در دنیای امروزی،مشتری حرف اول و آخر را در کسب و کار میزند.برای اینکه بتوانیم با مشتری مداری به خواسته های خود برسیم،۸ گام طلایی را معرفی می نماییم.
۱. برای جذب مشتری جدید هیچ گاه از مشتری قدیمی غافل نشوید.
اگر چه جذب مشتری جدید کاری جذاب است،ولی اگر مشتری قدیمی چنین بپندارد که اهمیت خود را از دست داده است از شما دور خواهد شد .
۲.پس از بروز مساله(از نظر ارتباط با مشتری)هر چه سریع تر آن را حل کنید.
هیچ سازمان، کالا یا خدمتی نمی تواند برای همیشه کامل باشد. در ارتباط سازمان با مشتری امکان دارد، مساله یا شکایتی به وجود بیاید.اگر سازمانی بتواند ثابت کند که در برابر مشتری پاسخ گوست و برای او ارزش قائل شود، در آن صورت شکایت تبدیل به ابراز نظر مثبت و موجب افزایش وفاداری مشتری خواهد شد.معمولا افراد آخرین رویداد را بیشتر در ذهن خود نگه می دارند و اگر آخرین رویداد این باشد که سازمان برای حل مساله دریغ نکرده است، این اقدام میتواند موجب حفظ و تقویت ارتباط با مشتری شود.کل داستان در این است که مشتریان ناراضی بیش از مشتریان راضی، دوست و رفیق دارند.از همین دیدگاه تمایل بیشتری دارند که درباره حرکت نامناسب یک فروشگاه یا نارضایتی خود از یک محصول و خدمات به دوستان، خانواده و همتایان بگویند، ولی درباره خوبی سازمان یا فروشگاه سخن زیادی بر زبان نمیارند.
۳همیشه حالت بدون باخت به وجود بیاورید.
هیچ گاه نباید مشتری بازنده باشد. اگر در یک معامله مشتری بازنده باشد، احتمال کمی وجود دارد که باز هم به آن فروشگاه مراجعه یا از همان محصول استفاده کند.در اینجا دو راه حل وجود دارد که هم مشتری و هم فروشنده می توانند برنده باشند: الف) فروشنده برای حفظ مشتری و افزایش وفاداری او در مواردی سود کم را تحمل کند.البته برای یک دوره کوتاه مدت.ب) دادن پاداش، بابت وفاداری مشتری که در نتیجه در هر معامله سود فروشنده اندکی کمتر می شود ولی با افزایش تعداد مشتری ها این کمبود جبران خواهد شد.
۴.همیشه حق با مشتری نیست ولی مساله مهم تفهیم این موضوع به مشتری است.
اغلب مشتری مرتکب اشتباه می شود.امکان دارد مشتری انتظارات نامعقولی داشته باشد.این یک واقعیت است که سازمان بدون مشتری نمی تواند وجود داشته باشد اما کارکنان واحد فروش باید بتوانند به مشتری تفهیم کنند که اشتباه از جانب او بوده است، ولی باید در این کار ظرافت عمل وجود داشته باشد.
۵مشتری خواستار لذت است نه تامین رضایت.
فقط تامین رضایت مشتری موجب ایجاد وفاداری وی نسبت به سازمان نخواهد شد،بلکه لذت بردن از محصول و خدمات موجب افزایش وفاداری خواهد شد. اگر سازمان ها بتوانند با مشتریان صمیمی شوند و به خواست مشتری گوش دهند موجب خواهند شد که آنان از این رابطه لذت ببرند. برای اینکه مشتری از محصول لذت ببرد نباید هزینه محتمل شود. اگر خدمت ارائه شده از حد انتظار بیشتر باشد، موجب لذت بردن وی از این خدمت خواهد شد.
۶.نباید فراموش کرد که مشتری حق انتخاب دارد.
از آنجا که بازارها روز به روز بیشتر می شوند، هیچ سازمانی نمی تواند در مورد وفاداری مشتریان مطمئن باشد. بسیاری از مشتریان به ظاهر راضی به محض اینکه روزنه ای پیدا شود به شرکت رقیب روی می آورند. هر سازمانی که متوجه وجود فرصتی شود باید تماس های خود را با مشتریان بیشتر و رابطه را تقویت نماید. یک تلفن به مشتری برای آگاهی از دیدگاه وی درباره خرید می تواند رابطه را تقویت نماید.
۷.برای پی بردن به خواست مشتری به حرف های او گوش فرا دهید.
دوره ای که سازمان ها تصمیم می گرفتند چه کالایی را عرضه کنند و سپس آن را به مشتری تحمیل می کردند به سرعت به پایان می رسد. تنها راهی که می توان متوجه خواست مشتری شد این است که به حرف های آن ها گوش فرا دهیم. اگر کسی حرف بزند و ما به او گوش ندهیم، با ما خداحافظی خواهد کرد. ارتباط بامشتری بر پایه همین اصل قرار دارد. یکی از سریعترین راه ها برای از دست دادن مشتری این است که آنها را نادیده گرفته و به آنها توجه نکنیم.
۸.خود را به جای مشتری بگذارید تا احساسات او را درک کنید.
همیشه ارزش آن را دارد که خود را به عنوان مشتری بدانید که به سازمان وارد می شود. همیشه خود را به جای مشتری بگذارید و آنگاه بپرسید: آیا این سازمان از ورود من استقبال به عمل می آورد؟ هر قدر مشتری را بیشتر درک کنید توازن بین مشتری و محصول به صورتی در می آید که کفه ترازو به نفع مشتری سنگین تر خواهد شد.
نسرین مشایخی
اخبار منتخب بانکی دات آی آر:
=================
- معرفی برترین بانک های ایرانی
- ۱۰ سایتی که باید پیش از مرگ ببینید
- ماچوپیچو, یکی از عجایب هفتگانه دنیای متمدن
- نرم افزارهای مفید برای ویندوز+لینک دانلود (۱)
- گروه ۸ را چقدر می شناسید؟
- سپرده طلا,شرعی یا غیر شرعی وسوسه این است
- ۱۰ کاربرد لینوکس برای زندگی بهتر؛ زندگی به سبک پنگوئنی
- بانک مرکزی به بانک آریا مجوز نداد
- شکردشت عروس زیبای تالش+تصویر
- ۹ وجه تمایز كارآفرینان موفق و ناموفق
- ۱۰ اقتصاد برتر نوظهور در دنیا
- خودروهایی که چینی ها با مهارت تمام کپی کرده اند + عکس
- چرا از وقت خود به درستی استفاده نمی کنیم؟
- ۹ روش فروشگاه ها برای وادار کردن شما به خرید بیشتر
- ساعت کار شعب بانک سامان در ماه مبارک رمضان
- ۹ آنتی ویروس رایگان + لینک دانلود
- معروفترین افرادی که از راه غذاثروتمند شدند+عکس
- در دستگاه خودپرداز چه خبر است؟
- استخدام بشرط زبان ریختن وظاهرخوب…
- پانزده راه جدید برای لذت بردن از فایرفاکس! – ۳
- پرسپولیس بیشتر از استقلال می ارزد!!
- ۱۱ رمز موفقیت از زبان بانوی اول فیس بوک – 2
- ۷ حسن و ۴ عیب تبلیغات تلویزیونی
- پانزده راه جدید برای لذت بردن از فایرفاکس! – ۲
- گزارش/ یارانه نقدی خانوارها کجا خرج می شود؟
- گزارش تصویری/ آکوا تاور، آسمان خراشی شگفت انگیز در شیکاگو
- پانزده راه جدید برای لذت بردن از فایرفاکس! – ۱
- کوری بنری، پدیده ای عجیب در بازاریابی اینترنتی
- گشايش نماد بانك گردشگري در فرابورس از ۵ مرداد ۹۰
- پس از ۱۵ سال جايگاه نوکيا به اپل رسيد!
- ۱۱ رمز موفقیت از زبان بانوی اول فیس بوک – ۱
- گرانقیمت ترین مربیان فوتبال دنیا + عکس
- تاریخچه بزرگترین کافی شاپ زنجیره ای جهان،نماد کارآفرینی!