گزارش تصویری/ بانک شاهی چه شکلی شده؟

 

رویتر انگلیسی با اعطای وام به ناصرالدین شاه قاجار امتیازات بزرگی از وی گرفت که یکی از آنها حق تاسیس بانک بود. در سال ۱۲۶۷ هجری، امتیاز اول لغو شد و امتیاز دیگری به مدت ۶۰ سال که اساس آن تشکیل بانک شاهی و انحصار انتشار اسکناس بود به وی اعطا گردید. این بانک که مقرش لندن و تابع قوانین انگلستان بود، از سال ۱۲۶۹ با فرمان سلطنتی ملکه ویکتوریا، کار خود را آغاز کرد و اولین اسکناس بانکی را در ایران منتشر نمود.

به گزارش بانکی دات آی آر در سال ۱۳۰۹ حق انحصاری نشر اسکناس از بانک خریداری شد و به بانک ملی ایران واگذار گردید . این بانک تا سال ۱۳۲۷ یعنی پایان مدت امتیاز ۶۰ ساله خود در ایران فعالیت کرد و سپس تا سال ۱۳۳۱ نیز بدون مجوز تحت نام ” بانک انگلیس در ایران و خاورمیانه ” به کار خود ادامه داد .

ساختمان بانک شاهی
ساختمان بانک شاهی در میدان توپخانه واقع است.این بنای تاریخی که تنها میراث ارزشمند باقی مانده از بدنه‌های میدان توپخانه قدیم است، دارای طرحی یگانه بوده و استفاده از عناصر تزیینی معماری ایران، همانند کاسه سازی در نیم گنبد سر در ورودی، کاشیکاری و گچبری را می‌توان از ویژگی‌های برجسته آن شمرد. هم چنین وجود ستون‌های رفیع در فضای داخلی بانک و تلفیق هنرمندانه آن با دوره‌های تیزه دار و استفاده از چوب در پوشش سقف، ترکیبی موزون را پدید آورده‌است که شکوه و عظمت معماری هخامنشی را به بیننده یادآوری می‌کند.

بسیاری از کارشناسان ایجاد ایستگاه مترو در نزدیکی این ساختمان را سبب ویرانی و آسیب رساندن به این بنای تاریخی می دانند و معتقدند این عمل باعث تخریب تدیجی این بنا خواهد شد.

 

 

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

چند توصیه به آقایی که پول خوب میگیره چون حقشه !

زمين‌خوارانی که زنداني آزاد مي‌كردند!

ستاره‌های سینمایی در عالم سیاست (+عکس)

رتبه بندی بانک های خصوصی ازنظر سود آوری

اثبات بی طرفی/سوئیس حساب ایرانی ها را مسدود کرد

۱۰۰ هزار شِكِل هزينه سالانه بَزَك نتانياهو!

گزارش تصویری/ هنوز هم دود از کنده بلند می شه!

اسامی موسسات اعتباری بدون مجوز

چرا چپ دست‌ها پولدار ترند؟!

زمان حذف یارانه نان

ماراتن بین‌بانکی در یارانه‌ها

وقتی همه خوابیم / راهزنان اینترنتی در پوشش بانک سامان!+تصویر

در کافی نت ها مراقب این قطعه باشید + عکس

۱۰ دزدی از مشهورترین دزدی های جهان

به اشتراک بگذارید
فریناز مختاری
فریناز مختاری
مقاله‌ها: 35594

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *