تحلیل اختصاصی از بازار بورس ۸ شهریور ۹۴ و پیش بینی بازار فردا

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

انتشار آمار فروش مناسب ایران خودرو (افزایش تیراژ تولیدی در حدود ۲۵۰۰ دستگاه) تاثیر مثبت یک روزه بر این نماد داشت. نمادهای خپارس، خاور و خکاوه همچنان مورد توجه فعالین بازار قرار داشتند و قرعه نوسانگیرها در گروه قطعه ساز این بار به نام نمادهای خشرق، خفنر و ختراك افتاد و با افزایش تقاضا، معاملاتی مثبت را تجربه نمودند و بقیه نمادهای گروه لیزینگی، خودرویی و قطعه ساز اکثرا متعادل با گرایشی منفی به کار خود پایان دادند. نمادهای حفارس و حکشتی در گروه حمل و نقل همچنان با اقبال بیشتر، مثبت پی گیری شدند اما نماد حفارس طبق نمودار تکنیکالی، خرید آن در کوتاه مدت پر ریسک ارزیابی می شود. ضمنا مابقی شرکت های گروه نیز منفی پی گیری شدند.

در گروه های بانکی، بیمه ای، سرمایه گذاری و واسطه گرهای مالی نمادهای ودی، وکار، آسیا، وصنا، سدبير و وسپه معاملاتی متعادل و مثبت و بقیه اکثرا کم فروغ، کم حجم، متعادل با گرایشی منفی به کار خود پایان دادند.

در گروه های پتروشیمی و پالایشگاهی، نماد شپدیس علیرغم شایعه تاخیر در افتتاح طرح توسعه، متعادل و نمادهای شپترو، جم، شمواد و شفارس کم حجم و مثبت و بقیه گروه اکثرا متعادل با گرایشی منفی پی گیری شدند. اعلام زمان مجمع عادی سالیانه سبب دادوستدهای متعادل و مثبت نماد تاپیکو و رشد حدود ۹ واحدی شاخص کل گردید. نماد وپترو پس از برگزاري مجمع عمومي عادي ساليانه و بدون مچ شدن خریداران و فروشندگان به کار خود پایان داد و نمادهای شپنا، شتران و شبریز متعادل و مثبت، و نمادهای شبهرن و شنفت همچنان صف فروش و بقیه اکثرا متعادل و منفی پی گیری شدند. پالایشگاه بندرعباس با در نظر گرفتن ۸ فرضیه سود هر سهم سال جاری را با ۵۶ درصد کاهش نسبت به سود سال قبل، ۲۲ تومان پیش بینی کرد و به بازگشایی نزدیکتر شد. افت حدود ۷۷ درصدی عایدی عمدتا به دلیل کاهش ارزش فروش بود.

در گروه های فلزی و معدنی، نمادهای کبافق، کاما، فلوله، کپرور، کروی، فباهنر، میدکو، فملي و فاسمین با اقبال بیشتر و معاملات مثبت و بقیه گروه اکثرا متعادل به کار خود پایان دادند. خریدهای حقوقی در نماد فملی ضمن  تثبیت و عدم افت بیشتر قیمت های آن، رشد حدود 14 واحدی شاخص کل را رقم زد.

در گروه های ماشین آلات، تجهیزاتی و برقی، نماد بمپنا صف خرید و نمادهای بکام، بترانس، لابسا و تمحرکه مثبت و نمادهای بکاب،  بموتو، فاراک و تکشا صف فروش و بقیه اکثرا متعادل و منفی پی گیری شدند همچنین عرضه بلوک 66 درصدی سهام شرکت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی منتشر شد.

درگروه های ساختمانی و سیمانی، شركت بين المللي توسعه ساختمان (ثاخت) با توجه به تعديل پيش بيني درآمد(احتمالا تعدیل منفی) متوقف شد. نمادهای ثتران، ثاژن، آ س پ، سشرق، ستران، ثرود و سفانو مثبت پی گیری شدند و بقیه اکثرا منفی به کار خود پایان دادند.

افزایش حجم معاملات، ادامه ورود جریان پولی و نوسانگیرها و افزایش تقاضای شکر سفید در بورس کالا، همگی سبب شد گروه قندی مجددا مثبت و  همگی صف خرید شوند. گروه های غذایی و کانی های غیر فلزی، اکثرا با افزایش تقاضا و مثبت و لاستیک سازی و کاشی و سرامیک، کم حجم و منفی پی گیری شدند که در این بین صف خرید نمادهای غشصفها به دلیل رشد نرخ ارز و رشد صادرات و همچنین کگاز نمایان تر بود.

درگروه های دارویی و آی تی نمادهای مفاخر، رانفور، شتهران، دبالک، دکوثر، مداران و دعبید مثبت و بقیه اکثرا کم حجم، متعادل با گرایشی مثبت پی گیری شدند. نمادهای اخابر و همراه با معاملات کم حجم و منفی افت حدود ۱۵واحدی شاخص کل را رقم زدند و در انتها مخابرات برای برگزاری مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده به منظور انتخاب اعضای هیات مدیره متوقف شد.

جابجایی بلوک ۱۰۰ میلیون سهمی نماد ونوین در محدوده ۲.۵ مثبت در ادامه مهندسی شاخص، رشد حدود ۱۳ واحدی شاخص کل را ایجاد نمود. اکثر گروه ها و نمادهای بازار با عقب نشینی محسوس خریداران و کاهش حجم معاملات متعادل با گرایشی منفی پیگیری شدند. دلیل آن را می توان پر رنگ شدن مجدد فروش صندوق ها و حقوقی ها و کمبود شدید نقدینگی (غیر پویا بودن بازار) عنوان نمود. با توجه به مفروضات گفته شده و نحوه دادوستدها، به نظر فردا همچنان بازاری خسته کننده و متعادل و در صورت شروع مثبت بازارهای جهانی، پرتقاضا برای گروه معدنی و فلزی پیش بینی می شود. در بازار فردا نماد خپارس با توجه به نمودار تکنیکی آن می تواند با اقبال بیشتر و معاملاتی مثبت مواجه شده و کل گروه خودرویی را با افزایش تقاضا مواجه گرداند اما همچنان مقاومت ۹۶ تومان و مرز روانی ۱۰۰ تومان سدهای محکم پیش روی آن محسوب می شوند. با توجه به شاخص کل گروه قند و شکری و شکسته شدن کانال نزولی بلند مدت آنها، این گروه همچنان می توانند مورد توجه کوتاه مدتی ها قرار گیرند و رشد قیمتی را تجربه نمایند. تمام احتمالات مذکور در صورت عدم رخداد سیاسی خاص و همچنین عدم بازگشایی نماد شبندر می باشد.

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.
به اشتراک بگذارید
فریناز مختاری
فریناز مختاری
مقاله‌ها: 35584

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *