مصائب نصب سایت‌های موبایل

بانکی دات آی آر بیش از ۲۰ سال از ورود موبایل به کشور گذشته با این وجود همچنان در موارد متعدد حتی در دل پایتخت برخی مشترکان از عدم آنتن‌دهی مناسب تلفن همراه گلایه دارند، معضلی که فعلا اپراتورهای موبایلی توپ آن را به زمین شهرداری پاس می‌دهند.

به گزارش ایسنا، طی سال‌های گذشته اپراتورهای مختلف تلفن همراه تلاش کرده‌اند با تامین تجهیزات و نصب سایت در نقاط مختلف، منطقه تحت پوشش خود را گسترش داده و امکان استفاده از خدمات خود را برای طیف گسترده‌تری از شهروندان مهیا کنند.

اما با توجه به اصول مختلفی که در این زمینه وجود دارد اپراتورها موظف شده‌اند پیش از نصب سایتهای خود مجوزهای لازم را از سوی شهرداری دریافت کنند، موضوعی که در موارد مختلف دردسرهایی را برای اپراتورها به دنبال داشته و کار را به جایی رسانده که اکنون هر سه اپراتور کشور نسبت به این امر گله مندند و از نهادهای مختلفی مانند سازمان تنظیم مقررات ارتباطات درخواست ورود به این جریان و پیگیری این مشکل را دارند.

اکنون با گذشت چندین سال از فعالیت‌های اپراتور سوم، هنوز مشترکان رایتل در مترو فاقد پوشش بوده و سیم‌کارت آنها در ایستگاه‌های مختلف مترو قادر به ارائه خدمات نیست.

مشکلی که مدیرعامل رایتل درباره آن می گوید: صحبت‌های متعددی در این زمینه صورت گرفته است، اما برای نصب تجهیزات در مترو رقم بسیار بالایی را اعلام کرده‌اند که واقعا با این رقم کار در مترو برای ما مقرون به صرفه نیست برهمین اساس با شورای شهر و مدیر عامل مترو صحبت‌های متعددی داشته‌ایم تا به هزینه‌ی معقولی اکتفا کنند و ما بتوانیم سرویس خود را در مترو ارائه کنیم.

البته این مشکل تنها به این بحث محدود نمی‌شود و همان طور که اشاره شد اپراتورهای دیگر نیز دل پردردی از این موضوع دارند. به عنوان مثال مدیرعامل اپراتور اول ارتباطی در مراسم بیست و یک سالگی همراه اول در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره وضعیت جمع‌آوری برخی سایت‌های همراه اول و مشکلات ایجاد شده توضیح داد: متاسفانه شهرداری در این زمینه عملکرد خوبی نداشته و با وجود این‌که استفاده از شبکه حق تمام مردم است، طی سه سال گذشته به 80 سایت مجوز نصب داده و از سوی دیگر 50 سایت ما را جمع‌آوری کرده است. اکنون همچنان مشکل ما در این زمینه پابرجاست و وضعیت مناسب نیست. از سوی دیگر اگر سیگنال‌ها ضعیف باشد به مراتب ضرر بیشتری برای مشترکان وجود خواهد داشت.

وحید صدوقی همچنین از ورود نهاد‌های مختلفی مانند سازمان تنظیم مقررات و شورای امنیت ملی و غیره به این بحث یاد کرد و افزود: با این وجود همچنان شهرداری پاسخگو نیست و اکنون بیشترین تقاضا و شکایت‌های همراه اول مربوط به نقاط تحت پوششی است که سایت‌های آنها جمع‌آوری شده است.

صدوقی پیش از این نیز در زمانی که به دلیل ورود به عرصه ارائه ۳G بحث اختلالات تلفن همراه افزایش پیدا کرده بود به انتقاد جدی پرداخته و گفته بود: این‌که شهرداری سایت‌های مخابراتی را جمع‌آوری می‌کند، بزرگترین خیانت را به مردم کرده است، زیرا بررسی‌های همراه اول و سازمان انرژی‌های اتمی نشان می‌دهد در صورت بالا‌ بودن سیگنال، میزان مضرات تشعشعات موبایل کاهش پیدا می‌کند.

مدیرعامل همراه اول همچنین گفته بود: وقتی ۱۵ سایت در شهر جمع‌آوری می‌شود، قطعاً ارتباط در منطقه منحل خواهد شد. بیش از 200 سایت طی سه سال در انبار همراه اول خاک می‌خورد و شهرداری مجوز نصب نمی‌دهد.

وی متذکر شده بود: وقتی ظرفیت توسعه پیدا می‌کند و مشترکان افزوده می‌شوند باید ظرفیت سایت برای پوشش‌دهی متناسب باشد، علاوه بر آن در تهران هر روز آپارتمان‌سازی انجام می‌شود و ما نیز باید طراحی‌های سایت‌های خود را متناسب با آن تغییر دهیم. وقتی اجازه این ظرفیت‌سازی به همراه اول داده نشود با مشکل مواجه خواهیم شد.

مدیر عامل همراه اول در پاسخ به این سوال که آیا جمع‌آوری دکل‌ها از سوی شهرداری به دلیل غیرقانونی بودن نصب و بهره‌برداری آنها بوده نیز اینگونه توضیح داده بود که فکر نمی‌کنم این مساله باعث جمع‌آوری دکل‌ها شده باشد.همراه اول برای نصب و استفاده از این دکل‌ها تاییدیه دارد و از نظر ایمنی هیچ دغدغه‌ای وجود ندارد، بلکه شهرداری‌ها برخلاف صلاح مردم عمل می‌کند.

وی خاطر‌ نشان کرده بود: اگر سارقان در جاده‌ها آنتن‌ها را سرقت می‌کنند به منافع شخصی خود فکر کرده‌اند، اما در شهرها قانون و مقررات وجود دارد و من نمی‌دانم معنی این نوع برخوردها چه می‌تواند باشد. اگر واقعا با سایت‌های مخابراتی ما مشکل دارند، آمادگی این را داریم که شبکه را خاموش کنیم و اگر معتقدند که شبکه‌های ما مضر است آماده‌ایم که در تهران آن را خاموش کنیم.

صدوقی با اشاره به این‌که نصب دکل‌های مخابراتی از سوی همراه اول با تاییدیه سازمان انرژی اتمی و مجوز رگولاتوری صورت گرفته،اظهار کرده بود:‌ این‌که می‌گویند سیگنال‌ها اثرات مخرب دارند به این معناست که باید آنها را کنترل کنیم تا این اثرات کاهش پیدا کند درست مثل این‌ است که بگویند استفاده از خودرو خطر دارد و برای امنیت استفاده‌کننده از آن باید قوانین و مقررات داشته باشد.

البته همان طور که اشاره شد این موضوع مشکل تمام اپراتورها به شمار می رود و بر همین اساس در جلسه ای که چند ماه پیش میان مدیران عامل اپراتورها و مسوولان سازمان تنظیم مقررات برگزار شد، مدیران هر سه اپراتور در این خصوص گلایه هایی مطرح کرده و خواستار ورود رگولاتور به این بحث شدند. با این حال به نظر می رسد همچنان زمان آن نرسیده که در این زمینه میان اپراتورهای موبایل و شهرداری اتفاق نظر حاصل شود.

به اشتراک بگذارید
فریناز مختاری
فریناز مختاری
مقاله‌ها: 35586

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *