بانکی دات آی آر: اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که دنبال یک کاسبی کوچک و سالم میگردید که اعضای خانوادهتان را نیز در آن دخالت دهید مقاله امروز به شما تولید غذای خانگی را توصیه میکند.
سالهاست غذاهای فست فودی و پیتزا فروشیها با رنگ و طعم تندشان تمام خیابانهای شهر را تصرف کردهاند. رشد قارچگونه این نوع غذافروشیها به حدی است که تازهکاران کسب و کار اولین چیزی که به ذهنشان میرسد راه انداختن یک رستوران فست فود است. اما چند وقتی است که میان این بازار رستورانها و غذاهای پرزرق و برق رستوران های غذای خانگی با اسامی جذاب و جدید سربیرون آوردهاند. حالا بسیاری از دانشجویان و کارمندان ترجیح میدهند به جای خوردن یک غذای سنگین و پرحجم فست فودی دستپختهای خانگی بخورند. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که دنبال یک کاسبی کوچک و سالم میگردید که اعضای خانوادهتان را نیز در آن دخالت دهید مقاله امروز به شما تولید غذای خانگی را توصیه میکند.
در ابتدا باید چه چیزهایی بدانید؟
اگر مغازه از خودتان است و میخواهید از مشتریانتان همانجا پذیرایی کنید. باید آن را تجهیز کنید. اگر میخواهید غذا را همان جا تولید کنید، نیاز به یک آشپزخانه با تجهیزات کامل دارید. اما بهتر است بدانید بیشتر کسانی که وارد این کار شدند غذاهایشان را در محل دیگری مانند خانه به صورت نیمپز و حتی کاملا پخته تولید میکنند و فقط در محل کارشان آن را گرم میکنند. پس داشتن یک فر و یک یخچال که آن را شرکتهای نوشابهسازی به شما به صورت رایگان خواهند داد، کافیست. اما اگر میخواهید فقط در حد یک «تحویل غذای ساده» عمل کنید و تنها غذا را به دست مشتریانتان برسانید آشپزخانه خانه خودتان برای شروع کار کافیست و بهتر است به فکر بسته بندی محصولاتتان باشید. بسته بندیهای جذاب تر مشتریان بیشتری هم با خود میآورند. اما بهتر است کم کم در حیاط خلوت، پارکینگ و یا حیاط بساط تازهای به پا کنید.
به چندنفر نیاز دارید؟
تولید یک تهیه غذای خانگی در کمترین حالت به دونفر نیاز دارد. یک نفر که کار تولید غذا را انجام دهد و شخص دیگری که غذا را به دست مشتری برساند. اگر میخواهید تحویل هم داشته باشید باید به فکر یک پیک موتوری هم باشید. حواستان باشد هرچه حجم کار را بالا ببرید افراد بیشتری را لازم دارید. بهطور معمول ۵ نوع غذا از یک آشپز بر میآید و به همین نسبت باید آشپز اضافه کنید.
چقدر پول نیاز دارید؟
برای تجهیز محل پذیرایی از مشتریان در مغازه، حداقل ۴ میلیون تومان باید خرج امدیاف کاری و تجهیز میز و صندلی هایتان بکنید. اگر غذاها را می خواهید به شکل بسته های یکبار مصرف عرضه کنید هر پک غذایی حدود ۸۰۰ تومان هزینه دارد. اما اگر میخواهید در محل کسب غذاها را به صورت ظروف آرکوپال و یا چینی عرضه کنید. بسته به جنس از ۳۰۰ تا ۸۰۰ هزارتومان خرج دارید. مایکروفر و یا گاز برای گرمکردن غذا، هرکدام بسته به جنس و کیفیتشان بین ۷۰۰ تا یک و نیم میلیون تومان قیمت دارند. هرچه تعداد و نوع غذای شما بالاتر برود، طبیعتا خرج مواد غذایی شما نیز بیشتر میشود. اما به طور متوسط روزانه حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزارتومان خرج موادغذایی میکنید. اگر مغازه برای خودتان نیست هم که بسته به موقعیت و بزرگی آن اجارهبها را باید در کار در نظر بگیرید.
چه غذاهایی درست کنید؟
به طور معمول در تهیه غذاهای خانگی و بسته بندی شده، کشک بادمجان، میرزا قاسمی، کتلت، کوکوی سیبزمینی، کوکوسبزی، کوفته، دلمه است. غذاهای خورشتی کمتر در این قسمت قرار می گیرند اما همچنان طرفداران خودشان را دارند. میتوانید از چند چاشنی متنوع مانند سالاد، ترشی، ماست و سبزیخوردن با قیمت مناسب نیز برای جذابترشدن منو استفاده کنید.
چه طور غذا درست کنید؟
هرچه دور ریز غذاهایتان کمتر باشد. به نفع شماست. پس بدانید روز اول کسی شما را نمیشناسد پس باید با تعداد غذاهای کمتری شروع کنید و آرام آرام کار را گسترش بدهید. اگر مغازه دارید تعداد مشتریان شما روز اول بیشتر است و سرعت اضافهشدن آنها سریعتر اتفاق میافتد. پس به نظر میرسد روزی ۳۰ تا ۵۰ غذا برای روزهای اول منطقیتر به نظر برسد. غذاها باید از شب قبل آماده و یا حتی نیمپز شوند تا روز بعد روند تولید سریعتر و بیدردسرتر انجام شود. کیفیت را فراموش نکنید حتی اگر سود کمتری ببرید و یا مجبور شوید کمی قیمت را بالاتر ببرید.
چقدر بفروشید؟
همه ما دوست داریم غذای خوب بخوریم. پس نباید به بهانه پایین نگه داشتن قیمت، کیفیت را فدا کنید. اما به این بهانه قیمت را بیش از حد بالا نبرید بلکه بسیاری از کارمندان و دانشجویانی که مشتری شما میشوند قیمت شما را قبل از خرید لحاظ میکنند. پس اگر قیمتتان را بالا ببرید. حجم زیادی از مشتریان خود را از دست میدهید. قانون «سود کم برای فروش بیشتر» را در کارتان لحاظ کنید.
نام تجاری مناسب پیدا کنید!
انتخاب اسم مناسب و جذاب برای هر برند تجاری یکی از عوامل مهم موفقیت آنهاست. گذاشتن نام فامیلی خیلی وقت است که از دور خارج شده است. اسمی که هیچگاه از یاد مشتری نرود و بتواند به بقیه پیشنهاد بدهد، عامل بسیار مهمی در کار به حساب میآید.
تبلیغات فراموش نشود
به این فکر کنید چه شرکتها و ادارههایی در نزدیکی محل مورد نظر شما فعالیت میکنند و شما می توانید به آنها برای وعده ناهار کمک کنید. برای همین بهتر است تراکت تولید کنید و به دست کارمندانشان برسانید. میتوانید تعدادی از برگههای تبلیغ را هم به سوپرمارکتهای همان حوالی بفرستید تا هنگام خرید افراد به دستشان برسانند.
با غذاهای مانده چه کنیم؟
بیشتر غذاها اگر بخواهند دوباره برای روز بعد به یخچال برگردند کیفیتشان را تا مقدار زیادی از دست میدهند. هیچ وقت غذای مانده به دست مشتری ندهید. چون او برای همیشه با شما خداحافظی میکند. بهتر است غذاهای مانده روز را به خانه ببرید و خودتان مصرف کنید. حتی میتوانید آن ها را به دست نیازمندان برسانید. مطمئن باشید این کار خیر شما بی جواب نمیماند.
خاطره خوب بسازید
مشتری شما بعد از خوردن غذای شما باید از آن لذت ببرد تا خودش و دیگران را دعوت به خرید غذای شما کند. پس سعی کنید در همان خرید اول برایش خاطرهساز باشید. آوردن به موقع غذا، بستهبندی جذاب و یا یک ابتکار و نوآوری که قبلا در جای دیگری ندیده است حتما او را دوباره به سمت شما خواهد کشید.
امیدتان را از دست ندهید
هیچ تهیه غذا و یا رستوران مشهوری روز اول را پرفروش و خارقالعاده آغاز نکرده که شما بخواهید دومین نفر باشید. پس امیدتان را از دست ندهید و به تلاشتان برای بهبود کیفیت غذا و سرویس دهی ادامه دهید.
منبع: مهر