فرق برندینگ و مارکتینگ در چیست؟

برندینگ و مارکتینگ دو جنبه بسیار مهم در زمینه فعالیت هر کسب‌وکار بزرگ یا کوچک هستند. ترکیب این دو در کنار یکدیگر است که به شناخته شدن و رشد یک کسب‌وکار کمک می‌کند. به همین دلیل آشنایی کامل با این دو و اطلاع از پاسخ سؤال فرق برندینگ و مارکتینگ در چیست، برای صاحب هر کسب‌وکاری اهمیت فراوانی دارد. در نتیجه بدون هیچ معطلی دیگری به بررسی تفاوت‌ها و ویژگی‌های این دو خواهیم پرداخت.

برندینگ چیست؟

به زبانی ساده، منظور از برندینگ فرآیندی است که در طی آن یک شخص، کسب‌وکار، محصول و یا خدمات به صورت گسترده توسط مردم شناخته می‌شود. به عبارتی دیگر، به شهرت و اعتبار در میان افراد می‌رسد. به این ترتیب زمانی که لوگو، آرم، تصویر و یا نام آن آورده می‌شود، افراد زیادی از این برند آگاهی دارند.

این مسئله فواید و مزایای بی‌شماری برای صاحب برند دارد و در واقع همین برندینگ است که افراد را به کسب درآمد چشمگیر می‌رساند. تعدادی از مهمترین ویژگی‌ها و مزایای برندینگ به طور خلاصه به این شرح هستند:

  1. افزایش اعتبار و اعتماد: اولین و مهمترین مزیت برندینگ، افزایش اعتبار و کسب اعتماد مشتریان است. هیچ چیز بیشتر از یک نام آشنا باعث جذب مشتری به سمت محصول و یا خدمات نمی‌شود.
  2. بی‌اهمیت شدن هزینه‌ها: برندینگ باعث می‌شود که مشتریان به هزینه و قیمت محصولات اهمیت کمتری دهند. در واقع زمانی که محصول در مقایسه با محصولات برند مشابه گران‌تر باشد، برندینگ باعث می‌شود مشتریان و مصرف‌کنندگان همچنان محصولات برند را انتخاب کنند.
  3. تمایز داشتن: متمایز جلوه کردن یکی دیگر از مزایای مهم ساخت برند به حساب می‌آید. با این کار مشتریان و مصرف‌کنندگان برند شما را نسبت به سایر برندها بهتر خواهند دانست.
  4. جذب مشتریان وفادار: تمامی این موارد در نهایت می‌تواند موجب جذب مشتری وفادار شود. برای مثال کوکاکولا را در نظر بگیرید. برندسازی برای این تولیدکننده باعث شده است که سایر تولیدکنندگان محصولات مشابه کمتر دیده شوند و مشتریان در بین ده‌ها و صدها نوشیدنی، همواره دست روی کوکاکولا بگذارند.

مارکتینگ چیست؟

به طور خلاصه و مختصر، مارکتینگ فرآیندی است که به ساخت برند و برندسازی منتهی می‌شود. هر اقدامی که در راستای تبلیغات، بازاریابی، جذب مشتری و ایجاد نیاز به محصولات خود در مصرف‌کنندگان انجام می‌شود، به عنوان زیرمجموعه مارکتینگ به حساب می‌آید. مارکتینگ توسط افراد متخصص و به اشکال مختلفی صورت می‌گیرد.

به همین دلیل استراتژی‌های مارکتینگ و بازاریابی برای یک برند محصولات کامپیوتری با یک ارائه‌دهنده خدمات در زمینه زیبایی و سلامت زمین تا آسمان فرق دارد. با وجود این، همچنان مزایای بسیار مهمی را برای صاحبان هر یک از کسب‌وکارها دارد که مهمترین آن‌ها به این شرح هستند:

  1. رشد کسب‌وکار: از طریق تکنیک‌ها و روش‌های مارکتینگ است که کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ روزبه‌روز رشد می‌کنند و مشتریان جدید به دست می‌آورند.
  2. سود بیشتر: کسب‌وکارها می‌توانند با سرمایه‌گذاری و هزینه محدودی در زمینه مارکتینگ به سود چشمگیری دست پیدا کنند.
  3. دسترسی جهانی: با تبلیغات گسترده و بازاریابی تخصصی کسب‌وکارها می‌توانند به طور گسترده‌تری رشد کنند. به عبارتی دیگر فعالیت خود را از منطقه جغرافیایی خود بیشتر کنند.

حال تفاوت این مسئله با برندینگ چیست و در مجموع فرق برندینگ و مارکتینگ در چیست؟ در ادامه نکات مهم آن را خواهیم گفت.

تفاوت‌های برندینگ و مارکتینگ

اگرچه برندینگ و مارکتینگ در اهدافی همچون جذب مشتری، افزایش فروش و رشد روزافزون با یکدیگر شباهت دارند، اما در زمینه‌های بسیار مهمی هم با یکدیگر تفاوت پیدا کرده‌اند. تعدادی از مهمترین این تفاوت‌ها به این ترتیب هستند:

تمرکز اصلی

هر دو استراتژی به نحوی موجب جذب مشتری و افزایش فروش کسب‌وکار می‌شوند. با وجود این، تمرکز در هر یک بر مسئله خاصی است. در برندینگ تمرکز اصلی ساخت هویت، متمایز شدن، افزایش اعتماد و جذب مشتریان وفاداری است که سالیان سال محصولات برند را نسبت به سایر محصولات ترجیح می‌دهند.

در حالی که در مارکتینگ نوعی آگاهی از برند اتفاق می‌افتد. به این ترتیب این آگاهی از برند به افزایش فروش منتهی می‌شود. در نتیجه می‌توان گفت با تمرکز مارکتینگ بر آگاهی از برند است که بعدها برندسازی و جذب مشتری وفادار هم امکان‌پذیر می‌شود.

اهداف

صاحبان کسب‌وکارها با اهداف متفاوتی به سراغ مارکتینگ و برندینگ می‌روند. زمانی که یک کسب‌وکار به وجود آوردن یک برند قوی و شناخته‌شده را نیاز دارد، مارکتینگ و بازاریابی بهترین راه‌حل خواهد بود. اما در مقابل زمانی که کسب‌وکار به داشتن مشتریان وفادار و پایبند نیاز دارد، برندینگ به کار می‌آید.

همچنین هر دوی این استراتژی‌ها به نحوی باعث تبلیغات برند و جذب مشتریان جدید هم می‌شوند. برای مثال آگاهی از برند در مارکتینگ به طور مستقیم مشتری را جذب می‌کند. در حالی که برندسازی داشتن مشتریان وفادار به طور غیرمستقیم آوازه اعتبار و کیفیت محصولات برند را به مشتریان دیگر رسانده و آن‌ها را جذب می‌کند.

اقدامات

استراتژی‌ها و اقدامات متفاوت از مهمترین تفاوت‌های برندینگ و مارکتینگ به حساب می‌آید. در واقع کارهایی که متخصصین هر یک انجام می‌دهند بسیار متفاوت هستند.

در برندینگ فعالیت‌هایی همچون طراحی لوگو، ساخت شعار، تصویر برند و گسترش نام از فعالیت‌های اصلی هستند. برای مثال برند محبوب و مشهور کیت کت دارای شعار “Have a Break, Have a KitKat” است که اغلب افراد با آن آشنا بوده و روی تمامی محصولات این برند دیده می‌شود.

در مارکتینگ اما فعالیت‌ها کاملاً متفاوت هستند. برای مثال یک متخصص در این زمینه انواع اقداماتی همچون بازاریابی محتوا و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را انجام می‌دهد و تبلیغات حرفه‌ای را اجرا می‌کند. انواع محتواهای تبلیغاتی که در شبکه‌های مجازی و اجتماعی مشاهده می‌کنید، از اقدامات مارکتینگ هستند.

تأثیرات

با انجام برندینگ هویت و شخصیت برند شما برای مشتریان ثبات پیدا می‌کند و ساخته می‌شود. در حالی که تأثیر مارکتینگ در تبلیغ فعالیت برند دیده می‌شود. به عبارتی دیگر، برندینگ آوازه نام و اعتبار را به گوش مشتریان می‌رساند، در حالی که مارکتینگ فعالیت و محصولات برندتان را برای مشتریان شرح می‌دهد.

در نهایت توجه داشته باشید که هیچ یک از این دو به یکدیگر برتری ندارند. هم برندینگ و هم مارکتینگ برای کلیه کسب‌وکارها اهمیت داشته و در کنار یکدیگر به پیشرفت کردن و مستحکم شدن برند منجر می‌شوند.

منبع وبسایت ایران وب لایف.

به اشتراک بگذارید
مازیار بسیطی
مازیار بسیطی
مقاله‌ها: 48

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *