تحريم صدور بنزين، محدوديت حمل و نقل از هوا و دريا، ممنوعيت فرود هواپيماهاى ايران در اروپا و پهلوگيرى كشتى هاى ايرانى در بنادر اروپايى از جمله اين اقدامات سخت گيرانه است.
موسسه مالى آمريكايى «مريل لينچ» رابطه خود را با شركت نفتى اماراتى «دراگون اويل» قطع كرده است. كارشناسان اين موضوع را به رابطه اقتصادى شركت اماراتى با ايران برمى گردانند و آن را نشانه افزايش فشار آمريكا مى دانند.
به گزارش دويچه وله «دراگون اويل»، شركت نفتى اماراتى كه از زيرشاخه هاى شركت بزرگ اماراتى ENOC است، تصميم دارد در ميدان هاى نفتى ايران در حوزه درياى خزر سرمايه گذارى كند.
اين در حالى است كه عبدالجلال عبدالخليفه، مديرعامل شركت نفتى دراگون اويل، معتقد است: «مذاكرات خود با مقامات نفتى ايران را نهايى كرده ايم و تا ماه مه سال ۲۰۰۹ جزئيات اين قرارداد را نهايى مى كنيم.»
احتمالاً به دليل اين رابطه اقتصادى با ايران است كه «بانك آمريكا» (BoA) شركت دراگون اويل را از ليست مشتريان خود خط زده است. خبر فشار تحريمى آمريكا بر شركت اماراتى را رويترز منتشر كرد. در گزارش رويترز آمده است كه سخنگوى شركت نفتى «دراگون»، كه زير كنترل دولت امارات قرار دارد، گفته است كه اين شركت ديگر از BoA Merrill Lynch خدمات مشاورتى دريافت نخواهد كرد.
«مريل لينچ» شاخه اى از «بانك آمريكا» است و در حوزه سرمايه گذارى فعاليت دارد. سخنگوى شركت «مريل لينچ» در مورد قطع رابطه با شركت «دراگون» گفته است كه اين اقدام «دلايل حقوقى داخلى» داشته است.
با توجه به اينكه وى گفته است اختلافى ميان «مريل لينچ» و «دراگون» وجود نداشته، آگاهان بسيار محتمل مى دانند كه همكارى هاى شركت «دراگون» با ايران باعث شده كه «مريل لينچ» اين مشترى را رها كند. فشار تحريمى بيشتر خبر قطع رابطه شركت آمريكايى با شركت اماراتى همچون نمود ديگرى از گرايش آمريكا به اعمال فشارهاى تحريمى بيشتر عليه جمهورى اسلامى تعبير شده است.
موضع رسمى آمريكا هنوز آمادگى براى گفت وگو با ايران است، اما اگر زمان انتظار براى گفت وگوهاى ثمربخش طول بكشد، واشنگتن، ادعا كرد كه رويه سختگيرانه ترى را پيش گيرد. در اروپا نيز گرايش به فشار تحريمى بيشتر قوى است.
هفته نامه «اشپيگل» در هفته پيش گزارش داد كه تحريم هاى سخت گيرانه تر اروپا در صورت اصرار جمهورى اسلامى بر غنى سازى اورانيوم شامل موارد تازه اى همچون تحريم صدور بنزين به ايران، محدوديت هاى حمل و نقل از راه هوا و دريا و ممنوعيت فرود هواپيماهاى ايرانى در اروپا و پهلوگيرى كشتى هاى ايرانى در بندرهاى اروپايى خواهد بود.
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد