داستانِ فکر کردن در بانک انصار !

 

امروزه بیلبوردها به لحاظ خاص بودن، کالاها و خدمات بزرگ را تبلیغ می کنند و مخاطبین بی شماری که فرصت تماشای تلویزیون و سایر رسانه ها را ندارند در خیابان ها و بزرگراه ها و… مخاطب تبلیغات بیلبوردها قرار می گیرند. اما به نظر می‌رسد، این نوع تبلیغ صرفاً رقابتی بی‌دلیل و بی‌نتیجه را بین بانک‌ها به وجود آورده تا برای کسب تعداد بیشتر تابلو‌های تبلیغاتی بجنگند و هزینه‌ کنند بی آنکه نتیجه‌ی خاصی در انتظار باشد. و به تعبیر استراتژیست ها، اکنون تبلیغ برای بانک به یک Competitive Parity تبدیل شده. به این معنی که اگر تبلیغ بکنند هیچ خاصیتی نخواهد داشت اما اگر تبلیغ نکنند این خطر وجود دارد که بخشی از بازار را از دست بدهند!

بانک انصار که با هدف کمک به ایجاد فضای رقابتی سالم، تشویق به پس انداز و سرمایه گذاری و حفظ حقوق سرمایه گذاران از سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را آغاز کرد، مدت هاست که از تبلیغات محیطی برای کمپین های گوناگون خود استفاده می کند. «چترتو برعکس کن!»، «تمام الکترونیک کن» و «نزدیک شدن قلب ها» شعار کمپین های گذشته ی بانک انصار بوده اند که بدون شک بارها و بارها تبلیغات آنها را در فضای شهر دیده اید.

«فکرشو بکن…» عنوانی رایج و کلیشه ای است که به صورت شعار تبلیغاتی در طرح جدید بانک انصار مورد استفاده قرار گرفته؛ به کار بردن سه نقطه پس از این عنوان طوری ست که مخاطب را دعوت به کمی تامل و رویا پردازی می کند و به او این امکان را می دهد که این جمله را آن طور که دوست دارد به اتمام برساند اما استفاده از طرح ابری که پر از تراول های پانصد هزار ريالی است اجازه ی این رویاپردازی را از مخاطب می گیرد و ذهن او را فورا به سوی پول، قرعه کشی و جایزه معطوف می کند.

طراحی گرافیکی ساده این اثر نمایانگر ایده ی خلاقانه و جذابی نیست. تصویر ابر که نماد رویاپردازی و خیالبافی است بارها و بارها در تبلیغات مختلف دیده شده و رویای پول و مادیات نیز به طور مستقیم در تصویر نمایان است.

استفاده از رنگ قرمز در تبلیغات به معنای هشدار و آگاهی دادن به مخاطب است. از این رنگ برای اعلام رویدادهای بزرگ استفاده می شود اما طرح ساده و جمله ی کلیشه ای به کاربرده شده در تبلیغ لذت غافلگیری را از مخاطب سلب می کند.

به طور کلی می توان گفت این نوع تبلیغات نه تنها اجازه ی تفکر را از مخاطب می گیرند بلکه با استفاده از ساده ترین علایم و نمادهای طراحی و نوشتاری، شعور او را نیز زیر سوال می برند.

اما باید گفت که حجم بمباران تبلیغات بیهوده و بی‌خاصیت، فقط به صنعت بانکداری محدود نیست.  متاسفانه این روزها کم نیستند طرح های تبلیغاتی که در پایین ترین سطح از دنیای تبلیغات قرار دارند و فهم و آگاهی مخاطبین خود را نشانه گرفته اند.

به اشتراک بگذارید
فریناز مختاری
فریناز مختاری
مقاله‌ها: 35594

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *