زیان ۴هزار میلیاردتومانی سایپا و ایران خودرو

سخنان محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، ‌معدن و تجارت مبني بر اينكه مردم منتظر كاهش ميليوني قيمت خودرو نباشند و قيمت خودرو نه‌تنها كاهش نمي‌يابد بلكه افزايش مي‌يابد، بازار خودرو را دوباره دچار نوسان قيمت كرد و از آرامش نسبي كه پس از تغيير دولت در آن رفته بود خارج كرد. در اين باره با احمد نعمت‌بخش، دبير انجمن خودرو‌سازان ايران گفت‌وگويي انجام داده‌ايم كه مي‌خوانيد.

آقاي نعمت‌بخش، مردم منتظر كاهش 40 درصدي قيمت خودرو بودند، حال بايد منتظر افزايش قيمت باشند، ‌موضوع از چه قرار است؟
از اوايل بهمن ماه سال قبل دولت مقرر كرد كه قيمت‌گذاري خودرو توسط شوراي رقابت انجام شود و فرمول اين تعيين قيمت توسط اين شورا صورت گيردكه اين فرمول تعيين شده از سوي شوراي رقابت كه مربوط به فروردين‌ماه سال 91 است اصلا مورد قبول خودروسازان نبوده و نيست زيرا قيمت خودرو 14 درصد زير قيمت تمام شده محاسبه شده است و اين قيمت موجب شده كه 4 هزار ميليارد تومان به خودروسازان زيان وارد شود. اما درباره كاهش قيمت 40 درصدي هم بايد بگويم كه چندي پيش عده‌يي از اعضاي شوراي رقابت كه اغلب آنها از نمايندگان مجلس هستند براي دستيابي به بعضي از اهداف در افكار عمومي كاهش 40 درصدي قيمت خودرو را مطرح كردند كه مردم باور كردند و پول‌هايشان را نگه داشتند و منتظر افت قيمت خودرو نشستند.

به زبان ساده بگوييد چرا قيمت خودرو بايد افزايش يابد؟
زيرا اجزاي تشكيل‌دهنده خودرو سه برابر افزايش يافته است به عنوان مثال هركيلو آلومينيوم از 2500 تومان به 8 هزار تومان، ‌يا هركيلو مس از شش به 25 هزار تومان يا چدن با افزايش قيمتي چند درصدي به كيلويي 900 تومان و حتي قيمت 5 حلقه لاستيك يكباره به 510 هزار تومان افزايش يافته است پس با اين اوصاف چطور مي‌توان توقع كاهش 40 درصدي خودرو را داشت.

پس قيمت خودرو كاهش نمي‌يابد؟
قيمت خودرو ارزان بشو نيست و قيمتي كه درحال حاضر در بازار وجود دارد كف قيمت است و براي آن دسته از مردم كه منتظر كاهش قيمت هستند، مي‌گويم كه قيمت خودرو افزايش مي‌يابد.

دلايل اين افزايش قيمت چيست؟
قيمت دلار، ‌زيرا فرمول‌هاي تعيين شده از سوي شوراي رقابت براساس نرخ 2200 تومان است در حالي كه ما هم‌اكنون با دلار 3 هزارتوماني نسبت به واردات كالا اقدام مي‌ كنيم.

پيش‌بيني مي‌كنيد قيمت خودرو چند درصد افزايش يابد؟
قيمت خودرو بايد ۱۰ تا ۱۵ درصد گران شود كه البته اين افزايش قيمت در خودروهاي مونتاژي بيشتر است.

چرا مردم نسبت به خودروسازان بدبين شده‌اند؟
مردم ايران به توليد‌كنندگان داخلي خودرو بدبين شده‌اند زيرا فكر مي‌كنند اين افزايش قيمت‌ها همه نتيجه كم‌كاري و عدم عرضه خودرو توسط كارخانجات خودرو‌سازي است.

مگر نيست؟
خير نيست، چرا كه خودروسازان ما به دليل نبود منابع مالي لازم و كاهش نقدينگي نمي‌توانند خودرو توليد كنند. درحال حاضر در دو كارخانه سايپا و ايران خودرو علاوه بر اينكه در مجموع 30 تا 40 هزار ناقصي وجود دارد كه به دليل نبود قطعه نيمه‌كاره رها شده‌اند، در مجموع اين دو كارخانه با 37 درصد از ظرفيت سال 90 خود كار مي‌كنند كه مي‌شود 2200 تا 2500 دستگاه.

سوال آخر، مهم‌ترين چالش شما چيست؟
واردات بي‌رويه، ‌70 درصد تحريم داخلي و بروكراسي‌هاي اداري، ‌30 درصد تحريم خارجي، ‌عدم همكاري بانك‌ها براي گشايش ال‌سي و خارج كردن قيمت خودرو از سايه شوراي رقابت زيرا خودرو كالاي انحصاري نيست و بايد در تعيين قيمت آزاد باشد.
منبع: اعتماد

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

به اشتراک بگذارید
فریناز مختاری
فریناز مختاری
مقاله‌ها: 35586

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *