بخش بندی کردن بازار چیست و به چه درد می خورد؟

 

تعریف ساده «بخش بندی بازار» عبارت از تقسیم کردن بازار بالقوه به گروه‌هایی از افراد با نیازهای مشابه و پس از آن تمرکز برای تامین رفع این نیازها است.

به گزارش بانکی دات آی آر، مشتریان مختلف نیاز های متفاوتی دارند . همه ی آنان نیازمند یک نوع کالا یا مزیت های کالا نیستند ، و همه نیز یک کالای خاص را به یک دلیل خریداری نمیکنند. تقسیم بندی بازار برای شما این امکان را فراهم میسازد که بازارهایی را که در آن هستید و نیز بازارهایی را که باید در ان باشید را بررسی کنید. تفکیک مشتریان به گروه هایی که نیاز های مشابه دارند سودمند است. هر یک از این گروه ها یک بخش از بازار را تشکیل می دهند.

 

دلیل استفاده از بخش‌بندی بازار

 

بخش‌بندی بازار روشی کارآمد برای افزایش اثربخشی برنامه بازاریابی است. حتی اگر شما برای فروش محصول یا خدمات خود در کلیه بخش‌ها برنامه‌ریزی داشته باشید، با این وجود با استفاده از بخش‌بندی بازار به‌طور دقیق‌تری می‌توانید از نیازهای مشتریان مطلع شوید. در بخش‌بندی بازار باید به این ویژگی‌ها در مشتری به خوبی توجه شود:

 

قابلیت دسترسی: هریک از بخش‌های تعیین شده باید قابل دسترس بوده و امکان ایجاد ارتباط موثر با آنها وجود داشته باشد.

 

قابلیت اندازه گیری: هرکدام از بخش‌ها باید امکان برآورد اندازه داشته باشد تا بتوان تخمین زد به چه میزان نیاز به صرف انرژی بازاریابی دارد.

 

ثبات: میزان پایداری و ثبات در هربخش نیز در برنامه بازاریابی موثر است. باید اطمینان پیدا کرد که هربخش از ثبات لازم برخوردار است.

 

دارای مزیت: هریک از بخش‌ها باید دارای مزیت لازم برای صرف وقت و انرژی برای انجام بازاریابی باشد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید
فریناز مختاری
فریناز مختاری
مقاله‌ها: 35586

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *