بانکی دات آی آر: مدیریت ارتباط با مشتری (Customer relationship management) به روشها و استراتژیهایی گفته میشود که شرکتها برای مدیریت و تحلیل رفتار بین آنها و مشتریان با هدف بهبود این ارتباط جهت افزایش فروش و افزایش تکرار خرید استفاده میکنند.
نرم افزار CRM ابزاری است که کمک میکند مفاهیم مدیریت ارتباط با مشتری در کسب و کارها قابل پیادهسازی و خودکارسازی شود.
وظایف اصلی نرمافزارهای CRM:
یک پایگاه دادهای متمرکز برای اطلاعات سرنخها و مشتریان و تعاملات آنها با شرکت
خودکارسازی برخی از فرایندهای بازاریابی و فروش
منظم کردن، دقیق کردن و سریع کردن فرایندهای پیگیری
تحلیل و بررسی اثربخشی تبلیغات
بهبود همکاری تیمی در فروش
بهبود مهارتهای فروش کارمندان فروش
امکان گروهبندی هوشمند روی اطلاعات سرنخها و مشتریان با توجه به تعاملات آنها
استفاده درست از CRM چه اثراتی روی کسب وکار شما خواهد گذاشت؟
اثرات استفاده درست از CRM باورنکردنی است، یک تحقیق نشان میدهد که استفاده از CRM:
میزان تبدیل سرنخ (زنگخور، مراجع و…) به مشتری شما را 3 برابر میکند (یعنی اگر قبلا از 100 نفری که در نمایشگاه به غرفه شما میآمدند 10 نفر مشتری میشد با نرم افزار CRMاین عدد تا 30 نفر قابل افزایش است).
درآمد هر کارمند فروش را تا ۴۱ درصد افزایش میدهد.
تکرار خرید مشتریان را تا ۲۷ درصد افزایش میدهد.
هزینههای تبلیغات را تا 23 درصد کاهش میدهد.
بخوایند: چگونه با یک نرمافزار CRM ساده سالیانه حداقل 50.100.000 تومان ذخیره کنیم؟
برگشت سرمایه نرمافزار CRM
تحقیقات نشان میدهد که ROI در نرمافزار CRM حدود 5.6 است؛ یعنی به ازای هر یک میلیون تومان سرمایهگذاری در حوزه CRM شما میتوانید 5.6 میلیون تومان درآمد جدید ایجاد کنید.
آیا شما به CRM نیاز دارید؟
به این ۱۲.۵ سوال و مساله فکر کنید، اگر پاسخ به آنها برای شما دغدغه است، شما به نرمافزار CRM نیاز دارید، اگر نه میتوانید از برنامه اکسل برای هماهنگی کارهای خود استفاده کنید، البته توصیه میکنم قبلش این مقاله را بخوانید: (اکسل یا نرمافزار CRM کدام بهتر است؟).
قبل از شروع استفاده از CRM باید بدانید
مهم است که شما انتخاب درستی برای نرمافزار CRM مورد نیاز خود داشته باشید، اگر انتخاب شما در مرحله اول درست نباشد شما نه تنها سود نخواهید کرد بلکه متضرر هم خواهید شد، پس قبل از شروع توصیه اکید میکنیم که راهنمای خرید نرمافزار CRM را بخوانید.
منبع: دیدار