بانکی دات آی آر: ظاهراً موبایل دانشآموزان فقط در ایران دردسرساز نیست و در کشورهای دیگر حتی از نوع توسعهیافته و مدرن که غالباً فرهنگ و آموزشهای خوبی در بهکارگیری فناوری دارند، نیز مشکلزا است.
به گزارش ۱پزشک، برای برخی دانشجویان و دانشآموزان دوری از گوشی تلفن همراه در کلاس درس مدرسه یا دانشگاه غیرممکن و عذابی وحشتناک است. اسمارتفونها آنقدر جذابیت در درون خود دارند که ۲۴ ساعت یک دانشآموز را پر کنند و شبکههای اجتماعی چنان کشش و جاذبهای دارند که گاهی اعتیادآور میشوند و نمیتوان حتی یک ساعت از آنها دور بود. مدارس مدرن سیاستها و قوانینی برای استفاده دانشآموز از تلفن همراه دارند ولی در همین مدارس هم دانشآموز با خوشحالی این قوانین را نادیده میگیرد. بنابراین، دولت امریکا با کمک چند دانشگاه طرحی را اجرا کرده است که بیشتر شبیه یک بازی است و خود دانشآموز به طور داوطلبانه در آن شرکت میکند.
در این طرح از اپلیکیشنی به نام Pocket Points استفاده میشود. دانشآموز این برنامه را دانلود و روی موبایل خود نصب میکند. سپس، هر زمان وارد کلاس شد آن را فعال و صفحهنمایش گوشی را قفل میکند. این برنامه مدت زمان قفل بودن گوشی موبایل را میسنجد و برای دانشآموز امتیاز ثبت میکند. همچنین، اگر دانشآموزی دفعات کمتری به سراغ موبایل برود، امتیاز بیشتری میگیرد. دانشآموز با جمعآوری این امتیازات میتواند از مواد غذایی رایگان مدرسه استفاده کند یا برای خرید برخی وسایل از فروشگاههای محلی مدرسه تخفیف بگیرد. هر بیست دقیقه یک امتیاز ثبت میشود.
این برنامه را دانشگاههایی مانند کالیفرنیا، چیکو و پناستیت مورد استفاده قرار دادند و تا کنون حداقل هزار دانشجو آن را دانلود و نصب کردند. خود برنامه توسط یک دانشجو سال دوم دانشگاه پناستیت توسعه داده شده است. گزارش این طرح در نشریات دانشآموزی چاپ شده است تا دیگر مدارس و دانشآموزان نیز ترغیب شوند و از این طریق برای عدم استفاده از تلفن همراه در کلاس درس فرهنگسازی شود.
در واقع، مقامات دولتی پس از اینکه متوجه شدند وضع قوانین سختگیرانه و محدودکننده جوابگو نیست و نمیتواند نگهدارنده باشد، سیاستهای خود را تغییر داده و به سوی یک بازی تشویقکننده و خوداختیار از سوی دانشآموز گام برداشتند. البته، هنوز مزایا و معایب این طرح کاملاً مشخص نشده است و حتی معلوم نیست این برنامه چطور کار میکند و آیا روشهایی برای دستکاری آن که امتیاز بیشتری به هر دانشآموز بدهد یا دستکاری تلفن همراه برای اینکه نشان بدهد صفحهنمایش قفل است، وجود دارد یا خیر. همچنین، معلوم نیست دانشآموزان ثروتمند از آن استقبال کنند چون چندین برابر پاداشی که میگیرند، پول دارند.
در ایران نیز بارها از زبان معلمان مدارس ابتدایی درباره معضلات عجیب و پیچیده تجهیزات فناورانه همراه دانشآموزان شنیدیم و میدانیم آنها هم دنبال پیدا کردن راهکارهایی برای برونرفت از این وضعیت هستند. شاید طرحهایی مانند Pocket Points بتواند مشوقهای خوبی باشد. مزیت این طرح، دید مثبتی است که به شخصیت دانشآموز دارد و اینکه خودش باید داوطلبانه سعی کند به سراغ گوشی موبایل نرود نه اینکه به زور گوشی را از دستش بگیریم و روی میز بیرون از کلاس بگذاریم. در ضمن، این اپلیکیشن فقط قفل بودن صفحهنمایش گوشی را چک میکند و به سراغ محتوای درون گوشی یا اینکه هر دانشآموز چه برنامههای بازشدهای دارد و با موبایل چه میکند، نمیرود. این هم موضوع مهم دیگری است که باید فراموش نکنیم. اگر برای حریم خصوصی خودمان اهمیت زیادی قائل هستیم باید برای حریم خصوصی دانشآموزان نیز احترام گذاشت و البته از دور نظارهگر بود. دقیقاً کاری که این نرمافزار انجام میدهد.