مثبت‌ترین و منفی‌ترین تراز تجاری ایران

 

بررسی آمار تجارت خارجی ایران در شش ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد که تراز تجاری ایران در این مدت منفی بوده است.

به گزارش ایسنا، صادرات قطعی ایران بدون نفت و گاز و تجارت چمدانی در نیمه نخست سال جاری ۴۷ میلیون و ۸۹۶ هزار تن به ارزش ۲۳ میلیارد و ۱۹۹ میلیون دلار بوده است.

از سوی دیگر واردات ایران نیز در این مدت برابر با ۱۹ میلیون و ۵۸۸ هزار تن به ارزش ۲۶ میلیارد و ۲۱ میلیون دلار بود که به این ترتیب به رغم سهم بالای صادرات از نظر وزنی از تجارت، ارزش واردات بیش از صادرات بوده و تراز تجاری ایران در این مدت منفی دو میلیارد و ۸۲۲ میلیون دلار بوده است.

در عین حال در این مدت صادرات ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۹.۶۲ درصد و واردات نیز ۲۹.۵۴ درصد از لحاظ ارزش افزایش داشته است که نشان دهنده منفی تر شدن تراز تجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

بر اساس این گزارش، بیشترین تراز تجاری مثبت ایران در نیمه نخست سال جاری با کشورهای عراق، افغانستان، ترکمنستان، پاکستان و مصر بوده است که به ترتیب ترازهایی برابر با دو میلیارد و ۷۳۵ میلیون دلار، یک میلیارد و ۲۳۳ میلیون دلار، ۴۳۸ میلیون دلار، ۲۷۷ میلیون دلار و ۲۴۶ میلیون دلار داشته‌اند.

همچنین در این مدت بیشترین تراز تجاری منفی با کشورهای امارات متحده عربی، جمهوری کره، چین، آلمان و ترکیه به ترتیب با ترازهای منفی چهار میلیارد و ۶۸۶ میلیون دلار، یک میلیارد و ۸۳۲ میلیون دلار، یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار، یک میلیارد و ۱۱۵ میلیون دلار و ۸۸۷ میلیون دلار بوده است.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 


به اشتراک بگذارید
فریناز مختاری
فریناز مختاری
مقاله‌ها: 35584

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *