۲. نوکیای ورشکسته
برند نوکیا سال ها در زمینه گوشی های همراه فعال بود و خاطرم هست در زمان خاصی برخی ها می گفتند بهترین گوشی تلفن همراه نوکیاست و در ایران هیچ گوشی به این کیفیت نیست اما وقتی به تکنولوژی های نوین و تحقیقات بی توجه شد کره ای هاو آمریکایی ها جایگاهش را از دستش در آورند و آخر سر هم نصیب مایکروسافت شد.
۳.کداک زمین خورد
شرکت کداک بعد از ۱۳۳ سال فعالیت اعلام ورشکستگی کرد. کداک برای سالها در دنیای دوربین و عکاسی یک برند نام آشنا بود، یک برند خاطرهساز برای ثبت لحظههای تلخ و شیرین زندگی میلیونها انسان در سراسر کره زمین، شاید ۱۳۳ سال آنقدر طولانی بود که به یک کمپانی بزرگ مثل کداک احساس جاودانگی دست بدهد و ابدی بودن، اما سرعت تغییرات در دنیای تکنولوژی بیرحمتر از این حرفهاست. کداک شکست خورد، چون چشمهایش را بست، آن هم در عصری که خلاقیتها و نوآوریهای تازه همانقدر که برای مردم جذاب و دلربا هستند میتوانند برای رقیبان خطرناک و کشنده باشند، و یک غفلت نتیجهاش مساویست با سرنوشتی که امروز کداک با آن روبرو شد، یعنی تمام شدن تاریخ برای برندی که حالا از اسبش به زیر افتاده و دیگر خریداری ندارد.
۴. تجارت آتاری در ایران
آتاری را که حتما یادتان هست یه زمانی خدای بازی های کامپیوتری بود یکی از دوستان تصمیم گرفت از منطقه آزاد چابهار آتاری وارد کند اما دقیقا تحقیق نکرد که میکرو و سه گا هم کشف شده به زودی به ایران راه می یابد و آتاری از رونق افتاده پس خرید هایش روی دستش ماند و به شدت ضرر کرد.
۴. کفش ملی
خیلی ها عدم حمایت از تولید داخلی و ورود بی رویه کفش های چینی را موجب نابودی کفش ملی می دانند اما حقیقت این است از یک جایی به بعد تولیدات هر ساله این کفش ها هما نمونه های سال قبل بود با اندکی تغییر که البته ایران خودرو هم همین کار را می کند اما با این تفاوت که رقبای چینی کفش های متنوع و ارزان ارائه کردند پس کفش ملی و خیلی برند های مشابه آن نابود شدند.
۵.پارس الکتریک
این شرکت سال ها پیش تاز بود اما اشتباهات بازاریابی و عدم نو آوری کارش را به سکوت و خاموشی کشاند. پارس الکتریک با شرکت گرندیک همکاری می کرد که آن هم در بازارهای جهانی دوام نیاورد.
گرونديگ چند سال پيش براي هميشه مرد و پارس الكتريك نتوانست مرده اين برند را خريداري و به نام خود ثبت كند. از اين رو براي توليد تلويزيون دست نياز خود را به سمت كارخانه هاي كره يي (به غير از برندهاي معروف) دراز كرد كه با يكي از قديمي ترين برندهاي صوتي و تصويري آسيا همكاري كند. پارس الكتريك در حالي كه مي رفت علاوه بر توليد تلويزيون هاي ال سي دي، لپ تاپ ايراني را نيز وارد بازار كند، با تغيير ناگهاني مديرعاملش مواجه شد تا مثل ساير برندها با آينده يي نامعلوم روبه رو شود.
اخبار منتخب بانکی دات آی آر:
=================
- چگونه با یک رئیس سلطه طلب کنار بیاییم؟
- ارزانترین و گرانترین خشکبار و آجیل ایران
- چطور در محیط کسب و کار موفق باشیم؟
- 5 سرویس شگفتانگیز گوگل
- امسال ۶۰۰۰ استاد استخدام می شوند
- عکس/عروسهایی با چند کیلو طلا
- صنعتی ترین استان های کشور کدامند؟
- چند درصد از خریداران مسکن می توانند وام بگیرند؟
- اسامی بدهکاران بانکی به مراجع ذیصلاح اعلام شد
- یارانه ها واریز و قابل برداشت شد
- زمزمه افزایش وام خودرو