بحران اقتصادی همیشه بد نیست !

امریکا در بحران اقتصادی به سر می برد ، مردم امریکا روزهای سختی را سپری می کنند ، تصوری که ما داریم شاید این باشد که در چنین شرایطی هر کس سعی می کند گلیم خود را از آب بیرون بکشد ، تا حدی هم درست است ، اما این یک روی سکه ی مشکلات است ، همیشه و در همه جای دنیا افرادی هستند که به خدمت کردن علاقه دارند و به اصول واقعی انسانی – و نه حقوق بشر تعریف شده توسط دشمنان بشریت! – پایبند هستند.
گزارش بانکی دات آی آر در مورد ۵ ابتکار امریکایی ها برای کمک به حل مشکلات اقتصادی را با هم می خوانیم :

 

ا.خشکشویی رایگان

در این خشک شویی کسانی که شغل خود را از دست داده اند می توانند لباسهای خود را تمیز کنند تا برای شرکت در مصاحبه ی بنگاه های کاریابی لباسهای تمیز و اتو کرده داشته باشند، البته در صورتی که مدرکی دال بربیکاری خود داشته باشند در این صورت کد اشتراک به آنها تعلق خواهد گرفت و می توانند به صورت رایگان لباس خودرا به خشک شویی بدهند.
مایک ارستاد صاحب این خشکشویی می گوید:”مردی به خشک شویی مراجعه کرد و در خواست داد اما نه شماره تلفنی داشت نه آدرسی و هیچ چیز!به یکی از کارگران گفتم در مورد او تحقیق کند متوجه شدیم او یک بی خانمان است و در اتومبیل خود زندگی می کند واقعا متاثر شدم خب  مشتریان ما اکثرا اینگونه افراد هستند.”
وی می گوید:” ما می خواهیم به جایی برسیم که در کل ایالت و امریکا این طرح پیاده شود ماباید از همسایه ها ، تیمهای محلی و رویدادهای اجتماعی حمایت کنیم و آنها از ما تاطرح گسترش پیدا کند.”
ارستاد سایر افراد رانیز به کمک به افراد بیکارو بی خانمان دعوت می کند. او معتقد است اگر انسان کار خوب انجام دهد اتفاقات خوبی نیز برای او می افتد وی این کاررا باعث ایجاد اتحاد محلی و روحیه همدردی و هم چنین کاهش اثرات بحران اقتصادی می داند.

 

۲.اقامت رایگان

لزلی و برایان مالکاهی وقتی در واترفورد صاحب مسافر خانه بودند ایده ای به ذهنشان رسید.هر چند مطمئن بودند که این ایده موفق خواهد شد یا خیر!
این طرح برای کسانی بود که ۶ ماه یا بیشتر از بیکار شدنشان می گذشت ,آنها  ماهانه دو شب اتاق های خود را به صورت رایگان در اختیار این افراد قرار می دادند . تا حداقل دو شب از  تعطیلاتشان بدون هزینه باشد.آنها ابتدا از رسانه های محلی خواستند تا طرح آنها را تبلیغ کنند نه تنها رسانه های محلی بلکه خبر گزاری ای.بی.سی نیز به گزارشی از طرح این زن وشوهر پرداخت.

لزلی می گوید: هرچند بیکاری تنها چیزی که به ارمغان می اورد تنش و اضطراب است,اما هیچ گاه در تمام ۱۶ سالی که مسافرخانه داشتیم تا این حد احساس خوشبختی نکردیم.
لزلی و همسرش در سال۱۹۹۰پس از اخراج شدن از کارشان ابتدا در یک مسافر خانه مشغول به کار شدند و چندی بعد خود مسافر خانه را راه اندازی کردند
البته طرح آنها برای خودشان هم مفید بوده چراکه با تبلیغ ایده شان , مشتریان غیر رایگان آنها نیز جهش محسوسی داشته است.

 

۳. کفش رایگان:

یک فروشگاه به نام هیلز به خانمهایی که شغل خود را از دست داده و می خواهند برای انجام مصاحبه به شرکتها و مراکز کاریابی مراجعه نمایند ، کفش رایگان کرایه می دهد.
سولیکا آکوستا که مدیر این فروشگاه است می گوید :” خانم هایی که به فروشگاه ما می آیند با مشاهده ی رایگان بودن کفش های مد روز ، زیبا و جذاب ، شگفت زده می شوند ، وقتی می بینم آنها تا چه حد با پوشیدن کفشهای رایگانشان اعتماد به نفس پیدا می کنند ، واقعا خوشحال می شوم.”
وی اضافه می کند:” ایمیل های متعددی از خانم هایی دریافت کردیم که پس از کرایه کفش و حضور در مصاحبه ، پذیرفته شده اند و از ما به خاطر کرایه دادن کفش تشکر کرده اند .
آکوستا که موفق شده طرح خود را در یک شبکه ی تلوزیونی محلی نیز تبلیغ کند ، معتقد است ، اجرای چنین طرح هایی در چنین شرایطی که مردم همواره اخبار بد و ناگوار در مورد وضعیت بد اقتصادی می شنوند ، می تواند به امیدواری آنها و بازیابی روحیه شان کمک کند.

 

۴. کلاسهای هنرهای رزمی رایگان :

پاتریک کانینگهام ، صاحب یک باشگاه و رزشی است و در هفته دو روز ، کلاسهای آموزشی رایگان برای افراد بیکار برگزار می کند .
پاتریک می گوید : ما از کسانی که بیکار بوده و صبح تا شب به دنبال کار می گردند ، دعوت می کنیم به باشگاه ما بیایند ، این باعث می شود تا برای ساعتی هم که شده این افراد بدون داشتن دغدغه هزینه باشگاه ، فقط روی ورزش تمرکز کنند ، همه ی کسانی که خسته و ناراحت به باشگاه می آیند ، سرزنده و خوشحال از باشگاه خارج می شوند.
پاتریک از دیگر امکانات باشگاه می گوید :” برای کسانی که شغلی ندارند کلاس تفکر مثبت داریم ، علاوه بر آن برنامه هایی داریم که افراد اعتماد به نفسشان را بازیابی کنند ، هر چند خود ورزش رزمی ذاتا اعتماد به نفس انسان را بالا می برد.”

۵.اصلاح سر مجانی

در شهر پترزبورگ ایالت فلوریدا ، جایی که ۱۱ درصد نرخ بیکاری آن است ، آلبی مولکاهی ، که صاحب یک آرایشگاه است ، به صورت رایگان ، موهای کسانی را که می خواهند در مصاحبه ی کاریابی حضور پیدا کنند ، اصلاح می کند.
آلبی می گوید:” واقعا موهای مرتب و تمیز و اصلاح شده ، در انجام یک مصاحبه ی خوب و جلب نظر کارفرمایان تاثیر بسزایی دارد ، جالب است بدانید فقط در هفته ی آخر ماه آگوست ۱۵۰ بیکار که قصد شرکت در مصاحبه ی موسسات کاریابی را داشتند ، به آرایشگاه من مراجعه کردند و به صورت رایگان موهای آنها را اصلاح کردم.”
وقتی از دلیل این کارش می پرسیم می گوید:” شغل من یک نوع سرویس دادن به مردم است ، من شخصیتا نسبت به مشتریانم دلسوز هستم ، مخصوصا در قبال کسانی که شغل خود را از دست داده اند احساس وظیفه می کنم ، فکر می کنم هر کس باید سهم خود را در این مشکلات اقتصادی ایفا کند ، من به این صورت به مردمی که دچار مشکلات اقتصادی هستند کمک می کنم ، هر کس وظیفه ای دارد …”
وی معتقد است تبلیغ تلوزیونی تاثیر بسزایی هم در جذب مشتریان رایگان و هم مشتریان دیگر برای وی داشته است.

گزارش جالبی بود ، افرادی هستند که شاید پول آنچنانی نداشته باشند ولی با خدمت کردن به مردم دین خود را به جامعه ادا می کنند ، حال سوال اینجاست که ما چطور؟ ما که مسلمان و معتقدیم و بارها در سخنان بزرگان به خدمت رسانی و کمک به یکدیگر توصیه شده ایم چطور؟ آیا ما هم حاضریم نه هفته ای دو روز ، سالی دو روز ، زکات کار خود را پرداخت نموده م و رایگان به مردم خدمت کنیم و شکر سلامتی و شاغل بودن و تندرستی برای انجام کار را به جا آوریم ؟ جواب با شما…

تهیه و تنظیم : سرویس اقتصادی سایت بانکی دات آی آر

به اشتراک بگذارید
فریناز مختاری
فریناز مختاری
مقاله‌ها: 35594

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *