بانکی دات آی آر: حضور بانکهای خصوصی ایرانی در شبکههای اجتماعی سریعتر از بانکهای دولتی اتفاق افتاد. بانک سامان یکی از نخستین بانکهایی بود که در شبکههای اجتماعی داخلی و خارجی فعالیت خود را شروع کرد و نخستین کمپین دیجیتال مارکتینگ بانکی را در ایران به نام «#شادهستیم» در اینستاگرام اجرا کرد.
بانک تجارت نیز کمپین مسابقه عکاسی حفاظت از محیط زیست را با #iranecotrip در بستر شبکه اجتماعی اینستاگرام برگزار کرده بود. حقیقت این است که متاسفانه هنوز بانکهای ایرانی به شکل رسمی فعالیت خود را در شبکههای اجتماعی مخصوصا اینستاگرام و فیسبوک و توییتر اعلام نمیکنند و شما در وب سایت اکثر بانکهای داخلی اثری از آدرس رسمی این بانکها در شبکههای اجتماعی پیدا نمیکنید.
شاید تنها بانکی که حضور رسمی خود را در شبکه اجتماعی اینستاگرام اعلام کرده و در سایت آن نیز میتوانید به آدرس اینستاگرامش دسترسی پیدا کنید، بانک سامان باشد، هرچند این موضوع در مورد شبکههای اجتماعی داخلی و تلگرام برای بسیاری از بانکها قابل مشاهده است.
اگر بخواهیم بازگردیم به بحث اینستاگرام، فهرستی از حساب کاربری بانکها در شبکه اجتماعی اینستاگرام در زیر تهیه شده است که از نظر تعداد کاربران بانک رسالت در صدر قرار دارد.
با نگاه و بررسی حساب کاربری بانکها در شبکههای اجتماعی خواهیم دید که متاسفانه داستان خرید فالوور و وجود کاربران غیرواقعی در اینستاگرام برای بانکها نیز اتفاق افتاده است.
برای مثال با کمی دقت در رتبه اول لیست برترین بانک ایرانی در اینستاگرام میبینیم بانک رسالت که در اینستاگرام بیش از 30 هزار فالوور دارد بین 100 تا 150 لایک برای هر پست خود دریافت میکند که کمتر از 0.4درصد است و این درحالی است که در بدترین حالت میزان درگیری فالوورهای واقعی اینستاگرام حداقل 2 درصد خواهد بود و این یعنی 600 لایک برای هر پست بانک رسالت. این عدد برای بانک آینده نزدیک به 0.7درصد است.
بررسی این وضعیت برای بانک سامان درگیری نزدیک به 4درصدی مخاطبان را برای پستها نشان میدهد که دارای استاندارد مشارکت مخاطب در شبکه اجتماعی اینستاگرام است. این نسبت برای بانک تجارت چیزی بیش از 2.5درصد است.
البته با توجه به اینکه بانکها در وبسایت رسمی خود آدرس اینستاگرامشان را درج نمیکنند، تشخیص این موضوع که آیا صفحاتی که در اینستاگرام وجود دارد حقیقتا متعلق به بانک است یا خیر، کار دشواری است و فهرست بالا بر اساس بررسی اجمالی محتوا برگزیده شده است. برای مثال برای بانک مسکن حداقل سه حساب کاربری وجود دارد که هر یک میتوانند حساب رسمی بانک باشند.
این مهمترین معضل عدم حضور بانکها به صورت رسمی در شبکههای اجتماعی از جمله اینستاگرام است که باعث خواهد شد مخاطب برند گمراه شود و در حالی که تمامی بانکها دارای مدیریت یا اداره روابط عمومی هستند اما اکثریت آنها برنامه مدونی برای حضور پیوسته و رسمی در اینستاگرام ندارند.
در این میان محتوای مربوط به بانک آینده دارای ساختار خوب و یکدستی است هرچند با درگیری 0.6درصدی مخاطبان و لایک محتوا باید به تعداد فالوورهای این بانک نیز شک کرد. این در حالی است که اکثر بانکهایی که در اینستاگرام فعالیت میکنند محتوای اینستاگرام خود را با محتوای اخبار داخلی خود اشتباه گرفتهاند و به انتشار این گونه اخبار میپردازند. به نظر میرسد بانکها فراموش کردهاند که مردم برای مطالعه اخبار به اینستاگرام سر نمیزنند.
منبع: www.imarketor.com