بانکی دات آی آر: در گذشته ارزش یک سازمان برحسب املاک، داراییهای ملموس، کارخانهها و تجهیزاتش اندازهگیری میشد، اما اخیراً خبرگان بازاریابی به این نتیجه رسیدهاندکه ارزش واقعی سازمان، جایی بیرون از آن، یعنی در اذهان خریداران بالقوه قرار داشته و این برند است که ارزش واقعی را در ذهن مشتریان ایجاد میکند.
بنابراین توجه به فعالیتهای بازاریابی به عنوان ابزاری برای حضور در ذهن مشتریان و ایجاد دارایی معنوی به نام برند، دیدگاه نسبتاً جدیدی در علم مدیریت بازاریابی محسوب میشود. باتوجه به موارد مطرح شده برند، بخش مهمی از تمامی فرهنگها در سرتاسر سیاره زمین و نیز در دنیای تجارت است. برند به افراد کمک میکند تصمیمگیری کنند و تصمیمات کوچک و همچنین تصمیمات بزرگ بگیرند.
ایجاد و ساخت برند، فراتر از ایجاد آگاهی درخصوص نام شما و وعدههایی است که به مشتریان خود دادهاید. این روند مسیری است برای ایجاد یک روح واحد و انتقال مستمر آن به داخل و خارج از شرکت به سوی تمام شرکای شما، به طوری که مشتریان شما واقعاً به آنچه برند شما نوید میدهد، دست یابند.
در همین راستا ضرورت نفوذ در اذهان در تمامی صنایع بالاخص صنعت بانکداری نیز مورد توجه قرار گرفته است. بانکهای بزرگ جهانی نشان دادند که نفوذ قدرتمند، مطلوب و منحصر به فرد در ذهن مشتریان تأثیر شگفتانگیزی بر جذب منابع مالی بینالمللی دارد.
این نکته در صنعت بانکداری ایران، بعد از ورود بانکهای خصوصی به عرصه بانکداری، به طور چشمگیری نمود پیدا کرده به گونهای که امروزه شاهد این نکته هستیم که بانکهای خصوصی، (بانکهایی که از بدو شروع فعالیت به صورت خصوصی بودهاند) از نبودن ذهنیت و برند در بانکهای دیگر استفاده کرده و با سرعت هرچه بیشتر سهم بازار خود را افزایش میدهند. این مهم باعث شده که ایجاد و حفظ جایگاه مناسب برند در اذهان مشتریان یکی از دغدغههای اصلی مدیران بازاریابی باشد.
براساس تعریف ارائه شده از انجمن بازاریابان آمریکا (1960)، برند شامل واژه، نشانه، سمبل، طرح یا ترکیبی از آنهاست که به منظور شناسایی کالا و خدمات یک فروشنده با هدف ایجاد تمایز در عرصه رقابت مورد استفاده قرار میگیرد.
اما پس از اینکه ادبیات برند طی دهههای گذشته تغییری اساسی را تجربه کرد تعاریف جدیدتری از آن ارائه شد. در این تعاریف برند شامل ساختمان، تجهیزات، اشیا و افرادی که مدیریت میشوند نیست بلکه برند ادراک یا احساسی است که مشتریان از محصولات و خدمات ما در ذهن خود دارند. در واقع برند سمبلی است که با تعداد زیادی دارایی و تعهد ذهنی پیوند خورده و هدف آن شناسایی و تمایز محصول است.
برندها به دلیل فراهم کردن کارکردهای ارزشمند برای سازمان و معرفی و متمایز ساختن محصولات آنها و تسهیل فرآیندهای دادوستد مشتریان از اهمیت بالایی برخوردار هستند و سازمانهای آینده نگر ایجاد و تعیین جایگاه مناسب برند در ذهن مشتری را از استراتژیهای رقابتی اصلی خود قرار داده و تلاش میکنند خود را در سبد انتخابهای مشتریان قرار دهند. اما مسئله اصلی هر برند قدرت وفادارسازی آن و ایجاد تصاویر معنادار برای مشتریان نسبت به رقباست.
تصویر ذهنی قوی و مشهور یک برند، تمایز را افزایش داده و تأثیر مثبتی بر رفتار مشتریان خواهد گذاشت، در واقع برند قوی باعث بالا رفتن جریان درآمد در کوتاه مدت و بلند مدت برای سازمانها خواهد شد. بنابراین برند قوی، درصدد ایجاد و حفظ تعابیر و احساسات قوی در ذهن مشتریان است.
بنابراین یکی از ضروریات مدیران ارشد هر سازمان ایجاد برندهای قدرتمندی است که ضمن عمل به وعدهها و تعهدات، قدرت و توانمندی خود را در طول زمان ارتقا داده و به سادگی در موقعیتها و شرایط مختلف به ذهن مشتری فرا خوانده شوند.
منبع: فرصت امروز