برقراری تماس تلفنی برای بسیاری از افراد یکی از سختترین کارها است. بهخصوص اگر فرد مقابل را نشناسیم و همچنین بخواهیم به او چیزی بفروشیم. بسیاری از بازاریابان تلفنی مهارت کافی در برقراری ارتباط از طریق تلفن را ندارند و فروشهای بسیاری را از دست میدهند.
دلیل این مشکل آن است که هنر مذاکره را یاد نگرفتهاند و فکر میکنند که راز فروش تلفنی فقط آن است که تلاشهایشان بیشتر کنند. اگر بازاریابی تلفنی را بهدرستی انجام ندهید، خودتان سهوا موجب بروز اعتراضات فراوانی میشوید.
اولین گام در بهبود بازاریابی تلفنی آن است که یاد بگیرید چطور بهجای اینکه یک فروشنده ساده باشید، یک دوست، مربی و مشاور باشید. نباید به مشتریان به چشم متقاضی محصولتان نگاه کنید، بلکه باید بهعنوان مشتری خودتان به آنها نگاه کنید. باید قبل از هر چیز دیگری، خودتان را به آنها ثابت کنید.
در ادامه به اشتباهات رایج بازاریابان که ممکن است موجب اعتراض مشتریان احتمالی شود اشاره کرده و روشهای اجتناب از آنها را ذکر میکنیم. با استفاده از این استراتژیها، فرایند تبدیل علاقهمند به مشتری آسانتر شده و منجر به فروش بیشتر و نهایتا رشد کسبوکار میشود.
اعتراض ۱: الان کار دارم و نمیتوانم صحبت کنم، لطفا بعدا تماس بگیرید.
مشکل: در واقع مخاطب به شما میگوید دارید مزاحمت ایجاد میکنید. بسیاری از بازاریابان تلفنی فکر میکنند که باید همه چیز را ظرف 10 ثانیه بیان کنند وگرنه مشتری تلفن را قطع میکند، درحالیکه این موضوع بسیاری از مردم را فراری میدهد.
راهحل: در ابتدا خود را معرفی کنید. آهسته پیش بروید! بپرسید: آیا زمان مناسبی برای مکالمه است؟ اگر پاسخ مشتری منفی بود، از او بپرسید کی میتوانید دوباره تماس بگیرید؟ وقتی مردم اختیار این را دارند که خودشان زمانی را تعیین کنند، حتی اگر نسبت به قصد و نیت شما تردید داشته باشند، احساس راحتی بیشتری میکنند. اگر بازاریاب پرگویی کند و مخاطب احساس کند وقتش تلف میشود، سریعا بهانهای برای قطع مکالمه میآورد یا گوشی را قطع میکند. با پرگویی و عدم کسب اجازه برای صحبت، شاید شخصی را از دست دهید که ممکن است یکی از بهترین مشتریان شما شود.
اعتراض ۲: اگر لازم شد خودمان با شما تماس میگیریم.
مشکل: مخاطب هیچ مطلب قابلتوجه و باارزشی در صحبتهای شما نیافته است. مخاطب احساس میکند شما فقط به فکر فروش خود هستید و اگر با شما معامله کند، شما برنده میشوید و او بهعنوان خریدار بازنده خواهد بود.
راهحل: بسیاری از بازاریابان قبل از دریافت اطلاعات کافی درباره مخاطب شروع به توضیح دادن میکنند. راز بازاریابان موفق در سوال کردن است. سعی کنید در بازاریابی تلفنی گفتگو انجام دهید. گفتگو با سخنرانی فرق میکند. در گفتگو دو طرف صحبت میکنند و هر بخش از مکالمه با توجه به صحبتهای شخص مقابل شکل میگیرد. در سخنرانی یک نفر صحبت میکند و طرف مقابل مجبور است گوش فرا دهد. با سوالات بهموقع میتوانید مخاطب را بهتر بشناسید و مزایای محصولات و خدمات خود را متناسب با نیازها و خواستههای مخاطب توضیح دهید.
اعتراض ۳: مسئولیت همه جلسات و تصمیمات مالی به عهده فرد دیگری است.
مشکل: پس از مکالمات و تماسهای مکرر با شخصی، درمییابید که او هیچ نقشی در فرایند تصمیمگیری خرید ندارد و شما فقط وقت خود را تلف کردهاید. صرف اینکه فردی حاضر است به صحبتهای شما گوش فرا دهد، نشان نمیدهد که قدرت خرید دارد.
راهحل: مطمئن شوید با شخص مناسبی صحبت میکنید. معمولا بازاریابان برای فرار از دردسر و مکالمات سخت با افرادی صحبت میکنند که قدرت تصمیمگیری ندارند و با اینکار وقت خود را تلف میکنند. بعضی خانمها ترجیح میدهند برای تصمیمگیری خرید با شوهرانشان صحبت کنید. اگر در طول روز یا آخر هفته تماس بگیرید، ممکن است پرستار بچه و یا خدمتکار خانه به تلفن شما پاسخ دهد. همچنین، با فرهنگهای محدودهای که تماس میگیرید آشنا شوید، در نتیجه شخص مقابل را نمیرنجانید.
اعتراض ۴: افراد زیادی هر روز با من تماس میگیرند و سعی میکنند چیزی بفروشند. چرا باید به شما اعتماد کنم.
مشکل: مخاطب نمیتواند بهراحتی به شما اعتماد کند. حتی اگر محصولی بینظیر دارید و مخاطب با استفاده از آن سود میبرد، پیشفرض مخاطب آن است که نمیتوان به افراد ناشناس اعتماد کرد و بهتر است از محصولات و راهحلهای قبلی استفاده کرد.
راهحل: آقای ست گادین در کتابش با عنوان « تمامی بازاریابان درغگو هستند» توضیح میدهد که پیشفرض غالب مشتریان آن است که شما دروغگو هستید. پس بسیار سنجیده صحبت کنید. کافی است در ابتدای مکالمه بگوئید: ما بزرگترین عرضهکننده … هستیم. اگر مکالمهای را اینگونه آغاز کنید، به احتمال زیاد امکان فروش را از دست دادهاید. مخاطب همان ابتدای مکالمه با خود میگوید: درست فکر میکردم، این بازاریاب هم دروغگویی بیش نیست!
در صحبتهای خود کلیگویی نکنید. اگر از اعداد و ارقام و آمار استفاده میکنید، باید کاملا دقیق و قابل استناد باشد. بسیاری از بازاریابان میگویند: 90 درصد مشتریان از محصولات ما راضی هستند. آیا نظرسنجی دقیقی انجام شده است؟ جامعه آماری متشکل از چند نفر بودند؟
فهرستی از مشتریان راضی و خشنود خود تهیه کنید و از آنان اجازه بگیرید که شماره تماس یا آدرس ایمیلشان را به مشتریان جدید بدهید. اگر لازم شد این فهرست را در اختیار مخاطبان جدید قرار دهید. هر چه بیشتر اعتبارسازی کنید، سریعتر میتوانید کسبوکار خود را توسعه دهید. تبلیغات دهانبهدهان یکی از سریعترین راههای انجام این کار است.
اعتراض ۵: قبلا سه بار برای این موضوع با من تماس گرفتهاید. لطفا دیگر با من تماس نگیرید!
مشکل: صحبتهای شما تکراری است و در نهایت فقط میخواهید محصول خود را بفروشید. خریداران هیچگاه دوست ندارند تحت فشار قرار گیرند. آنها از فروشندگان سمج فرار میکنند. آنها دوست دارند راهنمایی شوند، ولی تصمیم نهایی را خودشان بگیرند.
راهحل: در هر تماس مطلب باارزش و جدیدی برای ارائه داشته باشید. فرض کنید یک بار با مخاطب تماس گرفتهاید. در تماس دوم بگوئید پیرو صحبتهای قبلی شما به محصولمان علاقهمند بودید. ما مقاله جدیدی آماده کردهایم که اشتباهاتی که خریداران مرتکب میشوند را توضیح میدهد. آیا مایلید این مقاله رایگان را فکس کنم یا از طریق پست برایتان بفرستم؟
اگر محصولی را در یک بازار رقابتی میفروشید، باید بالاتر از بقیه باشید. بگذارید مشتریان تفاوتهای شما و رقبایتان را بهوضوح ببینند. به آنها روشهایی نشان دهید تا محصولات دیگران را بررسی کنند. آمار و مشخصات جمعیتشناختی فعلی و بهروز بازار را در اختیار داشته باشید.
اعتراض ۶: ببخشید، معذرت میخواهم اما در حال حاضر کارهای مهمتری دارم که باید انجام دهم.
مشکل: شما به مدت یک دقیقه تلفنی با یک مشتری احتمالی صحبت میکنید و ناگهان آنها میخواهند بروند. چه اتفاقی افتاده است؟ در اغلب مواقع مشتری به سخنان شما علاقه نشان میدهد، سپس شما شروع به صحبت میکنید و حوصله آنها را سر میبرید و کار به جایی میرسد که کاسه صبر مخاطب لبریز میشود.
راهحل: هر موضوع را مختصر و دوستانه بیان کنید. اگر برای قطعیکردن قرار ملاقات هیجانزده شوید و به حرافی درباره حرفهتان بپردازید، یک مشتری علاقهمند را از دست دادهاید. موضوع بحث هر چه هست، چه خانواده، چه حوزه کاری و چه رویدادهای جاری، روشهایی برای مکالمه مختصر و کوتاه در تماسها پیدا کنید. از تعارفات بیش از حد و اغراقآمیز بپرهیزید. این کار به مشتری کمک میکند تا بفهمد برای وقتش ارزش قائلید و آرامش بدهد. بیش از حد معمول آرام صحبت نکنید. این کار هم میتواند باعث خستگی مخاطب شود. صحبت را تا زمانی ادامه دهید که مخاطب با علاقه گوش میکند.
منبع:مدیر سبز
اخبار پربازدید بانکی:
=============
- انتخاب برترین بانک الکترونیکی از دیدگاه مشتریان بانکها+لینک
- برای نازگل که کار برایش عار نیست
- نکات مهم در مورد طراحی کارت ویزیت خوب
- با این ۷ راهکار می توانید هر چیزی را بفروشید!
- لیدی گاگا کلاهبرداری کرد+عکس
- تیشرت ۲۰۰هزار، شلوار1.5، ساعت 170میلیون!
- ۷ ویژگی رهبران قرن بیست و یکم
- داستان مزدا؛ مردی كه عاشق ايران بود
- بالاخره بانک آریا صاحب سایت شد
- شیوه جدید گزینش: بررسی سوابق در فیس بوک
- انتقال وجه کارت به کارت از طریق اینترنت+ لینک ها
- تورم ؛ جدیدترین صادرات چین !
- معجزه در دیزنی لند با یک عروسک!
- مشخصات فرآیند فروش در عصر حاضر چیست؟
- رنجنامه یک راننده تاکسی از بانکها
- «چشمه گُل» گل سرسبد گلستان+تصویر
- ۱۵ راه ساده برای نفوذ در قلب مشتری
- احمد پولدار نیست اما خوشبخت است
- ادعای دانشمندان روسی: سال ۲۰۳۱ سال ملاقات با موجودات فرازمینی
- در آینده یارانه ها یکسان پرداخت نمیشود
- دلال ها به اینترنت هم رحم نمی کنند
- برج میلاد “در شان” شما نیست کارمند محترم !
- گوگل در مرز ترافیک یک میلیاردی
- ۹ روش برای بالا بردن کارایی کسب و کارهای خانگی
- پنج اپیزود از اشتباهات اداری وحشتناک در فدراسیون فوتبال
- عجایب آزمون استخدامی حکیم اقتصاد ایران!
- فواید کار تیمی در سازمانهای امروزی
- مردم می پرسند: مقصر چه کسی است؟
- گفتگو بایک دانه درشت اقتصادی حامل دوبسته گوشت سرقتی!
- ۶ نکته که در سرمایه گذاری نباید فراموش کنید
- کلیدهای موفقیت / جلسه چهل و یکم/ آخرین کلید طلایی ؛ توکل – ۲
- مدیرانی که ره صد ساله را ۵ ساله رفتند!
- قرعه کشی جوایز حساب های بانک رفاه انجام شد
- بازار مد و لباس در انحصار مافيا
- فایرفاکس ۵ هم آمد + دانلود
- چند پیشنهاد که وام گرفتن را آسان می کند
- ۸ خطای بزرگ اقتصادی و عواقب آن
- ایران را از این زاویه هم ببینید
- عجیب ترین جاهایی که می توان در آن زندگی کرد + عکس
- روبرو شدن با دشمن های درونی
- طنز/مرثیه ای برای برنج خدا تومانی
- گزارش تصویری/ بزرگترین مساجد دنیا
- جنگجویی به نام سپیده …
- کرج بیش از ۱۰۰ جای دیدنی دارد
- چگونه یک نام دامنه خوب بسازیم؟
- برای سفر با هواپیمای بدون سقف آماده شوید + عکس
- تب فن پیج فیس بوک ، از فرمانده ناجا تا فلور نظری + عکس
- زير ۳۰ ساله هايي كه پول پارو مي كنند+تصویر
- اخراج گسترده کارکنان یک شرکت بیمه به علت فارسی زبان بودن
- ۸ راه ساده برای صرفه جویی در هزینه ها که فکرش را هم نمی کنید
- خدمتی دیگر از بانکداری اینترنتی بانک رفاه
- زن پدر دلسوزتر از مادر نيست!
- تولدت مبارک ایمیل!
- شغلی باچشماندازعالی:سربازجنگ سایبری
- گزارش تصویری/ زیباترین ساختمان های ساخته شده با شیشه های رنگی در دنیا
- پرفروشترین گوشیها را در یک هفته گذشته بشناسید
- کیهان:سه بانک تات،آریا وگردشگری علف هرزند
- ۶ ایده عجیب کسب و کار که صاحبانشان را مییلیونر کردند + عکس
- تفاهم نامه “طرح خدمت” بانک تات و صادرات اجرایی شد
- از این پس با گوگل صحبت کنید!
- فایر فاکس