این هنر صنعت، به واسطه قدمت فراوان، اکنون به حوزه درآمدزایی تبدیل شده و گردش مالی آن، صدها میلیارد دلار است و صدها هزار نفر در سراسر دنیا به این حرفه اشتغال دارند. بهواسطه همین گردش مالی و اقبال عمومی هم هست که برندها و نام های فراوانی در این صنعت به وجود آمده اند. برندهایی که گاه به واسطه هنر و زیبایی محصولاتشان، یک شبه به شهرتی جهانی رسیده اند.
انتخاب ده برند برتر طلا و جواهر دنیا از میان ده ها نام جهانی و بین المللی، شاید کاری دشوار باشد. آنچه پیش روی شماست، ده برند برتر این حوزه است که به اختصار به آنها اشاره شده. برندهایی که گاه مانند کارتیه، بولگاری، شوپارد، ونکلیف و… حاصل تلاش چند نسل و چند قرن فعالیت مستمر و مداوم در این عرصه هستند و یا گاه مانند آتور، کاستیس، تادرید و… ناشی از تلاش یک یا دو دهه ای یک طراح گمنام هستند که به واسطه هنر، تلاش و ظرافت، توانسته اند در کمتر از یک دهه در میان غول های صنعت هنر طلا و جواهرسازی دنیا برای خود نامی دست و پا کنند. نام هایی که هم اکنون در بازارهای بین المللی طلا و جواهر، به سرعت و پس از عرضه جدیدترین مجموعه های خود، به پشت ویترین بزرگترین جواهرفروشی¬هایی خواهند رفت که خریداران آنها، مشتریانی شناخته شده و مشخص هستند.
زمانی با ارزش این دستساخته ها بیشتر آشنا می شویم که بدانیم ارزان ترین جواهر عرضه شده به فروشگاه های هری وینستون، 6 هزار دلار ارزش دارد. جواهراتی که بهواسطه طراحی و همچنین استفاده از فلزات گرانبها و سنگ های قیمتی، گاه ارزشی چند ده میلیون دلاری دارند.
این لیست ده گانه، شامل برندهایی است که هرکدام در حوزه ای تخصص دارند؛ از الماس و مروارید گرفته تا فلزات گرانبهای جدید مانند پلاتینیوم و پالادیوم. برندهایی که امروز غول های جواهرات در دنیا هستند.
افوا اتلینگ استکهلم
برای شکستن انحصار اروپای غربی و کشورهای آمریکا و ایتالیا در عرصه طلا و جواهر، نام افوا اتلینگ سوئدی کفایت میکند. افوا اولین طراحیاش را در یازده سالگی انجام داد، در شانزده سالگی وارد مدرسه طراحی جواهرات شد و پس از آن، دورهای را بهعنوان مدل در میلان، پاریس و لندن سپری کرد. در مقطعی هم کار طراحی لباس برای برند “اچ.اند.ام” انجام داد.
افوا کار جدی خود در زمینه طلا و جواهرات را در سال ۱۹۹۶ آغاز کرد. شعار او، زیبایی اندیشمندانه بود. هم اکنون این برند، فروشگاههایش را در 10 کشور جهان تأسیس کرده و با 200 خرده فروش در سراسر جهان همکاری دارد.
اسکاتکی
اسکاتکی در دنیا علاوه بر ارائه جواهرات ظریف، زیبا و منحصر بهفرد، بهعنوان یک صنعتگر در زمینه طراحی لباس عروس، مد و… نیز شناخته میشود. این طراح سرشناس، کارش را از طراحی مد و پوشاک آغاز کرد. شاید اسکاتکی را بهعنوان یکی از مطرحترین نامهای تجاری در زمینه لباس عروس بشناسند و بهترین فروش را هم در این حوزه داشته باشد، اما نباید از جواهرات این برند غافل شد.
پس از جنگ جهانی دوم، با تجدید حیات پلاتین در جواهرسازی آمریکا و با بهرهگیری از این فلز گرانبها، اسکاتکی دو سال متوالی بهعنوان برترین طراح جواهرات شناخته شد. موفقیتی که راه بازارهای جهانی را برای او هموار کرد. در ادامه این تجربیات، پالادیوم هم در دستور کار ساختههای اسکاتکی قرار گرفت و این مجموعه هم با استقبال مواجه شد.
در همه این سالها، برند اسکاتکی به تجربیاتی جسورانه در زمینه طراحی جواهرات دست زده و هم اکنون یکی از برترینهای این حوزه است.
تادرید
تاد در خانوادهای هنری به دنیا آمد، مادرش یک تصویرگر مشهور بود و همین، موجب گرایش او به دنیای هنر و صنعت شد. پس از طراحی مبلمان، لباس، مجسمهسازی، نقاشی و فارغالتحصیلی با درجه ممتاز از مدرسه آشپزی، تادرید زمینه کاری آینده خود را انتخاب و به یک گردآورنده مشهور الماس تبدیل شد.
تادرید بیست سال اول زندگیش را به تجربه در حوزههای مختلف گذراند و حالا به یک برند مشهور در صنعت الماس و جواهر بدل شده است. جاییکه برشهای بینظیر او دارای شهرت جهانی شده و مجموعههای گرانقدری به دنیا عرضه کرده است. تاد از سال 1996 کار خود را با اولین فروشگاهش در آمریکا آغاز کرد؛ جایی که اینک 16 استاد جواهرساز با او همکاری میکنند.
کاستیس
طرحهای مدرن کاستیس، در واقع ترکیبی از مکانیک و فرم در قالب خلاقیت هستند، چرا که این طراح سرشناس، معتقد است که جواهرات باید بهعنوان عنصری زنده، بخشی از بدن کسی باشد که از آن استفاده میکند. این طراح، شور و شوق خود در این زمینه را با مشاهده جواهرات موجود در ویترین جواهر فروشیها و در 6 سالگی به دست آورد و همین باعث شد تا تحصیلاتش را در زمینه طراحی طلا و جواهر در والنزای ایتالیا آغاز کند.او سپس به یونان بازگشت و استودیوی خود را در سال 1994 راهاندازی کرد. خلق آثاری تجربی باعث شد تا بهعنوان یک طراح خلاق، عضو انجمن طراحان صنعتی ایتالیا شود و قدمهای او برای ورود به بازارهای جهانی و خلق یک برند، آغاز شود. کاستیس در حال حاضر در کارگاهش در والنزا مشغول تولید آثاری شگفتانگیز است؛ همان جاییکه برای نخستین بار، پا به دنیای شگفتانگیز طلا و جواهر گذاشت.
اتور
اتوره پرل در سال ۱۹۹۱ تأسیس شد و در طول چهار سال گذشته، پنج جایزه بینالمللی کسب کرد. اتوره پرل که دفتر مرکزی آن در سیدنی استرالیا واقع شده است، بهواسطه طرحهای بدیع و چشمنواز از ترکیب مروارید و طلا، دارای شهرتی جهانی شده است. استفاده از مرواریدهای گوناگون در کارهای اتوره، منجر به خلق فضاهای جدیدی در دنیای جواهرات شده و این برند تنها در طول دو دهه، به برندی بینالمللی تبدیل شده است. اتور تمرکز خود را بر مروارید گذاشت و دفاتر خود را در آمریکا و مناطق دیگر افتتاح کرد. این شرکت، با پرورش و استحصال 600 هزار قطعه مروارید در استرالیا و اندونزی، عملاً 18 درصد از کل تجارت جهانی مروارید را در اختیار دارد. مجموعه کارهای ارائه شده توسط این برند، بین 1500 تا 195 هزار دلار قیمت دارند.
اتور هماکنون با 80 فروشگاه در سراسر دنیا، دست به تجارتی گسترده در این زمینه زده است و با فروش آنلاین محصولاتش، قصد گشودن دریچههایی جدید به دنیای طلا و جواهر را دارد.
ونکلیف و آرپلز
تاریخچه ونکلیف و آرپلز، با یک ازدواج شروع شد. در سال 1898 آلفرد ونکلیف، با دخترخاله خود؛ استله آرپل ازدواج کرد. هر دو خانواده در صنعت جواهرسازی فعالیت میکردند. پدر آلفرد، چارلز بهعنوان یک تراشکار معروف هلندی الماس، محترم شمرده میشد. وی در زمان ناپلئون سوم، به حوالی پاریس نقل مکان کرده بود.
خانواده، یک دفتر معمولی در پاریس و در خیابان Drouot شماره 34 اجاره کردند. تجارت رونق گرفت و در سال 1906، یک دفتر جدید در وندوم افتتاح کردند. سالنهایی در خارج از پاریس مثل نیس، کن، نیویورک، مونتوکارلو و پالمبیچ نیز به تدریج و تا سال 1945 افتتاح گردید. در بین دهه 20 تا 30، نسل دوم خانواده مسئولیت را بر عهده گرفتند. در دهه 70 نیز نسل سوم خانواده، مدیریت این برند را عهدهدار شدند.
این برند در کل تاریخ طراحی جواهر، بیشترین شعبهها را در سراسر دنیا دارد. یکی از دلایل موفقیت آنها، تکنیک سوارکردن جواهرات در سال 1935 بود که به آن سوار کردن نامرئی میگفتند. زمانیکه جواهرات نامرئی ست میشدند، به گونهای به نظر میرسیدند که انگار این جواهرات، روی چیزی سوار نیستند که آنها را نگه دارد.
در طول سالیان دراز، ونکلیف محبوب مشتریان خود بود. مشتریانی چون خانوادههای سلطنتی، دوکها و دوشسها و هنرپیشههای هالیوودی مثل الیزابت تیلور، مارلین دیتریس، سوفیا لورن و… .
هری وینستون
پدر هری وینستون پس از مهاجرت خانوادگی از اوکراین به آمریکا، کسب و کاری کوچک در زمینه جواهرات راهاندازی کرد و بدین ترتیب بود که هری با این صنعت در مغازه پدر آشنا شد. در سال 1932 هری وینستون شرکت الماس خود را افتتاح کرد و روند جدیدی را در پیش گرفت. او باعث ایجاد یک انقلاب در صنعت الماس شد و تحولی عظیم در طراحی طلا و جواهرات ایجاد کرد. نسل جدیدی از طراحان و صنعتگران ماهر، کار وی را ادامه دادند و جواهراتی بسیار زیبا و البته بینظیر بهوجود آوردند. 6 دهه است که شرکت جواهرسازی هری وینستون، تأمینکننده بخشی از جواهرات بازیگران هالیوود است.
شرکت جواهرسازی هری وینستون، یکی از گرانترین و اشرافیترین خانههای جواهر در جهان است. روزنامه نیویورک تایمز در سال ۲۰۰۰ میلادی، ارزانترین جواهر عرضه شده در جواهرفروشی هری وینستون را شش هزار دلار آمریکا برآورد کرده بود.
امروزه شرکت جواهرسازی هری وینستون، دارای تنها هفت شعبه در ایالات متحده آمریکا است. این شعبات در شهرهای نیویورک، بورلی هیلز، لاسوگاس، دالاس، هونولولو، بال هاربر و شیکاگو مستقر هستند.
شرکت جواهرسازی هری وینستون همچنین دارای پنج شعبه در ژاپن (سه شعبه در توکیو، یک شعبه در اوساکا و یک شعبه در ناگویا) و دو شعبه در چین (شهرهای پکن و شانگهای) است. شرکت جواهرسازی هری وینستون همچنین دارای یک شعبه در شهر تایپه در کشور تایوان، شهر لندن در کشور انگلستان و شهر پاریس در کشور فرانسه است.
شوپارد
این شرکت سوئیسی، سازنده ساعت، جواهرات و لوازم جانبی لوکس است و در سال ۱۸۶۰ توسط لوییاولیس شوپارد تأسیس شده است. شوپارد در سن ۲۴ سالگی، کار خود را با تولید ساعت جیبی دقیق کورنومتر شروع کرد.
امروزه تولیدات این شرکت، در ۱۲۴ کشور و همچنین از طریق ۱۲ نمایندگی فروش مستقیم و ۱۲۰ فروشگاه معتبر در بیشتر نقاط جهان پخش میشود. شوپارد سالانه حدود 150 هزار قطعه جواهر و ساعت را به فروش میرساند و دارای ۱۷۰۰ کارمند در سراسر جهان و گردش مالی برابر ۸۰۰ میلیون فرانک سوئیس است.
از سال ۱۹۹۹، شوپارد حامی مالی جشنواره فیلم کن بوده است و بازیگرانی چون کیت وینسلت و پنلوپه کروز، از جواهرات شوپارد استفاده کردهاند. در جشنواره کن امسال، سرقت یک میلیون دلاری جواهرات این شرکت بسیار خبرساز شد. جواهرات دزدیده شده، به هنرپیشگان و چهرههای معروفی کرایه داده میشد که برای شرکت در جشنواره فیلم کن از آنها استفاده کنند.کلیه جواهرات، از گاوصندوق اتاقی در هتل تووتل دزدیده شده و به گفته پلیس، سارقان بسیار ماهرانه عمل کردهاند.
کارتیه
کارتیه در سال ۱۸۴۷ در پاریس توسط لوئیس فرانکو کارتیه تأسیس شد. لوئیس کارتیه به کار تجارت جواهرات تحت نظر آدولف پیکارد وارد شد و بعد از بازنشسته شدن او، کل کسب و کارش را خریداری نمود و خانه کارتیه را راهاندازی كرد. این شرکت، تاریخی بسیار بلند در زمینه ارائه خدمات به افراد مشهور دارد. یکی از پرنسهای والس، به کارتیه لقب جواهر پادشاهان را داده است. کارتیه درخواستی مبنی بر تهیه 27 تاج برای مراسم تاجگذاری پادشاه آینده دریافت كرد. ادوارد ششم در سال 1902 تاجگذاری کرد و در سال 1904 امتیاز ساخت جواهرات سلطنتی را به کارتیه اعطا كرد و این روند توسط کشورهای اسپانیا، پرتغال، روسیه، یونان، بلژیک، رومانی، مصر و… دنبال شد.
این شرکت اکنون یکی از بزرگترین شرکتها در ساخت جواهرات است و حدود 200 مغازه خردهفروشی در بیش از 125 کشور دنیا دارد. کارتیه هم اکنون بهعنوان یکی از برترین برندهای دنیا در زمینه طلا، جواهرات و ساعت بهشمار میآید که در عینحال، مالک برندهای سرشناسی چون پیاژه و بومه مرسیه نیز هست.
بولگاری
تاریخ بولگاری، تاریخی باشکوه از سنگهای بزرگ و جواهرات فوقالعاده نادر است. برندی که با تلفیق سبکهای کلاسیک و جواهرسازی مدرن توانست به یک نام ماندگار در این حوزه تبدیل شود.
سوتیرویو بولگاری، مؤسس مارک معروف و جهانی بولگاری، در سال ۱۸۵۷ در یونان متولد شد. سوتیرویو بولگاری پس از گذراندن دورههای کارآموزی طلاسازی و نقرهسازی، در سال ۱۸۷۹ به رم رفت و اولین فروشگاه جواهرات خود را در خیابان وایا سیستینا افتتاح کرد. در دهه هفتاد، شرکت به سرعت شعبههای خود را درشهرهای مختلف مانند نیویورک، ژنو، مونتا کارلو و پاریس افتتاح کرد. از سال ۱۹۸۵ به بعد، صاحبان برند به اداره و سرپرستی بوتیکهای بولگاری در میلان، مونیخ، سنتمورتیز، توکیو، اوزاکا، هنگکنگ، سنگاپور و ۲۱ شهر دیگر در سراسر دنیا پرداختند. هم اکنون این برند، صاحب 126 فروشگاه در سراسر دنیا است. بولگاری موفقیت خود را مرهون وسواس و دقت ویژه خود در حفظ کیفیت و محصولات متنوع، از جمله جواهرات، ساعت، روسری، کروات، عطر و لوازم جانبی چرمی است. محصولات این شرکت در هر فروشگاه، شامل اقلام زیر است: ۳۴ درصد جواهرات، ۴۶ درصد ساعت، ۱۴ درصد عطر، ۴ درصد لوازم جانبی و ۲ درصد حق امتیاز در استفاده از این مارک معروف برای سایر محصولات.
اخبار منتخب بانکی دات آی آر:
================
- نرخ ارز،طلا وسکه نیم روز ۱۶ دی ۹۲
- حراج آپارتمان توسط یک بانک خصوصی/سند
- فیسبوک: نانوشتهها را میخوانیم اما آرشیو نمیکنیم!
- مشتری عجیب در یک مرکز خرید + عکس
- شیوههای ایرانیها برای استفاده از اینترنت
- تکلیف استخدامی استانداریها چه شد؟
- سایت یاهو دات کام را باز نکنید، ممکن است ویروسی شوید
- شرايط پرداخت وام جديد خريدمسكن
- کشف پرونده بزرگ زمینخواری در یزد
- افزایش حقوق امسال کارگران منتفی شد
- مردی که بیشترین یارانه را می گیرد مسوولان را تهدید کرد! (+عکس)
- بانکی: استخدام های روز ۱۵ دی ۹۲