بانکی دات آی آر: راز داشتن یک سخنرانی به یادماندنی و موجز، خودداری از پرحرفی است. تاثیرگذاری بر روی افکار دیگران، تمرکز و دقت زیادی میطلبد. در کمتر از بیست دقیقه شما باید با مطرح کردن ایدهتان، برق را در چشمان مخاطبانتان ببینید. باید با وسواس کامل موضوع مورد نظرتان را از فیلترهای مختلف عبور داده و تنها جزییات حیاتی را برای ارائه آماده کنید.
به گزارش دیجی کالا، یک سخنرانی کوتاه و تاثیرگذار بر روی یک ایده واحد تمرکز دارد، یک داستان بینظیر را روایت میکند و باعث میشود یک سوال اساسی در ذهن مخاطب نقش ببندد. در ادامه این مطلب کوتاه قصد داریم سه گام اصلی برای داشتن یک ارایه بینقص به سبک TED را برای شما بازگو کنیم.
1) اول از همه با انتخاب یک ایده بکر شروع کنید.
ایده شما باید جهانشمول باشد؛ به این معنی که هر فرد تحصیلکردهای در هر جای دنیا بتواند از آن سر در بیاورد. اما جالب بودن و قابل فهم بودن ایده، کافی نیست؛ شما باید تخصص خود را در مورد موضوع به رخ بکشید. به دنبال ایدهای متفاوت، بکر و مرتبط با تخصصتان بگردید، جنبههای ناآشنا و جالب آن را پیدا کرده و از آنها برای ارائه بهتر ایدهتان بهره ببرید.
2) یک داستان بینظیر را برای مطرح کردن ایدهتان انتخاب کنید.
برای مطرح کردن ایدهتان از یک داستان استفاده کنید؛ داستانی که به شما و به نگرش شما ارتباط دارد و نکتهای ظریف در آن مستتر است. حتی میتوانید داستان زندگی خود را تعریف کنید. سعی کنید داستانتان از دنیایی واقعی آمده باشد. از خلق اتفاقات تصنعی و بیان آنها خودداری کنید؛ شنوندگان خود را باهوش در نظر بگیرید.
3) سخنرانی خود را با یک سوال کلیدی شروع کنید.
یک ارائه خوب همیشه با یک سوال خوب همراه است. ممکن است جواب این سوال در ابتدای صحبت تا حدی برای مخاطب روشن شود؛ اما خود سخنرانی و آنچه در آن مطرح میشود، همان پاسخ کاملتر به مسئله است. هیچ ابایی از پرسیدن یک سوال بزرگ و کلی نداشته باشید. از همان ابتدا سوالاتی مثل «این موضوع چه ربطی به من دارد؟» یا «من چرا باید به گوینده گوش بدهم؟» در ذهن مخاطب شکل میگیرد. پس بهتر است در شروع صحبت پاسخ مختصری به سوال اصلی خود بدهید و خیال شنوندهتان را تا حدودی راحت کنید. مخاطبتان در طول سخنرانی پاسخ کامل را دریافت خواهد کرد.
یک ایده واحد، یک داستان جذاب و یک سوال کلیدی؛ با در نظر گرفتن این سه گام مهم، محتوای سخنرانی تمامعیار و تاثیرگذار خود را خلق کنید.aa