بانکی دات آی آر: یک ضربالمثل معروف هست که میگوید: «سحرخیز باش تا کامروا شوی.» اما برای موفقیت، الزاما سحرخیز بودن و بیدارشدن قبل از دیگران کفایت نمیکند، بلکه به انجام دادن یا ندادن برخی کارها در ساعات اولیه روز بستگی دارد.
شاید بارها از خودتان پرسیده باشید چرا صاحب فلان مغازه یا فروشگاه از سایر هم صنفهای خود در محل موفقتر است؟ آیا صرفا فروشندهای که زودتر مغازهاش را باز میکند کسب و کار پر رونقتری دارد؟ برای پاسخ به این سوالات، در این گزارش به نقل از هافینگتونپست، به برخی عادتهای درست صاحبان کسبوکارهای موفق اشاره میکنیم.
وقت گذاشتن و خلوت کردن باخود
همیشه چک کردن ایمیلها قبل از خارج شدن از رختخواب وسوسهانگیز است؛ بهخصوص اینکه استفاده از تلفنهمراه بهعنوان ساعت بیدارباش، وابستگی شما به این وسیله اعتیاد آور را افزایش دادهاست. اما متخصصان کاملا با این کار مخالفند. «سیلویا تیسن»، روانشناس انگیزشی میگوید: چک کردن ایمیل آنهم قبل از خارج شدن از رختخواب، نهتنها نشانه زرنگی و فعال بودن نیست، بلکه نشان دهنده نوعی انفعال و تنبلی است. درعوض، بسیاری از صاحبان مشاغل بانفوذ و بزرگ، ورزشکاران حرفهای و تصمیمگیرندگان بزرگ، روز خود را با دور ریختن افکارشان شروع میکنند. تمرین خودآگاهی با بهبود سلامت جسم و روان همراه است و باعث کاهش استرس و افزایش تمرکز میشود. این افراد، با رسیدن به این سطح مهارت حتی هیچ نیازی به امکانات و وضعیت خاصی ندارند.
تهیه فهرست از کارهایی که باید انجام داد
تقریبا تمامی صاحبان مشاغل کوچک فهرستی از کارها و وظایفی که باید انجام دهند، دارند. اما موفقترین صاحبان مشاغل این فهرست را هرروز صبح اصلاح کرده و بهبود میبخشند تا مطمئن شوند همه این برنامهها درست و مطابق نقشههای اقتصادیشان پیش میرود. شما هم میتوانید فهرست بلندبالایی از بهترین کارهایی که باید انجام داد، تهیه کنید. برخی عادت دارند روی سه فعالیت تمرکز میکنند یا سعی میکنند سختترینِ آنها را اول به اتمام برسانند. برخی دیگر، یک محدودیت زمانی یا زمان بندی روزانه تعیین میکنند. به عنوان مثال، «استیون فیردمن»، رییس موسسه خدمات حقوقی Platinum Filings، از قوانین تعریف شده خاص خود با عنوان قانون 20/80، تبعیت میکند. وی فهرست بلندی تهیه کرده که در آن وظایفی را که برایش مناسبتر است برگزیده و سپس باقی آنها را به افراد دیگر واگذار میکند. تهیه فهرست شخصی از کارهایی که باید انجام دهید، ممکن است کمی زمان ببرد، اما ارزشش را دارد.
قدرشناس بودن
حتی اگر عزم خود را هم جزم بکنید، بیدار شدن از خواب دلچسب صبح و رفتن سر کار همیشه یک چالش جدی است. اما برای شروع روز با روحیه مثبت، برخی صاحبان هوشمند مشاغل، وقتی را به قدردانی و قدرشناسی کلامی یا نوشتاری از مشتریان خود اختصاص میدهند. «جنا اپلبوم»، مربی خصوصی، با ارسال ایمیلهای انگیزهبخش این قدردانی را از مشتریان خود، بهعمل میآورد. «میچ گلدستون»، مدیر وبسایت اسکنمایفوتو، ضمن بررسی سفارشهای هفته قبل، در آخر هفته برای بیش از 20 مشتری خود، گل ارسال میکند که این اقدام او از دو جنبه ارزشمند است؛ یکی قدرشناسی از مشتریان و دیگری نشاندهنده خدمات این وبسایت نظیر یادبود، سالگرد و رویدادهای مهم زندگی است.
عملکرد هوشمندانهتر و بهروز کردن اطلاعات
کارفرمایان زرنگ، همیشه مشق میکنند چراکه خوب میدانند هرگز فارغالتحصیل نشدهاند. آنها خوب میدانند که همیشه چیز جدیدی برای یادگرفتن هست. راحتترین راه ممکن برای اینکه خود را بهروز یا بهعبارت بهتر در مسیر شغلی خود نگه دارید این است که آموزش و یادگیری را اولویت اصلی در فعالیتهای روزمره خود قراردهید. خوشبختانه، منابع متعددی در دسترس شما قرار دارد که به شما این امکان را میدهد تا همیشه بروز باشید و مهارتهای جدید کسب کنید. این منابع شامل: ابزارهای آنلاین میشوند. «آنگلا میدر»، موسس کمپانی تجهیزات بدنسازی Fitlosophy، هرروز در هنگام صرف صبحانه، روزنامه والاستریتژورنال را میخواند و در مسیر رفتن سر کار به پادکستهای آموزشی و حاوی اطلاعات مفید گوش میدهد. شاید اینکار زمان اندکی ببرد، اما در بلند مدت، تفاوت قابلتوجهی ایجاد میکند.
منبع: اقتصادنیوز