امروزه شاهد تبلیغات گسترده بانک ها در رسانه های صوتی و تصویری منجمله تلویزیون هستیم که طرح و ایده ی این تبلیغات یا از سوی شرکت های تبلیغاتی طرف قرارداد ارائه می شوند و یا اینکه بانکها ایده های تبلیغاتی خودشان را ارائه می کنند .
در برخی اوقات دیده شده است بدلیل عدم شناخت کافی از مبحث تبلیغات و تاثیرات مستقیم آن بر مشتریان , شاهد تولید تبلیغات ضعیف و بی تاثیر بر روی مخاطبین بوده ایم ؛ نداشتن تخصص ، عدم استفاده از تحقيقات در تبليغات و نا آگاهي از نيازهاي مشتريان شبکه بانکي ، عدم توجه به عنصر خلاقيت در تبليغات ، استفاده از سوژههاي تکراري وکاراکترهاي مشابه و يکسان ، فضاهاي نامناسب ، از جمله ضعفهاي تبليغات بانکي محسوب ميشود .
همچنین این روزها شاهد این هستیم که اکثر بانکها بیشتر تبلیغاتشان را بر روی حسابهای قرض الحسنه پس انداز متمرکز کرده اند و کمتر اتفاق افتاده است که بانکها بر روی سایر خدمات متنوع خودشان تبلیغات وسیعی را انجام بدهند . همین کثرت , تکرار و تمرکز بیش از اندازه بر روی این نوع تبلیغات شاید در اکثر موراد به دلزدگی مخاطبین و عادی شدن قضیه منجر شود و در برخی از موارد باعث این می شود که تبلیغ به ضد تبلیغ منجر شود . تبلیغات ضعیف شاید چنان ضربه ای بزند که در صورت عدم تبلیغ با آن مواجه نخواهیم شد . شاید بعلت اینکه سودی به این نوع حسابها تعلق نمی گیرد باعث شده است تا بانک ها بیشتر تبلیغات خودشان را بر روی این قبیل حسابها متمرکز کنند و همین موضوع نیز خود طیف گسترده ای از رقابت را در این زمینه در میان بانک ها بوجود آورده است و همه ی آنها بدنبال تبلیغ چنین حسابهایی هستند . شاید نپرداختن جدی به سایر خدمات بانک از جمله خدمات بانکداری نوین امروزی مثل ساتنا و . . . به دلیل کم اهمیت بودن آنها است و یا کیفیت نامناسب آنها و یا . . . ؟
گاهي اوقات نيز اتفاق افتاده است تعدادي از آگهيهايي كه امروزه توليد و پخش ميشوند بيش از آن كه به جنبه ي ترغيبي، اقناعي و متقاعدكننده ي آن بپردازد بيشتر به جنبههاي نوآوري و خلاقيت در تهيه ي آن تيزر مي پردازد كه به نوعي مي تواند تبليغي براي آن شركــت سازنده ي تيزر باشد تا تبليغ خدمات آن بانك .
البته باید به این نکته هم اذعان داشت که با وجود همه ی این کاستی ها و یک سو نگری ها , در طی سالهای اخیر شاهد تبلیغات مناسب بانکها نیز بوده ایم و آن به دلیل آن بوده است که آن بانک با تحقیقات کامل بر روی بازار و با داشتن علم تبلیغات به سراغ یک طرح زیبا , نو و تاثیرگذار رفته است و همچنین بودجه ای مناسب برای تبلیغات خودش قرار داده است .
در میان ابزارهای تبلیغاتی موجود مثل روزنامه ها , تابلوهای تبلیغاتی , بروشورها , . . . . تلویزیون به عنوان یک رسانه ی قوی که تعداد افراد بسیاری را تحت پوشش خود قرار می دهد و نفوذ زیادی در خانواده ها دارد , می تواند در زمینه تبلیغات نقش مهمی را ایفا کند . بنابراین بانکها بعنوان بزرگترین موسسات مالی و پولی کشور باید از نقش تبلیغات مخصوصا تبلیغات تلویزیون غافل نشده و به آن بعنوان یک عامل مهم و موثر بر جذب هر چه بیشتر مشتریان خود نگاه کنند .
منبع: ریال نیوز