حکایت ون های چینی که تاکسی تهران شدند

اگر در روزهاي داغ تابستان بدون ورزش كردن قصد لاغر شدن داريد، پيشنهاد مي كنيم سوار صندلي عقب يكي از تاكسي هاي ون شويد تا در كمتر از چند دقيقه ،لاغري از طريق سوناي متحرك را تجربه كنيد!

اين روزها كه بحث اجراي قانون هدفمندي يارانه ها و افزايش كرايه هاي حمل ونقل در كشور از هميشه داغ تر شده، موضوع استفاده از وسايل حمل ونقل عمومي نيز براي مردم بيش از گذشته اهميت پيدا كرده است.

درواقع بعد از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها تقاضاي مردم براي استفاده از سيستم حمل ونقل عمومي ارزان به شدت افزايش يافت.

از سوي ديگر دولت و شهرداري ها نيز به منظور ترويج استفاده از وسايل حمل ونقل عمومي در كشور طي سال هاي اخير برنامه هاي زيادي مانند تحويل تعداد زيادي اتوبوس به ناوگان اتوبوس راني كشور را به اجرا درآوردند.

اما يكي از نمونه هاي به نسبت ناموفق ترويج استفاده از وسايل حمل ونقل عمومي در كشور را مي توان استفاده از ون هاي چيني دانست.
استفاده از ون هاي چيني از زماني كه شما مي خواهيد سوار آنها شويد تا زماني كه از آن پياده مي شويد، برايتان دردسرساز است!

اگر شانس با شما يار باشد، هنگام سوار يا پياده شدن سرتان به سقف ون نمي خورد. در حين حركت نيز روي صندلي ها احساس چندان راحتي نداريد و در صورت عبور ون از روي موانع حتي كوچك با شدت هر چه تمام از روي صندلي خود به بالا و پايين پرتاب مي شويد.

اما اين پايان ماجرا نيست. چون برخي رانندگان ون، خودرو خود را به مخزن گاز مجهز مي كنند كه نصب اين مخزن باعث مي شود رديف آخر صندلي هاي ون به ميزان قابل ملاحظه اي بالا رفته و سرنشينان اين قسمت از ون حين عبور خودرو از روي موانع عملا سرشان به سقف خودرو برخورد مي كند.

از سوي ديگر در روزهاي داغ تابستان نيز نشستن در تاكسي هاي ون عملا غيرممكن مي شود و برخي اوقات دماي داخل كابين به حدي بالا مي رود كه مسافران به شدت كلافه مي شوند. اين درحالي است كه منافذ ورود و خروج هواي ون نيز چندان مناسب نبوده؛ به طوري كه در برخي از انواع ون ها وقتي مسافري پنجره كنار خود را باز مي كند عملا مانع باز شدن پنجره مسافر عقبي مي شود.

اما اگر در جلوي صف ايستاده و در پي نشستن روي صندلي رديف جلو ون هستيد تا در مسير احساس راحتي بيشتري داشته باشيد، بهتر است زياد دلتان را خوش نكنيد!

حتي سرنشين رديف جلو ون نيز هنگام نشستن روي صندلي احساس چندان راحتي ندارد، زيرا فضاي كافي براي قرار دادن پا در آن وجود ندارد و مسافر مجبور است در طول مسير پاي خود را به صورت كج قرار دهد. همچنين در صورتي كه پنجره كنار سرنشين جلو باز نباشد، فرد در طول رسيدن به مقصد هيچ نقطه اي براي تكيه دادن دست هاي خود ندارد تا احساس راحتي كند.

باز وبسته كردن در ون هاي چيني نيز دردسرهاي زيادي دارد و بسياري از افراد مسن و حتي زنان قادر نيستند اين درها را باز يا بسته كنند و فقط در صورتي كه درهاي ون برقي باشند، براي سرنشينان سهولت ايجاد مي شود.

نكته جالب اينجاست با توجه به اين كه كرايه تاكسي هاي ون با تاكسي هاي سواري تفاوت چنداني ندارد، به همين دليل مردم نيز مدتهاست كه تمايل چنداني به استفاده از ون نشان نمي دهند و با درنظرگرفتن تمامي معايب فوق بايد به مردم كاملا حق داد كه اين خودروها را ناديده بگيرند. اين درحالي است كه برخي از رانندگان تاكسي هاي ون نيز براي تشويق مردم به سوارشدن مشتريان مبلغي كمتر از تاكسي هاي سواري از مردم دريافت مي كنند كه اين كار نيز تابع قانون خاصي نيست.

تاكنون بسياري از كارشناسان نسبت به استفاده از ون هاي چيني در ناوگان حمل و نقل عمومي كشور انتقاد كرده اند.

محمد جواد به آبادی

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

به اشتراک بگذارید
فریناز مختاری
فریناز مختاری
مقاله‌ها: 35586

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *