حقوق شهروندی دربانکداری به چه معناست؟

 

حقوق شهروندی همه موضوعات حقوقی را در بر نمی گیرد بلکه بخشی از حقوق افراد را به عنوان حقوق فرد یا مجموعه یی از افراد شامل می شود که مربوط به مسائل شهروندی آن فرد است.وقتی مفهوم بانکداری را هم به این مفهوم می افزاییم پیچیدگی آن چند برابر می شود.

به گزارش بانکی دات آی آر،در مفهوم حقوق شهروندی و بانکداری سوالات زیر مطرح می شود:

 

 

۱.آیا جریمه بانکها توسط بانک مرکزی می تواند حامی حقوق شهروندان و موجب بهبود عملکرد این دستگاهها می شود؟

۲.آیا بانک ها مجازند اطلاعات صاحبان حساب ها را به مراکز مختلف دولتی و انتظامی اطلاع دهند؟

۳. آیا اعطای وام به شرط سپرده‌گذاری توسط برخی بانکها و صندوقهای قرض الحسنه در حالی که براساس قانون بانکداری بدون ربا این اقدام فعالیت ربوی محسوب می‌شود مجاز است؟

۴.آیا فضاسازی داخلی شعب بانک غیر حرفه‌ای و نامناسب برای ارتباط با شهروندان در حقوق شهروندی قابل تعریف است؟

۵.پرسنل باجه‌ها عموما با طلبکاری و بد اخلاقی با شهروندان رفتار می‌کنند در حقوق شهروندی مستوجب چه جریمه ای هستند؟

۶.صف‌های همیشه طولانی در بانک  آزار دهنده و وقت تلف کن تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟

از جمله  دیگر مسئولیت های دولت در زمینه حقوق شهروندی در بانکداری حفاظت از پس‌اندازها، با بازرسی از بانک‌ها و ضمانت حساب‌های بانکی است.

تا قبل از این در ایران، شهروندی تنها از منظر شهر و شهرنشینی مطرح می‌گردید و شهروندی رابطه متقابل یک شهرنشین با شهر و مدیران شهری و شهرداری دیده می‌شد اما استفاده از واژه شهروند و شهروندی یا حقوق شهروندی در سال‌های اخیر در میان حقوقدانان و مجامع قانونی و حقوقی دید جامع تری یافت.به طوری که در اغلب حوزه ها از جمله بانکداری مطرح و تا حدودی اجرایی شد.

برخی بانک ها با توجه به اهمیت حقوق شهرونی اقداماتی برای رعایت حقوق شهروندان انجام داده اند که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:

۱-تشکیل ستاد صیانت از حریم و امنیت اجتماعی و حقوق شهروندی
۲-چاپ بروشورهای راهنمای هیأت بانکی و در دسترس قراردادن مشتریان
۳-در اختیار قراردادن فرمهای نظرسنجی از مشتریان در واحدهای بانک
۴-نصب صندوق شکایات و پیشنهادات در واحدهای بانک
۵-راه اندازی سامانه رسیدگی به شکایات در دیدارگاه الکترونیکی
۶-امکان برقراری ارتباط مستقیم با مدیرعامل بانک از طریق دیدارگاه الکترونیکی
۷-امکان برقراری ارتباط با مرکز توسط شهروندان با شماره تلفن
۸-دسترسی شهروندان به آئین نامه ها ، رویه ها ، محاسبات و هزینه ها در دیدارگاه الکترونیکی
۹-دسترسی به تالار گفتگو و طرح سوالات شهروندان و دریافت پاسخ از طریق دیدارگاه الکترونیکی
۱۰-ارسال پیامک در خصوص تراکنش های حسابهای مشتریان
۱۱-اطلاع رسانی به گیرندگان تسهیلات چند روز مانده به سررسید اقساط از طریق پیامک
۱۲-اخذ صورتحساب از طریق دستگاههای نمابر ، گوشی همراه و اینترنت

به نظر شما بانک های کشور تا کنون تا چه میزان در رعایت حقوق شهروندی مردم کشور موفق بوده اند؟

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

 

به اشتراک بگذارید
فریناز مختاری
فریناز مختاری
مقاله‌ها: 35586

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *