پژوهش جدید محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا نشان داده که انسانها بیشتر جذب افرادی میشوند که صدایی شبیه صدای خود آنها دارند.
محققان دریافتند که انسانها کسانی را ترجیح میدهد که از لهجه، آهنگ صدا و لحن مشابه خود آنها برخوردارند. پژوهش قبلی بر چگونگی زنانه یا مردانه بنظر رسیدن صداها تمرکز داشت. بنظر میرسید که مردهای دارای صدای بمتر و زنان با تن صدای زیرتر جذابتر بنظر میرسند چرا که نشاندهنده جثه بزرگتر یا کوچکتر بودند.
اما پژوهش جدید که توسط یک کارشناس زبانشناس کانادایی انجام شده، نشان میدهد که مکانیزم پیچیدهتری وجود دارد. دکتر مولی بابل اظهار کرد: صدا یک ابزار منعطف جالب است که ما برای ساخت هویت خود از آن استفاده میکنیم. چیزهای بسیار کمی در صدای ما غیرقابل تغییر هستند از این رو حس میکنیم که ترجیحات ما بیشتر از شکل و اندازه یک فرد است.
وی صدای ۳۰ داوطلب را ضبط کرده و از هر کدام خواست تا درصد جذابیت دیگران را از یک تا ۹ رتبهبندی کنند.
شرکتکنندگان بیشتر به صداهای زنانهای جذب میشدند که صدای «او» را بیشتر در جلوی دهان میکشیدند. این نوع گویش، مشخصه افراد ساکن کالیفرنیا است. این زبانشناس همچنین دریافت که صداهای «با روح» در زنان، جذابتر تلقی میشد. این صدا که با تارهای صوتی جوانتر لاغرتر ایجاد میشود، نشاندهنده جوانی و سلامت بود.
صدای خشدار مانند صدای فردی که سرما خورده، خسته یا سیگاری است، جذابیت کمتری در میان افراد داشت. شرکتکنندگان مردانی را ترجیح میدادند که با متوسط طول کلمه کوتاه و صدای بمتر صحبت میکردند. اگرچه دکتر بابل تاکید کرد که یافتههای وی به این معنی نیست که افراد به سمت گویشهای متفاوت جذب نمیشوند. نتایج این پژوهش در مجله PLOS One منتشر شده است.
اخبار منتخب بانکی دات آی آر:
=================
- بانکی: استخدام های روز ۱۰ اسفند ۹۲
- نرخ ارز،طلا وسکه پایان وقت اداری ۱۰ اسفند ۹۲
- هنر حفظ نیروهای کارآمد
- درآمد و هزینه برگزاری جوایز اسکار چقدر است؟
- محبوبترین شبکههای اجتماعی در جهان
- اسکناس نو در بازار سیاه چند؟
- تیم فوتسال بانک آینده به مقام قهرمانی رسید
- نرخ ارز،طلا وسکه نیم روز ۱۰ اسفند ۹۲
- طنز/ مشاغل جدید ایجادشده در دولت قبل
- چاپ سوم کتاب مدیریت بانکداری الکترونیکی منتشر شد
- جزییات دخل و خرج پایتخت نشینان
- راهنمای خرید اینترنتی بلیط هواپیما
- بانکی: استخدام های روز- منتخب استخدام های هفته ۳ تا۹ اسفند