بانکی: بر اساس بخشنامه بانك مركزي كه از نيمه دوم مهر ماه سال جاري لازمالاجرا شده در طول يك سال بانكها از محل دريافت قبوض تلفن همراه و ثابت حدود 200ميليارد تومان درآمد كسب ميكنند كه اين امر منجر به نارضايتي بسياري از مشتركان كم حرف تلفن همراه و ثابت شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، بر اساس بخشنامه بانك مركزي كه از نيمه دوم مهرماه سال جاري لازمالاجرا شده، بانكها در قبال پذيرش هر نوع قبض تلفنهاي ثابت و همراه، مبلغ 600 تومان – 200 تومان از مشتري و 400 تومان از شركت مخابرات به عنوان كارمزد دريافت ميكنند.
در حال حاضر بيش از ۲۴ميليون مشترك تلفن ثابت و بيش از 28ميليون مشترك تلفن همراه (تنها مشترك همراه اول) در كشور وجود دارد.
با اين حساب شركت مخابرات در طول يك سال بايد ۱۳۰ميليارد تومان به حساب بانكها واريز كند و در اين بين مردم بيش از 60ميليارد تومان بايد براي پرداخت قبوض خود هزينه كنند.
ولي سوال اصلي اينجا است كه تعداد مشتركاني كه قبوض كمتر از ۳هزار توماني دارند، در شركت مخابرات ايران كم نيست و بنابراين پرداخت 200 تومان كارمزد براي مشتركان گران به حساب ميآيد و براي شركت مخابرات ايران نيز رقم 130ميليارد تومان (براساس تعداد مشتركان) رقم كوچكي نيست.
در حال حاضر شركت مخابرات ايران طرحهايي براي جايگزيني پرداخت حضوري در بانكها را در دستور كار دارد. پرداخت اينترنتي، تماس با شماره 1818 و دفاتر خدمات ارتباطي از جمله اين روشها است. البته مشتركان اكنون ميتوانند از طريق عابر بانك قبوض خود را با داشتن كارت بانكي عضو شتاب پرداخت كنند.
پرداخت اينترنتي نيز براي هر تراكنش ۱۰۰ تومان كارمزد در پي دارد.
در روش دفاتر خدمات ارتباطي مشتركان تلفن همراه شركت ارتباطات سيار ايران و ثابت با مراجعه به دفاتر خدمات ارتباطي ميتوانند بدون پرداخت كارمزد، قبوض خود را پرداخت كنند.
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد