در سال ۱۳۰۹ مجلس شورای ملی قانونی را برای ساخت و گسترش خیابانهای تهران تصویب کرد و پس از آن گامهای ساخت خیابان ولیعصر که آن زمان «جادهٔ مخصوص پهلوی» نامیده می شد آغاز و برای نخستین بار این خیابان قیرریزی شد.
در سال ۱۳۱۰ خورشیدی پیش از آمدن ملک فیصل٬ پادشاه عربستان به تهران، خیابان الماسیه (باب همایون) و میدان توپخانه و آغاز خیابان لالهزار برای نخستین بار آسفالت شد و یک سال پس از آن در سال ۱۳۱۱ خورشیدی، خیابان پهلوی نیز آسفالت شد.
چون در آن دوره منطقهٔ شمیرانات بیشتر چهرهای ییلاقی داشت این گذرگاه نیز به گونهٔ جادهای بود که از میان تپهها میگذشت و چندان همسانی با خیابانهایی چون سپه (امام خمینی) و شاهرضا (انقلاب) که در پیرامون آنها ساختمانهای نوین ساخته شده بود، نداشت. این جاده با ردیفهای چنار منظم در دو سوی آن شناخته میشد.
خسرو معتضد در این باره می نویسد:”جاده مخصوص یا جاده پهلوی که به قول دکتر مصدق دو قصر رضاشاه یکی کاخ مرمر در شهر و دیگری کاخ سعدآباد واقع در دربند را به هم متصل می کرد تا سال ۱۳۲۰ اختصاصی بود مردم از جاده قدیم شمیران به تجریش می رفتند. خاصان، درباریان، وزیران، سفرا و نظامیان که دستور شرفیابی به آنان ابلاغ می شد از جاده مخصوص که سالها فقط شوسه بود و از سال ۱۳۱۶ به بعد آسفالت شد در اطراف این جاده وسیع تا چشم کار می کرد بیابان و باغ و مزرعه و جالیز و خانه های ویلایی دور از هم قرار داشت.
در وسط راه، در سمت چپ جاده مخصوص، یک رستوران خارج شهری ساخته شده بود که چون آبشاری خوش منظره داشت آن را رستوران آبشار می خواندند و محل تردد و تفرج گروههای خاصی از جامعه بود که جاهلها و داش مشدیها خوانده می شدند و البته این اتفاق پس از سالهای بعد از شهریور ۱۳۲۰ بود.
جاده پهلوی از حدود پنجاه سال پیش به صورت تفرجگاه مردم تهران جلوه ها نمود در سالهای ۱۳۲۶ – ۱۳۲۵ دولت قوام بنا را بر آن گذارده بود که در ضلع راست این خیابان بین سه راه عباس آباد تا میدان ونک را به جنگل مصنوعی بزرگی که هوای شهر را تلطیف نماید تبدیل کند.
مرحوم مهندس کریم ساعی که از استادان کشاورزی و متخصص جنگلکاری بود اجرای این پروژه مهم را عهده دار شد اما در گیر و دار چرخ و دنده بروکراسی ] دیوان سالاری [ فرساینده از یک سو و نبود بودجه از سوی دیگر این طرح آنقدر به درازا کشید که موضوع منتفی شد و به دلیل افزایش بهای اراضی این منطقه که به جنگل ساعی شهرت یافته بود، به جای حیوانات و وحوشی که قرار بود از جنگلهای مازندران و از دشت ارژن فارس و کویر لوت به این جنگل منتقل شود، زمین خواران به جان این اراضی افتادند و زمینهای آن را به بهای بسیار بالا خرید و فروش کردند و جنگلی نصیب مردم تهران نشد مگر پارک خوبی به نام ساعی که امروز باقی و برقرار است.
خبرآنلاین: جاده پهلوی کم کم به خیابان امیریه رسید. بدین ترتیب بین میدان تجریش و میدان راه آهن خیابانی طولانی شکل گرفت که آبادانی آن از سالهای ۱۳۳۲ به بعد آغاز شد.
جام نیوز
اخبار منتخب بانکی دات آی آر:
================
- استخدام های روز- منتخب استخدام های هفته ۲۹ تیرتا۴ مرداد
- نرخ ارز،طلا وسکه نیم روز۳مرداد ۹۲
- بزرگترین کارخانه واگن سازی ایران درآستانه تعطیلی/ عکس
- کشف موجود عجیب در پارسجنوبی/عکس
- سرخط اخبار اقتصادی
- ناراحتکنندهترین سایت در فضای مجازی
- سبک زندگی/چطور با افراد سوء استفاده گر و متخاصم برخورد کنید
- استخدام های روز- ۲ مرداد ۹۲
- داستانک / آیا ریسک می کنید؟
- نرخ ارز،طلا وسکه پایان وقت اداری ۲ مرداد ۹۲
- فناوری/تبلت های ارزان که ارزش خریدن دارند
- دختر ثروتمند در گرداب اعتیاد غرق شد
- جلوگيري از تجمل گرايي و ريخت و پاش ها به شيوه چيني ها
- سهام عدالت قابل معامله شد
- پرسانحهترین خودروهای کشور کدام است؟
- مطلب روز/ تصاویری جالب از عمل جراحی پلنگ ایرانی
- طنز/ نیاز تا پدر آدم را نیاورد پدر اختراع نمیشود
- این چهارگوشه دندانه دارچسباندنی