شرکتی به نام ” Spain’s Inditex” بزرگترین تولید کننده پوشاک در اروپا و یکی از حامیان Zara اعلام کرده است که با فروش زیادی که به خارج و به ویژه به آسیا داشته به سود بالایی دست یافته است که خود جبران کننده وضعیت کساد درخواست لوازم تزئینی در این زمینه بوده است.
به گزارش بانکی دات آی آر ، از فعالیت کل شبکه های شرکت در سال 2009 سود حاصله از 1.25 میلیارد یورو به 1.31 میلیارد در سال گذشته افزایش پیدا کرد. این در حالی است که تحلیل گر اقتصادی شرکت حداکثر افزایش سود را تا سقف 1.27 میلیون یورو پیش بینی کرده بود.فروش شرکت در 4ماه اول سال از 1.68 میلیارد یورو طی دوره مشابه خود در سال گذشته به 1.9 میلیارد یورو رسید و در مقایسه با کل درآمد 10.41 میلیارد یورویی در سال گذشته ، 1.68 میلیارد یورو کسب درآمد کرد.
فروش این شرکت در اسپانیا با وجود شرایط رکود و آسیب های اقتصادی و نرخ بیکاری 19 درصد که طی 80 سال گذشته بی سابقه بوده است، توانست به مقدار 31.8 درصد کل در آمد در مقایسه با 33.9 درصد در سال 2008 رسید.
میزان فروش در خارج از اسپانیا معادل ۶۸.۲ درصد کل فروش بوده است که این میزان نسبت به سال ۲۰۰۸ ، ۶۶ درصد افزایش داشته است.
یکی از مسئولان شرکت عنوان می کند که شاخص ترین و برجسته ترین افزایش فروش در آسیا به وقوع پیوسته است که تنها در سال ۲۰۰۹ ، ۱۲.۲ درصد کل فروش را از آن خود کرد در حالی که این میزان در سال گذشته 10.5 درصد بوده است. شرکت با ادامه استراتژی های خود و با هدف ورود بیشتر به بازارهای آسیا ، به تاسیس سه مرکز خرید بزرگ همراه با افتتاح 10 فروشگاه جدید در ژاپن و 12 فروشگاه جدید دیگر در کره جنوبی و 41 فروشگاه زنجیره در چین پرداخت. بیش از 40 درصد توسعه فضا های تجاری در آسیا صورت گرفت و این در حالی است که اولین فروشگاه شرکت نیز در هند تاسیس شده است.
Zara اولین فروشگاه خود را در سال 2007 در چین افتتاح کرد و هم اکنون تصمیم دارد تا با افتتاح 5 شعبه دیگر در هند در سال 2010 به کار خود ادامه دهد و به دنبال آن به سراغ بمبی ای و پس از آن شهر های دیگر برود و این بدین دلیل است که هندپس از چین ، پر جمعیت ترین کشور دنیا است.
تاریخچه ای از شرکت Zara:
بنیان گذار شرکت Zara فردی به نام آمانیکو ارتگ ، اولین فروشگاه Zara را در سال 1975 در مرکز لاکرنیا در اسپانیا تاسیس کرد.
اولین فروشگاه او با ویژگی هایی همچون قیمت مناسب و ارزان و اجناس معروف و عامه پسند بود که از این طریق توانست به موفقیت هایی دست یابد و بدین ترتیب فروشگاه های بیشتری را تاسیس کند و به تبع آن محصولات و میزان تولید خود را افزایش و گسترش دهد. و برای کسب موفقیت های بیشتر به مد روز و بهره گیری از کارهای گروهی روی آورد. موفقیت های بیشتر این شرکت باعث گسترش فروشگاه های آن در سطح جهانی شد.
فروشگاه های Zara نمایندگی های خود را مستقیما تحت نظارت خود تاسیس می کند و در موقعیت هایی که امکان فعالیت های اقتصادی خارجی نباشد با دادن حق استفاده از نام و دریافت هزینه ای، امکان فروش محصولاتش را فراهم می کند.
فروشگاه های Zara فروشنده پوشاک مردانه و زنانه در سنین مختلف ، وهم چنین کفش و لوازم تزئینی لباس های کودکان می باشد.
به تازگی این محصول در بازار های ایران نیز مشاهده می شود ویکی از مارک هایی به شمار می رود که در ایران جایگاه خود را پیدا کرده است.