پایگاه اطلاعرسانی پلیس فتا: سرهنگ احسان آنقی رئیس پلیس فتا استان مرکزی بابیان این نکته که حجم و تنوع بالای پیامهای رسانهها، توانایی تحلیل و تفسیر درست آنها را از ما گرفته و ما از پیامهای رسانهای اشباعشدهایم گفت: قدرتهای جدید برای رسیدن به اهدافشان تلاش میکنند افکار عمومی مردم دیگر کشورها را به جبهه خود دعوت کنند، لذا تلاش میکنند فرهنگ خود را فرهنگ برتر نشان دهند و ارزشها و باورهای خود را به فرهنگهای دیگر تحمیل کنند و کاری میکنند طرف مقابل در مورد ارزشها و اعتقادات خود تردید کند.
این مقام مسئول با اشاره به این نکته که رسانهها جهان را آنگونه که میخواهند به نمایش میگذارند و به همین دلیل است که میگویند رسانهها واقعیت را میسازند و نه واقعیت رسانهها را افزود: برای آنکه بتوانیم در حوزه رسانهها باسواد شویم و بادانش کافی با اخبار موجود برخورد کنیم، یکقدم مهم آن است که کلیاتی را در مورد رسانهها بدانیم، اینکه رسانهها چه میکنند و چگونه آنچه مدنظرشان است را انجام میدهند.
سرهنگ آنقی در خصوص این موضوع که رسانهها تلاش دارند تا مرتباً ارزشهای خاصی را به مخاطب خود منتقل و یا در او ایجاد کنند گفت: تبلیغات، اخبار، موزیکها، فیلمهای ویدیویی و بسیاری از پیامهای رسانهای میتوانند بهطور مستقیم یا غیرمستقیم بر ما اثر داشته باشند و در مرحلهی نخست میتوانند باورها و نگرشهای ما را شکل دهند و در مرحله بعد بر اعمال و رفتار ما تأثیرگذارند؛ مثلاً آداب ما را تغییر دهند، فرهنگ و سبک زندگی ما را تغییر دهند، انتخابهای ما را جهتدهی کنند و یا ما را به انجام رفتار خاصی تشویق کنند.
وی افزود: رسانهها دنیایی را ارائه میکنند که حتی اگر حقیقی به نظر برسد، با یک نگاه گزینششده در معرض مخاطبان قرار گیرد و از سمت دیگر سواد رسانهای به ما توصیه میکند در هنگام مواجهه با هرگونه تبلیغی، هوشمندانه عمل کنیم. پس وظیفه ماست که با آگاهی از این مطلب مخاطب فعال باشیم و نه منفعل که بتوانیم در فضای مجازی شایعات را تشخیص دهیم و از پذیرش و پخش آنها خودداری نماییم.