بانکی دات آی آر: ذهن ما عدد 5 یا هر عدد رند دیگری را به راحتی درک می کند ولی اعدادی مانند 4.99 و یا هر عدد غیر رند دیگری را طور ناخوداگاه پردازش میکند و آن را به عدد نزدیک تر و راحت تر برای خود تبدیل میکند و این به معنی: زمان بیشتر برای درگیری ذهن ما با این قیمت.
مسلما شما نیز تا به حال در تیکت ها و قیمت گذاری ها چه در خریدهای بینالمللی و چه در ایران با اعدادی مانند 4.99$ یا 9.99$ و 18.900 تومان، 39.900 تومان مواجه شدهاید! به نظرتان علت این نوع سیاست قیمت گذاری چیست؟ قطعا این روش قیمت گذاری اتفاقی نبوده و هدفی در پس زمینه آن است.
حالا فکر کنید یک شلواری را با قیمت 11.99$ به خاطر سپرده اید ولی با قیمت 12$ آن شلوار را در سبد محصولی خودتان قرار میدهید، یا آن را با قیمت 12$ به شخصی دیگری پیشنهاد میدهید. اتفاقی که میافتد این است که در ذهن شما یا فردی که آن شلوار را به وی پیشنهاد کردهاید، قیمت این شلوار 12$ ذخیره شده است در حالی که موقع خرید و دیدن تیکت که قیمت 11.99$ است، پس در زمان پرداخت وجه آن، حس خوبی خواهید داشت چون حس میکنید قیمت کمتری برای شلوار پرداخت میکنید.
درست است که مشتری در نگاه اول صاحب برند را نکوهش میکند ولی در نهایت از این خرید راضی و خشنود خواهد بود.
منبع: مهشاد خاقانی