جزئیات بیشتر وام ۳۰ میلیون تومانی ساخت مسکن

 
 
مديرعامل بانك مسكن درباره وام ۳۰‌ميليون توماني ساخت مسكن گفت: در حال حاضر متقاضيان مي‌توانند در هر زمان به شعب بانك مسكن مراجعه و سپرده‌گذاري و به موقع تسهيلات لازم را دريافت كنند.

حسن كاري درباره آخرين وضعيت وام‌هاي 18‌ميليون توماني خريد مسكن توضيح داد: آخر امسال پايان برنامه وام 18‌ميليون توماني مسكن نيست و در حال حاضر هم براي تسهيلات خريد هر كسي كه سپرده‌گذاري كرده تسهيلاتش را به موقع دريافت مي‌كند. وي با بيان اينكه در حال حاضر افزايش وام 18‌ميليون توماني مسكن در دستور كار بانك نيست تصريح كرد: در حال حاضر سياست دولت و بانك توجه ويژه‌ به ساخت است نه به خريد.
به گفته مديرعامل بانك مسكن مطالبات معوق بانك مسكن بسيار محدود و در حدود ۴۰۰‌ميليارد است كه نسبتش در حدود 5/2درصد تسهيلات است. كاري با اشاره به اينكه نرخ سود تسهيلات 30‌ميليون توماني ساخت مسكن در دوره ساخت (مشاركت مدني) و بعد از دوره ساخت و فروش اقساطي) متفاوت است افزود: نرخ سود تسهيلات در دوره ساخت تابع ضوابط عقود مشاركتي اعلام شده از سوي بانك مركزي است.
اين در حالي است كه فريد جلالي عزيزپور ـ مدير طرح و برنامه بانك مسكن ـ درباره جزئيات و شرايط بيشتر وام ۳۰‌ميليون توماني ساخت مسكن گفت: اگر فردي مبلغ چهار‌ميليون و 300‌هزار تومان براي دريافت وام 30‌ميليون توماني مسكن در بانك بگذارد بعد از حدود سه سال مي‌تواند، اين وام را دريافت كند و اين در حالي است كه اگر فردي مبلغ 15‌ميليون تومان در بانك سپرده‌گذاري كند بعد از يك‌سال مي‌تواند وام 30‌ميليون توماني ساخت مسكن را دريافت كند. وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا امكان انتقال وام ساخت به خارج از تهران امكان‌پذير است، تصريح كرد: اين كار بلامانع است؛ چرا كه به هيچ وجه اين وام قابل خريد و فروش نيست و به راحتي حساب شخصي به شعبه شهرستان منتقل مي‌شود. مدير طرح و برنامه بانك مسكن درباره‌ ميزان قسط‌هاي پرداختي توضيح داد: ميزان پرداخت قسط‌ها بستگي به طول مدت ساخت دارد و اگر در دوره دو سال يك ساختمان تكميل شود پرداخت اقساط وامش با فردي كه در دوره حداكثر 18 ماهه كه ساختمان خود را مي‌سازد متفاوت است و تمام اقساط به زمان پايان كار موكول مي‌شود. وي با بيان اينكه پس از اتمام ساخت وام گيرنده بايد پنج‌ميليون تومان را نقدا با بانك تسويه حساب كند، تصريح كرد: ميزان اقساط اين تسهيلات با توجه به سقف 250‌ميليون ريال تقسيط و با مدت بازپرداخت 12 ساله در حدود 300‌هزار تومان است.
جلالي عزيزپور در پاسخ به اين پرسش كه اين وام به زمين صاف يا ساختمان نيمه كاره تعلق مي‌گيرد؟ توضيح داد: دارنده زمين بايد از سرمايه اوليه خود براي ساخت استفاده و اسكلت كار را اجرايي كند و بعد از آن به فرد، تسهيلات ساخت تعلق مي‌گيرد.

افزايش وام‌هاي مشاركتي با كارمزد 12درصد
مخبر كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي گفت: بر اساس اظهارات مدير عامل بانك مسكن، اين بانك از ابتداي سال جاري تاكنون ۶۸‌هزار فقره وام ساخت و 70‌هزار فقره وام خريد مسكن پرداخت كرده است.
ابوالقاسم رحماني با بيان اين‌كه جلسه روز گذشته كميسيون عمران با حضور مدير عامل بانك مسكن تشكيل شد، گفت: «حسن كاري» عملكرد شش ماهه بانك مسكن در پرداخت تسهيلات خريد و ساخت مسكن را تشريح كرد و از پرداخت 2‌هزار‌ميليارد توماني تسهيلات از سوي بانك مسكن سخن گفت، و در عين حال از كاهش 15‌درصدي تسهيلات‌دهي بانك مسكن خبر داد، ولي تاكيد كرد بر اساس برنامه‌هاي آتي ميزان تسهيلات دهي بانك در شش ماهه دوم سال افزايش مي‌يابد.
مخبر كميسيون عمران با استناد به اظهارات مدير عامل بانك مسكن، پرداخت وام ۳۰‌ميليون توماني مسكن را تورم‌زا ندانست و اظهار كرد: به دليل افزايش مبلغ سپرده و افزايش مدت زمان سرمايه‌گذاري سپرده‌گذاران و براساس شرايط اقتصادي كشور، مدير عامل بانك مسكن تسهيلات 30‌ميليون توماني را موجب گراني مسكن ندانست. به گفته وي، مدير عامل بانك مسكن در عين حال از تعهدات بالاي اين بانك نسبت به مسكن مهر سخن گفت. نماينده مردم اقليد عنوان كرد: بر اساس اظهارات مدير عامل بانك مسكن، نسبت وام خريد به وام ساخت 70 به 30 است كه تبديل اين نسبت به 50 – 50 از برنامه‌هاي آينده بانك مسكن است. رحماني افزود: مدير عامل بانك مسكن در آماري از پرداخت 138‌هزار فقره وام خريد و ساخت مسكن در طول شش ماهه اول سال جاري سخن گفت و افزود 68‌هزار فقره وام ساخت و 70‌هزار فقره وام خريد پرداخت كرده‌ايم.
اين نماينده مجلس ادامه داد: «كاري» بر عزم جدي بانك مسكن بر افزايش وام‌هاي مشاركتي با كارمزد 12‌درصد تاكيد كرد.
مخبر كميسيون عمران با بيان اين‌كه دبير اجلاس شهرداران آسيايي جهت ارائه گزارشي از اهداف و فعاليت‌هاي اجلاس در جلسه روز گذشته كميسيون حاضر شد، افزود: به گفته دبير اين اجلاس، اين اجلاس به تبعيت از اجلاس مجمع مجالس آسيايي با حضور شهرداران كلان شهرهاي 50 كشور آسيايي در آينده نزديك برگزار خواهد شد. رحماني به نقل از دبير اجلاس شهرداران آسيايي عنوان كرد: اين اجلاس از حيث تبادل اطلاعات و تجربيات در زمينه حمل و نقل، محيط زيست، ارتقاي خدمات شهري و تحريم‌هاي بين‌المللي و سياسي و آثار و تبعات آن بر كشورهاي آسيايي حايز اهميت است.
 
به اشتراک بگذارید
فریناز مختاری
فریناز مختاری
مقاله‌ها: 35584

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *