مفهوم ” مسئولیت اجتماعی شرکت ها” در زمره مفاهیم اخلاق کسب و کار مطرح است و به نقشی که شرکت ها درحوزه اجتماعی برعهده دارند مربوط می شود.
به گزارش بانکی دات آی آر، برای اینکه در کسبوکار خود موفق باشند باید مسئولیت خود را در قبال جامعه و تمام کسانی که تحت تأثیر فعالیتهای سازمان قرار میگیرند رعایت کنند.
سازمانهای سرامد به عنوان سازمانهایی پاسخگو، برای شفافیت و پاسخگویی به ذینفعان خود در قبال عملکردشان، روشی بسیار اخلاقی در پیش میگیرند. این سازمانها حساسیت و توجهی ویژه به پاسخگویی اجتماعی و حفظ ثبات زیست بوم سازمان در حال و آینده دارند و این دیدگاه را ترویج میکنند. مسئولیت اجتماعی در ارزشهای این سازمانها بیان شده است. آنها از طریق مراوده باز با ذینفعان، انتظارات و مقررات محلی و جهانی را درک و رعایت کرده و از آن فراتر میروند.
مسئولیت اجتماعی سازمان (Corporate Social Responsibility) به عنوان مسئولیت شرکت در قبال جامعه، افراد انسانی، و محیطی است که سازمان در آن فعال است و این مسئولیت از ملاحظات اقتصادی فراتر می رود. مسئولیت اجتماعی شرکت در تعریفی ملموستر اینگونه تعریف شده است: مسئولیت اجتماعی سازمان فعالیتهایی است که پیش برنده منفعت اجتماعی بوده و فراتر از منافع سازمان و آن چیزی است که قانون لازم میدارد.
شرکتها همانند اعضای جامعه و شهروندان جامعه به این درک رسیده اند که آنها توسط جامعه به وجود می آیند و قوانین خود را از جامعه ای میگیرند که در آن فعالیت میکنند. آنها باید نقش، محدوده و هدفشان را در کنار درک کامل تأثیرات و مسئولیتهای زیستمحیطی و اجتماعی را به مرتبط سازند.
بنابراین شهروندی شرکتها در پیشرفت شرکتها به عنوان درک کاملتری از نقش کسب کار در جامعه به شمار می رود. هرچند که از لحاظ قانونی شرکتها محصول واگذاری بعضی از ظرفیتها به اشخاص حقیقی میباشند، اما منطقاً باید به همان قیاس دارای حقوق و مسئولیت مشابه به شهروندان باشند. آنچه که در این میان باید تمیز داد تفاوت شرکتهای بزرگ و شهروندان عادی به لحاظ قدرت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است که اصلاً برابر نیستند.
یک شرکت، زمانی به تعهد اجتماعی خود عمل میکند که به مسئولیتهای قانونی و اقتصادی خود عمل کند و نه بیشتر. به عبارت دیگر، شرکت به حداقل مسئولیتی که قانون از او خواسته است، عمل میکند. چنانچه شرکتی، هدف اجتماعی را ترغیب کند، تنها بهمنظور رسیدن به اهداف اقتصادی خود است و نه چیز دیگر. مسئولیت اجتماعی با ورود خود، یک چارچوب حاکمیت اخلاقی را اضافه میکند که براساس آن، شرکتها به فعالیتهایی اقدام میکنند که وضع جامعه را بهتر کرده و از انجام کارهایی که باعث بدتر شدن وضعیت جامعه میشود نیز پرهیز کنند. پاسخگویی اجتماعی اشاره به توان و ظرفیت شرکت در جهت عمل و اقدام نسبت به خواستهها و انتظارات جامعه دارد.
موفقیت کسبوکار به پیشرفت جامعه متصل است و رابطه مستقیمی میان این دو وجود دارد. چرا شرکت مایکروسافت و بنیاد گیتس در بازار آفریقا سرمایهگذاری میکند، زیرا در صورت جهش از یک سطح توسعه به سطحی دیگر در این قاره، بازار آفریقا به بزرگترین بازار محصولات مایکروسافت تبدیل خواهد شد. چرا شرکتهای نفتی بزرگ مانند «شل» نزدیک به پنجدرصد درآمد خود را صرف سرمایهگذاری تحقیق و توسعه روی انرژیهای تجدیدپذیر میکنند، زیرا هماکنون در بازار سوختهای فسیلی رهبر بازار هستند و میخواهند هنگامی که سوختهای فسیلی به اتمام رسید، همچنان رهبر بازار انرژی باقی بمانند. آسیبهای اجتماعی و توسعهنیافتگی جوامع در نهایت هزینههای بنگاه را افزایش میدهد. چرا بزرگترین بنگاههای دنیا در کشورهای توسعه یافته شکل میگیرند و چرا بزرگترین بازارهای آنها در جوامع توسعه یافته قرار دارد.
نمونههای مزایای مستقیم ناشی از مسئولیت اجتماعی برای یک شرکت شامل موارد زیر هستند:
• افزایش ارزش تجاری و نشان تجاری
• دسترسی بیشتر به منابع مالی
• نیروی کار سالمتر و ایمنتر
• مدیریت ریسک و نظارت موثرتر بر امور شرکت
• کارکنان مشتاق
• وفاداری مشتری
• ارتقای اعتماد و اطمینان طرفهای ذینفع
• تقویت وجهه عمومی
اخبار منتخب بانکی دات آی آر:
=================
- وایبر خوب و کاربران بد
- ماجرای «گم شدن» 4 میلیارد تومان از بانک خصوصی!
- نازکترین باطری تلفن همراه ساخته شد
- راز ميلياردر شدن با زمين و مستغلات
- بانکی: استخدام های روز- منتخب استخدام های هفته ۲۸ تیر تا ۳ مرداد
- با «ملکه فیس بوک» آشنا شوید!
- وامهایی که بانک به نفع خودرو سازی ها به مردم می دهد!
- مشتریان واقعی بازار خودرو در انتظار
- چگونه با کارمندی که سعی می کند بد به نظر برسیم رفتار کنیم
- پنج راه برای دستیابی به کمال مالی