مدیریت دستوری اقتصاد خانواده امکان پذیر است؟

 

اقتصاد خانواده مثل هر بخش مهم دیگر زندگی نیاز به مدیریت و رسیدگی دارد. اما نحوه مدیرت اقتصاد در خانواده بسیار مهم است. اهمیتی نداردمدیر خانه چه کسی است مادر و یا پدر مهم این است که یک مدیر لازم است که تصمیمات درستی بگیرد.

به گزارش بانکی دات آی آر، قاطعیت در مدیریت یک اصل است اما حقیقت این است که قاطعیت باید به نحوی باشد که تصمیمات توسط کل گروه که مقصود از آن اینجا خانواده است بتوانند دستورات را اجرایی کنند.

به این ترتیب مدیر خانواده باید در عین سیاست رئیسی باشد که  ریاست نکند! اگر گیچ شدید که چطور می توان رئیس بود و ریاست نکرد به این نکات دقت کنید:

۱. خرج معین

شما می باید میزان مجاز خرج روزانه و یا هفتگی و یا حتی ماهانه اعضای خانواده را تعیین کنید میزان پول توی جیبی بچه ها و حتی خودتان مشخص باشد اما مدیریت آن را به عهده خودشان بگذارید . اگر خواستند در روزهای اول هفته همه آن را خرج کنند بازخواست نشوند اما درعین حال پول بیشتری به آن ها ندهید. حتی رفاقتی!!!

۲.سیاست های تشویقی

به زور نمی شود به کسی پس انداز را یاد داد پس از مزایای آن بگویید و مشوق هایی برای کسانی که پس انداز می کنند قرار دهیدمثلا به ازای پس انداز مبلغی به آنها بدهید تا کالاهای مورد علاقه شان را بخرند.

۳. صادق باشید

غرور بی جا به خرج ندهید از مشکلات مالی و مسائل پیش روی خانواده سخن بگویید اما ایجاد فضای رعب و وحشت و تبیین آینده تاریک نکنید. سعی کنید راه حل های پیشنهادی همه اعضای خانواده برای برون رفت از مشکلات را بشنوید گاهی یک راه حل ساد ه و کودکان از هزاران راهکار علمی مدیریتی مفید تر و کاربردی تر خواهد بود.

۴. خرق عادت

هر از چند گاهی در انجام کارهای خلاف عادت و شادی آفرین پیش قدم باشید حتی کسانی که رژیم سخت غذایی می گیرند در هفته گاهی به خودشان مرخصی می دهند شما هم هر از چند گاهی عادت ها را کنار بگذارید و برای یک روز هم که شده ولخرجی کنید تا همه خانواده شاد باشند.

۵. تعیین اولویت ها

ضروری ترین نیاز های روزانه تان را مشخص کنید و در معرض دید همه اعضای خانواده بگذارید این کار انگیزه آنها برای کاهش هزینه ها را بالا می برد و دسترسی به اهداف راحت تر می شود.

۶.مقاومت مقابل زیاده خواهی

در مقابل خواسته های زیاده خواهانه اعضای خانواده بایستید و به آنها گوشزد کنید که باید منافع جمع در نظر گرفته شود.

۷. مقایسه نکنید

شرایط مالی ، معیشتی و نحوه عملکرد هیچ یک از اعضا را بادیگران مقایسه نکنید و اجازه ندهید قضاوت و پیش داوری کانون گرم خانواده تان را با مشکل مواجه کند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================


 

 

به اشتراک بگذارید
فریناز مختاری
فریناز مختاری
مقاله‌ها: 35584

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *