بهبود وضعیت اقتصادی ایران

 

بیزینس مونیتور طی گزارشی رشد اقتصادی ایران برای سال ۲۰۰۹ را ۲.۴ درصد و متوسط رشد سالانه ساخت و ساز تا سال ۲۰۱۳ را ۱۲.۲ درصد پیش‌بینی کرد.

سایت موسسه بیزینس مونیتور درگزارشی درباره ایران اعلام کرد: بخش ساخت و ساز ایران همچنان به رشد قابل توجه خود ادامه می‌دهد  به طوری که پیش‌بینی می‌شود متوسط رشد این بخش طی سا‌ل‌های 2008 تا 2013 در حدود 12.2 درصد در سال باشد.

اگرچه بخش ساخت و ساز ایران در حال حاضر با رشد مواجه است اما نمی‌توان منکر تاثیر بحران مالی جهان بر آْن شد. وجود تقاضای فزاینده یکی از دلایل رشد این بخش به رغم بحران جهانی است.

هر سال برای ۱.۵میلیون واحد مسکونی در ایران تقاضا وجود دارد اما که به ۷۰۰ هزار واحد پاسخ داده می‌شود.

به نوشته این سایت، در بخش انرژی، ایران برنامه‌های گسترده ای را طراحی کرده است. ساخت هفت پالایشگاه جدید نفت از جمله مهمترین این برنامه‌ها است که با هدف کاهش وابستگی به واردات بنزین و کاهش آسیب‌پذیری در برابر تحریم‌های احتمالی تهیه شده است.

براساس این گزارش، خصوصی‌سازی یکی از برنامه‌های مهمی است که دولت ایران پیگیری می‌کند. در حال حاضر بخش حمل و نقل ریلی ایران سهم کوچکی از حمل و نقل را در کشور دارد که با استقبال از ورود بخش خصوصی به آن انتظار می‌رود این سهم افزایش یابد.

بیزینس مونیتور در ادامه گزارش خود با توجه به بحران اقتصادی جهان پیش‌بینی کرده است رشد اقتصادی ایران به 2.4درصد در سال جاری میلادی برسد.

این نشریه امکان با رد بروز رکود اقتصادی در ایران، می‌نویسد: در حالی که ما انتظار نداریم اقتصاد ایران با رکود مواجه شود اما ممکن است چنین احساسی را پیدا کند. به دلیل کاهش قیمت نفت حجم تولید ناخالص داخلی اسمی کمتر از یک درصد (براساس ریال) افزایش خواهد یافت.

منبع: شبکه ایران

به اشتراک بگذارید
فریناز مختاری
فریناز مختاری
مقاله‌ها: 35584

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *