درآمد ۱۵۴۰میلیارد تومانی از محل جریمه دیرکرد

برابر عملکرد سود و زیان چهار بانک خصوصی پارسیان، سرمایه، کارآفرین و اقتصاد نوین به همراه دو بانک صادرات و توسعه صادرات ایران، جمع کل سود وجه التزام دریافتی (سود حاصل از دیرکرد پرداخت اقساط تسهیلات معوق شده) این شش بانک در بخش غیرمشاع بالغ بر ۱۵۳۹.۸۹ میلیارد تومان بوده است.

براساس صورت های سود و زیان بانک ها در بین شش بانک مورد بررسی بانک صادرات با ۶۸۴.۸۷میلیارد تومان بیشترین سود را از محل سود دیرکرد اقساط تسهیلات پرداختی دریافت کرده و بانک های پارسیان، توسعه صادرات ایران، اقتصاد نوین، کارآفرین و سرمایه به ترتیب با ۶۰۲.۷ ،۱۰۹.۸۸ ، ۷۵.۹۷، ۵۶.۲۹ و ۱۰.۱۸ میلیارد تومان در رتبه های دوم تا ششم کسب سود در بخش سود وجه التزام دریافتی و در بین شش بانک مورد بررسی قرار دارند.

سود تسهیلات پرداختی چهار بانک پارسیان، سرمایه، کارآفرین و اقتصاد نوین بابت عقود اسلامی در سال ۱۳۸۶ به ترتیب اعلامی برابر با۱۴۱۶.۲۲ ، ۶۳.۸۴ ، ۲۱۳.۷۲ و ۷۸۸.۱۰ میلیارد تومان بوده است.

درصد نسبت سود وجه التزام دریافتی به سود تسهیلات پرداختی بانک های پارسیان، سرمایه، کارآفرین و اقتصاد نوین به ترتیب برابر با۴۲.۵۶،۱۵.۹۵، ۲۶.۳۴ و۹.۶۳ درصد است.

آنچه از آمار فوق می توان نتیجه گرفت آن است که سود وجه التزام دریافتی یا همان سود دریافتی بانک ها بابت تاخیر در پرداخت اقساط وام دریافتی، بخش قابل توجهی از سود بانک های دولتی و خصوصی را در سال ۱۳۸۶ تشکیل داده است.

یادآور می شود چون غیر از بانک های دولتی صادرات و توسعه صادرات و بانک های خصوصی پارسیان، سرمایه، اقتصاد نوین و کارآفرین، صورت سود و زیان سایر بانک های دولتی و خصوصی در سال ۱۳۸۱ قابل دسترسی در سایت بانک ها نبوددر نتیجه رقم ۱۵۴۰ میلیارد تومانی تنها مربوط به این شش بانک است و در صورتی که حدود ۱۲ بانک دیگر را به این اقلام اضافه کنیم احتمالاً جریمه دیرکرد کل سیستم بانکی بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان خواهد بود که یک ششم جمع کل معوقه های بانکی بالغ بر ۳۰ تریلیون تومان سیستم بانکی است.

منبع: روزنامه سرمایه

به اشتراک بگذارید
فریناز مختاری
فریناز مختاری
مقاله‌ها: 35594

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *