فعالان عرصه اقتصاد و کسانی که به ماندگاری جاودانه در این عرصه می اندیشند، به خوبی می دانند که اکسیژن تنفس در دنیای تجارت اصل مشتری مداری است و درک این سخن که «همیشه حق با مشتری است » را سرلوحه برنامه های خویش می دانند.
حضور مشتری در یک واحد اقتصادی علاوه بر آنکه سود مالی به دنبال دارد، شیپور بیدار باش همیشگی است تا بتوانیم چون سربازانی آماده در عرصه رقابت به نبرد بپردازیم.
در این میان آنچه مهم است خود «مشتری مداری» نیست، بلکه ویژگی ها و پارامترهایی است که باید وجود داشته باشد تا مشتری مداری محقق شود. آنچه در سطور زیر می آید بیشتر تجربیاتی کاربردی است که در این عرصه کسب شده و به عنوان عوامل به وجود آورنده و رشد دهنده « مشتری مداری» می تواند مورد توجه قرار گیرد. در واقع پاسخی است به این پرسش که « مشتری چه می خواهد؟ » یقینا هر کسی که پاسخی منطقی و کاملتر برای این پرسش داشته باشد او بهتر خواهد توانست خود را مزین به اصل « مشتری مداری» کرده باشد.
لذا به دور از پیچیدگی های زبان علمی، تجربیاتی که می تواند ما را در این راستا یاری دهد به شرح زیر بیان می گردد:
۱- اولیت خواسته مشتری «احترام» است. مشتری به عنوان یک شخص و یک انسان، دارای هویتی مستقل و شخصیتی مدنی است که همیشه دوست دارد این هویت و شخصیت پاس داشته شود و از یک دیدگاه محترمانه به وی نگریسته شود. در برخورد اول با مشتری باید با متانت هر چه تمامتر و با نشاطی برخاسته از علاقه از وی استقبال کرد، با این کار هم «شخصیت انسانی» او را پاس داشته ایم و هم نوع پاسخ مشتری به رفتارهای خود را ترسیم کرده و به او قبولانده ایم. مشتری که با برخوردی مشتاقانه و محترمانه رو به رو شود، در صدد پاسخی مشتاقانه و محترمانه برخواهد آمد. از این رو فضایی به وجود خواهیم آورد که در آن مشتری احساس «بیگانگی » نخواهد کرد.
۲- مشتری در نگاه اول خود ظاهر « آراسته ، مرتب، منظم و تمیز» کارکنان و محلی که در آن وارد می شود را می سنجد و هر چقدر این ظاهر آراسته تر باشد، تشویش های درونی مشتری کمتر و کمتر می شود و جای خود را به آرامش و احساس رضایت خواهد داد.
۳- وجود کالاهای « مورد نیاز» مشتری در واحد خدماتی می تواند اطمینان وی را به آن واحد افزون کند. وقتی مشتری را به خاطر نداشتن کالایی از خود دور می کنیم، یقینا برگشت او را به سوی خود با تردید جدی مواجه کرده ایم. مشتری در فضایی رفت و آمد خواهد داشت که آرامش فکری او را به هم نریزد و یقینا صداقت مدیران و کارکنان و تلاش آنها برای حفظ این آرامش فکری، او را در مراجعات بعدی جدی تر خواهد کرد. تا آنجایی که امکان دارد باید درخواست های مشتریان خود پاسخ «بله» داشته باشیم.
۴- برای مشتری « کیفیت خدمات» مهمترین عامل مراجعه به یک واحد خدماتی است. مدیرانی موفق هستند که این کیفیت را برای مشتریان خود «تضمین» کنند. مشتری شاید بتواند برخورد تند کارمندان را تحمل کند، شاید بتواند اتلاف زمان را نادیده بگیرد، اما یقینا نمی تواند از « کیفیت کار» بسادگی بگذرد. او حتی حاضر است بهای بیشتری بپردازد، مشروط بر اینکه « کیفیت» خدمات ارائه شده را برایش تضمین کنند.
۵- برای مشتری « قیمت» و « بهای» خدمات ارائه شده مهم است. مشتری قبل از اینکه به موسسه شما بیاید، یقینا به چند موسسه دیگر سر زده است و کما بیش از وضعیت « نرخ » های بازار آگاه شده است. او ضمن اینکه « کیفیت» کار را مدنظر دارد، مایل است که « بهای » کیفیت ارائه شده مناسب بوده و با وضعیت مالی وی سازگار باشد.
۶- مشتری انتظار دارد در حداقل « زمان» خدمات ارائه شده به وی صورت گیرد و از طولانی شدن زمان هراس دارد. بخصوص مشتریانی که از مسیرهای طولانی تری مراجعه کنند. و بناچار برگشت آن مسیر را باید بپذیرند. از این رو ایجاد یک « چرخه کاری » مناسب که در آن بتوان از « اتلاف وقت » جلوگیری کرد خواسته درونی مشتریان است. در این چرخه دو اصل « سرعت » و « دقت» انجام کار و توالی خدمات مهم است. مدیران واحدهای خدماتی برای آنکه بتوانند مشتریان را راضی نگه دارند، باید به ایجاد این چرخه همت گمارند و از کارکنانی استفاده کنند که مفهوم « زمان» را بخوبی درک کنند.
۷- دستیابی مشتریان به رده های بالاتر می تواند مشتری را برای مراجعات بعدی مصمم تر کند. وقتی در مشتری این اعتماد را به وجود بیاوریم که در صورت لزوم می تواند رده های بالای مدیریت موسسه را براحتی ملاقات کند و حرف های خودرا با آنها در میان بگذارد، یقینا حضور او را در موسسه خود « تثبیت » کرده ایم.
۸- ایجاد تحول و تنوع در محیط کاری بر اساس « پیشنهاد» مشتریان، آنها را در همکاری با موسسه ترغیب کرده و با این کار آنها خودرا جزیی از موسسه خواهند پنداشت. مدیرانی که دیدگاه مشتریان- حتی مشتریان ناراضی- را با اهمیت هر چه بیشتر پیگیری و مطالعه می کنند و سعی به اجرا در آوردن آنها دارند، از جمله مدیران موفقی هستند که راه پیشرفت و نفوذ در دل مشتریان را یافته اند.
۹- رضایت همکاران عامل اصلی برای « رضایت مشتریان» است. هر گاه در یک موسسه کارمندان از میزان رفاه و دستمزد خویش ناراضی باشند، بدون شک همان میزان نارضایتی را به مشتریان انتقال خواهند داد. مدیران باید سعی کنند به «رضایت» کارکنان همان قدر اهمیت بدهند که به « رضایت مشتریان» اهمیت می دهند هیچ موسسه ای بدون « کارمندان راضی» نمی تواند قدم به وادی « رضایتمندی مشتریان» بگذارد.
۱۰- به طور کلی می توان گفت ایجاد «روح اعتماد» و « صداقت» در محیط کار از پارامترهای استوار « مشتری مداری» است و باید به این نکته ایمان بیاوریم که « حیات اقتصادی ما به رضایت مشتریان ما وابسته است و بدون حضور مشتری ما هم نخواهیم بود».!
خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :
*=======================*
- عجیبترین شغل هایی که اسمش راهم نشنیدید + عکس
- ۱۰ اشتباه جالب وبلاگی که مخصوص ما ایرانی هاست !
- آخرین وضعیت دانشگاه منحله علوم پزشکی ایران+تصویر
- خلاقانه ترین تبلیغات کریسمس + عکسهای جالب
- خودپرداز طلا به امریکا رسید + عکس
- عجیبترین سوالات آزمون های استخدامی بانک های کشور
- گزارشی جالب از طرحهایی که گوگل در آن شکست خورد
- اسکناسی که کلکسیون داران آرزویش را دارند + عکس
- من از کارم اخراج شدم !
- قیمت قبر بعد از هدفمندی
- تحصیل یا کار مساله این است!
- سفارتخانه های اخلالگر در هدفمندی یارانه ها !
- گزارشی تلخ از سقفی که نیست
- ۱۰ باغ زیبا و حیرت انگیز جهان + عکسهای جالب
- راهکارهای جالب برای اینکه توریست شهر خود باشید
- آبشار زيباي «لاتون» در گيلان + عکسهای جالب
- مراغه, شهری تاریخی دردامان سهند + تصاویر زیبا
- ۷ شگفتی کشور روسیه + گزارش تصویری
- مجسمه های زیبا در ساحل طلایی سیدنی + عکس
- چرا صورت مساله رو پاک می کنی؟!
- من آن زمان ۱۱ سال داشتم جناب حجه الاسلام جعفریان !
- گزارش تصویری / گشت وگذاری در کارخانه ی نخ ریسی هرات
- از رنجی که خانم ها می برند !
- آشنایی با ۱۵ شماره تلفنی که راهگشاست
- مدير بانک مرکزي ونزوئلا يک ايراني الاصل است!
- وقتی کوه ها هم رنگ می شوند !
- ما بودیم و هدفمندی یارانه ها و …
- خطرناک ترین عبارات در جستجو های اینترنتی
- وجه اشتراکی جالب میان کاربران تلفن همراه و تلوزیون !
- کی بورد ابراز احساسات هم به بازار آمد+عکس
- تاریخچه ی لوگوی شرکتهای معتبر
- ۱۰ نکته جالب و خواندنی درباره نوکیا که نمی دانستید !
- کلاهی که برسر تولیدکنندگان نفت میرود
- هجوم غیرمنتظره بانک ها برای خرید طلا !
- استخدام مهندس مکانیک و صنایع در يك شركت فعال در صنايع خودرويي
- دعوت به همکاری شرکت آب معدنی پلور
- استخدام حسابدار با حداقل دو سال سابقه کار
- استخدام یک گروه تولیدی و بازرگانی
- استخدام شركت كارگزاري بيمه رفاه گستران
- باز هم چین اول شد!
- دعوت به همكاري شركت مهندسي خدمات صنعتي ايران خودرو واقع در تهران
- برای تو که آزاد شدی ولی آباد نشدی !
- “مجرم” فرصت دارد از خود دفاع کند آقای رئیس جمهور
- دعوت به همکاری بیمه پاسارگاد
- استخدام پیمانی در استانداری قزوین(۹۵ نفر)
- ۵ اشتباه بزرگ در کسب و کار + عکس
- دعوت به همكاري شركت سيتكو
- ۱۰ برند برتر لپ تاپ در سراسر دنیا + عکس
- استخدام شركت معتبر توليدكننده محصولات آرايشي و بهداشتي واقع در شهرك صنعتي عباس آباد تهران
- کار اجباری از نوع آنلاین!
- خیلی ها پولدارند اما …
- استخدام کارشناس ارشد مهندسی مواد يك شركت دولتي در تهران
- قرعه کشی حساب های یارانه بانک رفاه برگزار شد
- دعوت به همكاري بازاریاب در شركت پاكسازان آب و هوا
- ۹۰۰ میلیون تومان پاداش برای فراموش کردن مردم !
- استخدام بازاریاب برای بیمه پارسیان
- هشت پله تا ملاقات موفقیت
- خانواده محرومی که ۲ میلیون تومان یارانه می گیرند !
- دعوت به همکاری شرکتی در زمینه ی تجهیزات چشم پزشکی برای واحد فنی و مهندسی
- دعوت به همكاري يك شركت معتبر و فعال در صنعت بيمه
► تورم فعلی ناشی از ورود دولت به مسائل حاشیه ای است
استخدام مهندس برق و مهندس پزشکی آقا در تهران ◄