تجربه استفاده از خدمات بانکیبرای مصرف کنندگان در چند سال اخیر دچار تحولات گسترده ای شده است. آمار های جهانی نشان می دهد تمایل مشتریان به بانکداری دیجیتال به طور قابل توجهی بیشتر شده است.
درحال حاضر بیش از نیمی از جمعیت جهان به نسبت قبل از همه گیری استفاده بیشتری از اپلیکیشن های بانکی می کنند.
رشد فناوریهای بدون کارت، پرداختهای موبایلی و کیف پول دیجیتال به سرعت نحوه خرج کردن و تعامل مصرفکنندگان با پول را تغییر داده است.
با این حال، در حالی که ترجیحات و رفتارهای مصرف کنندگان تغییر کرده است، اما بازاریابی خدمات بانکی با این تغییر منطبق نیست و با مشکلاتی مواجه است.
کانالهای بازاریابی سنتی و آفلاین مانندتبلیغات محیطی، پست و تبلیغات تلویزیون و تبلیغات در رسانه ها هنوز یکی از راههای اصلی بانکها برای دستیابی به مشتریان جدید هستند.
شاید کانالهای سنتیدرحال حاضر همچنان بتوانند مؤثر باشند، اما در مقایسه با رویکردهای دیجیتالی که میتوانند در لحظه، خودکار، شخصیسازیو هدفمند باشند از تاثیر گذاری کم تری برخوردارند.
علاوه بر این، بازاریابی دیجیتال میتوانند سریعتر و ارزانتر اجرا شود. همچنین بسیاری از بانکها تمایل دارند تا زمان چرخه تبلیغات را کوتاه کنند، از این رو بسیاری از بانک ها درکنار کانال های سنتی به سمت بازاریابی دیجیتال رفته اند.
روندها به نیاز روز افزون بانکها به استفاده از فنآوری بازاریابی (MarTech) برایجذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلیدلالت دارد.
با وجود پیچیدگی های پیاده سازی پشته مارتک .اما بانکها با چالش های جدی تری در حوزه جذب مشتریان جدید و نگهداشت مشتریان فعلی در مقابله با فینتک ها روبرو هستند .
به نظر می رسد بانک های کشور این نیاز را به خوبی درک کرده اند و بانک های پیشرو به سمت استفاده از تکنولوژی بازاریابی در حال حرکت هستند.
استفاده از تکنولوژی های بازاریابی در صنعت بانکداری مزایای بسیاری را برای بانک ها به همراه می آورد که از مهم ترین آن ها می توان به موارد ذیل اشاره کرد
۱. بهبود تجربیات مشتریان
۲. اتوماسیون شدن تمامی فرایند های بازاریابی
۳. شخصی سازی خدمات
۴. شناسایی خلا های موجود در فرایند ها و سرویس ها
۵. بهبود هدفگذاری، زمانبندی و ارتباط با مشتریان
۶.تعامل بهتر با مشتریان
۷.نرخ بازگشت بالاتر
۸. جلوگیری از اتلاف منابع
۹. کاهش هزینه های بازاریابی
۱۰. کارایی بیشتر کمپین ها
۱۱. کنترل و نظارت بهتر بر عملکرد کمپین ها،
۱۲. افزایش رضایت مشتریان
۱۳. جلوگیری از تقلب
شرکت دانش بنیان اسمارتک با تحلیل نیاز هاینظام بانکی کشور طی ۴ سال گذشته اقدام به تولید سبدی از محصولاتفناورانهبومی در حوزه مارتک با قابلیت شخصی سازی برای بانک های کشور نموده است،اسمارتک به بانکها کمک می کند تا ضمن ترسیم نقشه راه استراتژی مارتک تجربهبازاریابی فناوری محور را بدست آورند.