بازاریابی ویدئویی، یکی از محبوبترین و پربازدهترین روندهای بازاریابی امروزی است که بیش از هر کمپین دیگری، نرخ تعاملات کاربران را افزایش میدهد.
زمانیکه میخواهید برای بودجه و تلاشهای بازاریابی شرکت، برنامهریزی کنید، با انتخابهای متعددی روبهرو میشوید. بسته به بودجه، اهداف، جدول زمانی و متغیرهای دیگر، احتمالاً روی استراتژیهایی مانند پرداخت بابت هر کلیک (PPC)، بهینهسازی موتور جستوجو (SEO)، رسانههای اجتماعی و شاید بازاریابی ایمیلی متمرکز میشوید. بااینحال اگر بهدنبال راهی برای افزایش آگاهی از برند خود هستید، باید راه جذابتری برای ارتباط با مشتریان پیدا کنید. شما باید داستانی را برای مخاطبان خود تعریف کنید که مأموریت و هدف برند را بهطور دقیق به تصویر بکشد. بهترین راهکاری که در سال ۲۰۱۹ شما را به این مقصد میرساند، سرمایهگذاری روی بازاریابی ویدئویی یا Video Marketing است. اگر تابهحال در مورد بهرهگیری از ویدئو بهعنوان ابزاری که شما را به اهداف شرکت نزدیکتر میکند فکر نکردهاید، حالا زمان مناسبی است:
- مردم به کمک ویدئو و ابزارهای بصری، ۶۵ درصد اطلاعات را به مدت سه روز یا بیشتر در ذهن نگه میدارند.
- تمایل مصرفکنندگان به مشاهدهی ویدئوهای بازاریابی، چهار برابر تمایل آنها به مطالعهی اطلاعات متنی است.
- زمانیکه پستهای شبکههای اجتماعی حاوی ویدئو هستند، تعامل ارگانیک کاربران را بهشدت افزایش میدهند.
- بازدهی مالی محتوای ویدئویی، تقریباً ۱۲ برابر ترکیب متن و تصویر است.
- در حال حاضر ۸۷ درصد از بازاریابان آنلاین، در استراتژیهای خود از ویدئو مارکتینگ استفاده میکنند.
همچنین شرکتهایی که در بازاریابی خود از محتوای ویدئویی استفاده میکنند ۲۷ درصد نرخ کلیک (CTR) و ۳۴ درصد نرخ تبدیل بیشتری دارند و درآمد سالانهی آنها نیز تا ۴۹ درصد رشد سریعتری را تجربه میکند.
ویدئو مارکتینگ چیست؟
شاید در نگاه اول، ویدئو مارکتینگ فرایندی مبهم، گران و پیچیدهای به نظر برسد، ولی واقعاً اینطور نیست. ویدئو مارکتینگ میتواند بهسادگی ِتصویربرداری ازطریق تلفن همراه و اضافه کردن موسیقی مناسب و لوگوی شرکت باشد. بهتر است در این زمینه از تعابیر غیرضروری اجتناب کنیم: بازاریابی ویدئویی یعنی ویدئو را به شیوهای به استراتژی بازاریابی خود اضافه کنید که نرخ شناخت و آگاهی از برند شما افزایش پیدا کند. همهی ویدئوهای دارای اسپانسر که در شبکههای اجتماعی بهصورت پاپ آپ (Pop Up) مشاهده میکنید، خبرنامههای ایمیلی که در آنها فیلمی به نمایش درمیآید، ویدئوهایی که در صفحات اصلی وبسایتها و وبلاگها تعبیه میشود، انواعی از بازاریابی ایمیلی هستند.
مزایای ویدئو مارکتینگ
۱- افزایش نرخ تبدیل
تاکنون تحقیقات متعددی به رابطهی مثبت ویدئو و افزایش نرخ تبدیل اشاره کردهاند. یک ویدیوی قانعکننده، کاملاً رفتار مشتریان بالقوه را تحت تأثیر قرار میدهد و حتی یک بازدیدکنندهی ساده را به یک لید (مخاطب بالقوه) تبدیل میکند. اگر تیم بازاریابی بتواند ازطریق یک فیلم تأثیرگذار، احساسات و هیجانات درستی را در بینندگان به وجود آورد، به ابزار بازاریابی قدرتمندی دست یافته است. از طرف دیگر ویدئو میتواند نکات آموزشی محصول و گواهینامههای مرتبط را بهتر به تصویر بکشد، که بهنوبهی خود نرخ تبدیل را با شتاب فزایندهای بالا میبرد.
۲- ویدئو تأثیر فوقالعادهای روی کمپینهای ایمیل مارکتینگ دارد
حجم بالای ایمیلهای اسپم، بازاریابی ایمیلی را با چالشی جدی مواجه کرده است و برندها بهسختی تلاش میکنند فهرست مخاطبان را به باز کردن ایمیلهای خود تشویق کنند. طبق آمار، اگر از واژهی «ویدئو» در عنوان ایمیلهای شرکت استفاده کنید، احتمال باز شدن ایمیلهای شما بهشدت افزایش پیدا میکند. شاید عجیب به نظر برسد ولی ایمیلهایی که حاوی ویدئو هستند، بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد بیشتر از سایر ایمیلها باز میشوند. در اغلب موارد، نمیتوانیم منکر شویم که تماشای یک ویدئو سادهتر از مطالعهی محتوای متنی است؛ مخصوصاً اگر در ویدیوها، روش استفاده از محصول یا نکاتی را نمایش دهید که ازطریق توصیفات متنی، بهسادگی قابلدرک نیستند، بازدهی ویدئو را بیشتر میکنید.
– موتورهای جستوجو عاشق ویدئو هستند
موتورهای جستوجو بهدنبال محتوایی هستند که تعامل بیشتری با مخاطبان برقرار میکند. هیچچیز بهاندازهی ویدئو، کاربران را به مدت بیشتری در صفحات وبسایت نگه نمیدارد. همچنین نباید یوتیوب را بهعنوان دومین موتور جستجوی بزرگ بعد از گوگل، فراموش کنیم. اگر ویدیوهای بازاریابی را علاوهبر وبسایت، در یوتیوب نیز آپلود کنید، بهاحتمال بیشتری در نتایج موتورهای جستوجو دیده میشوید. بهعلاوه اگر ویدئو خود را در شبکههای اجتماعی نیز پروموت کنید، شانس دیده شدن شما از این سقف نیز بیشتر میشود.
۳- افزایش اعتمادسازی و اعتبار برند
ویدئو راهی عالی برای ساخت «شخصیت برند» است و به شما امکان میدهد با بینندگان ارتباط برقرار کرده و اعتماد آنها را جلب کنید. ۹۰ درصد از کاربران معتقدند که ویدیوهای محصول، در فرایندی تصمیمگیری آنها مفید واقع میشوند. هرچه ویدیوهای بیشتری درزمینهی آموزش و اطلاعرسانی به مشتریان تولید کنید، پایههای اعتماد به برند را تقویت میکنید. همانطور که میدانید، افزایش اعتماد مخاطبان در صنعت بازاریابی معادل است با افزایش فروش.
۴- ویدئو احتمال به اشتراکگذاری محتوا را بالا میبرد
باید این واقعیت را بپذیریم که در عصر ویدیوهای ویروسی زندگی میکنیم (بازاریابی ویروسی). ۹۲ در صد از مصرفکنندگان ویدیوهای موبایل، فیلمهایی را که میبینند، با دیگران به اشتراک میگذارند. پس شما فرصت خوبی در اختیاردارید تا با ویدیوهای جالب و سرگرمکننده، همهچیز را در مورد شرکت خود نشان دهید.
۵- ویدئو از ROI بالایی برخوردار است
۸۳ درصد از کسبوکارها معتقدند که ویدئو، نرخ بازگشت سرمایهی فوقالعادهای دارد. گرچه ویدئو سادهترین و ارزانترین راه تولید محتوا نیست، ولی در طول زمان ارزش و بازدهی عالی خود را نشان میدهد. از طرف دیگر، ابزارهای آنلاین ویرایش ویدئو، دائماً در حال بهبود هستند و استفاده از آنها هرروز مقرونبهصرفهتر میشود. شما در حال حاضر با گوشی هوشمند خود نیز میتوانید ویدیوهای زیبایی بسازید.
نکتهی مهم: نیازی نیست که حتماً ویدیوی بینقصی بسازید. محتوای سناریو بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد.
ویدئو مارکتینگ برای چه کسبوکارهایی مناسب است؟
پاسخ این سؤال سخت نیست: همهی کسبوکارها. صرفنظر از اینکه چه محصولی تولید میکنید و در چه صنعت یا بازاری در حال رقابت هستید، ویدیوها برای بازاریابی وبسایت یا وبلاگ شما ابزاری ضروری به شما میروند. اگر تاکنون نتیجهی مثبتی از بازاریابی ویدیویی نگرفتهاید، احتمالاً روی گزینهی اشتباهی دست گذاشتهاید. همانطور که در ادامهی این مطلب خواهید دید، بازاریابی ویدیویی از جنبههای مختلف، به دستههای کاملاً متنوعی تقسیم میشود.
انواع بازاریابی ویدیویی
پیش از آنکه فیلمبرداری را شروع کنید، باید نوع ویدیوی موردنظر خود را مشخص کنید. فهرست زیر در مرحلهی اول به شما کمک میکند تا انتخاب مناسبی داشته باشید:
۱- دمو
ویدیوهای دمو (Demo Videos) نشان میدهند که محصول شما چگونه کار میکند. در ویدئو دمو، شما بینندگان را در یک تور نرمافزاری همراهی میکنید و نحوهی استفاده از محصول را توضیح میدهید. یا محصول فیزیکی را جعبه گشایی و آزمایش میکنید.
۲- ویدیوهای برند
ویدیوهای برند معمولاً بهعنوان بخشی از یک کمپین تبلیغاتی بزرگتر ساخته میشوند و دیدگاه، مأموریت یا محصولات و خدمات سطح بالای شرکت را نمایش میدهند. هدف از فیلمهای برند، ایجاد آگاهی در مورد شرکت و جذب مخاطبان هدف است.
۳- فیلم رویدادها
اگر کسبوکار شما میزبان یک کنفرانس، میزگرد، حامی مالی یا هر نوع رویداد دیگری است، میتوانید مصاحبههای جالبی ترتیب دهید و از آنها، یا از سخنرانیهای باکیفیت تصویربرداری کنید.
۴- مصاحبه با کارشناسان
مصاحبه با کارشناسان داخلی یا رهبران فکری صنعت، یک راه عالی برای اعتمادسازی و نشان دادن اعتبار برند به مخاطبان هدف است. اینفلوئنسرهای صنعت خود را شناسایی کنید و صرفنظر از اینکه دیدگاه موردنظر شما را به اشتراک میگذارند یا خیر، نظرات و مباحثات آنها را به مخاطبان نشان دهید.
۵- فیلمهای آموزشی
ویدیوهای آموزشی میتوانند نکات جدیدی به مخاطبان شما یاد بدهند، یا برای ارائهی اطلاعات بیشتر در مورد کسبوکار و راهحلهای شما ساخته شوند. بهعلاوه تیمهای فروش و خدمات نیز در زمان کار با مشتریان، از این فیلمها استفاده میکنند. به یاد داشته باشید که ویدئوهایی که نحوهی انجام کاری را توضیح میدهند، نام برند را در صنعت مربوطه ماندگار میکنند.
۶- ویدیوهای توضیحاتی
این ویدیوها باید به مخاطبان نشان دهند که چرا به محصولات یا خدمات شما نیاز دارند. بسیاری از فیلمهای توضیحی، روی یک سفر تخیلی پرسونای خریدار تمرکز میکنند که پی یافتن راهحلی برای یک مشکل است. این شخص با خرید محصولات یا خدمات شرکت، مسئله را برطرف میکند.
۷- فیلم مطالعات موردی و تصدیق مشتریان
مخاطبان بالقوه، میخواهند اطمینان پیدا کنند که محصول شما میتواند مشکل آنها را حل کند. یکی از بهترین راههای اثبات این موضوع، ساخت ویدیوهای مطالعات موردی است که مشتریان وفادار و خشنود شما را به تصویر میکشد. این افراد بهترین پشتیبانان و مدافعان شما هستند. این مشتریان جلوی دوربین، چالشهای خود را یادآوری میکنند و توضیح میدهند که شرکت شما چگونه به آنها کمک کرده است.
۸- فیلمهای زنده
ویدیوهای زنده یا لایو، پشتصحنه و چشمانداز خاص شرکت را به مخاطبان نشان میدهند. فیلمهای زنده، نرخ و مدت تعاملات را بهشدت افزایش میدهند. مدتزمانیکه کاربران برای تماشای ویدیوهای زنده صرف میکنند، ۸.۱ برابر ویدیوهای عادی است. فیلم زندهی مصاحبهها، سخنرانیها و رویدادها، مخاطبان را تشویق میکند که نظرات خود را ارسال کنند و سؤالات بیشتری بپرسند.
۹- پیامهای شخصی
ویدئو میتواند به راه بسیار خلاقانهای برای ادامهی مکالمه یا پاسخ دادن به افراد (ازطریق ایمیل یا سایر کانالها) تبدیل شود. شما میتوانید به کمک نرمافزارها یا ابزارهای آنلاین، توصیههای شخصیسازیشده را در قالب ویدئو آماده کنید. این فیلمها تجربهای دلپذیر و منحصربهفرد به مخاطبان شما ارائه میدهند و آنها را به سمت سفر خریدار هدایت میکنند.